skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Veel mensen zijn dagelijks met eten bezig. Er zijn verschillende redenen om te eten. Allereerst als u honger hebt, maar ook bij sociale gebeurtenissen, gewoonten, verveling, om uzelf te belonen, te straffen, te troosten of omdat er weer een hype rondom eten is.

Als echter eten uw dag gaat beheersen dan is er wat aan de hand. Wat zou er dan aan de hand kunnen zijn? Is er een onderliggend probleem? Wat wordt er ‘opgelost’, íngevuld’, gecompenseerd, gecorrigeerd, ‘gedempt’ met eten?

Troost-eten, stress-eten, verdriet-eten, vervelingseten …

Bij problemen met eten kan eten een beloning of een straf zijn en voor heel veel andere zaken gebruikt worden zoals u aan de controlelijst kunt zien. Eten wordt dan gebruikt of misbruikt in plaats van dat waarvoor het bedoeld is, namelijk als voedsel voor het lichaam te dienen en waarvan je ook mag genieten.
Wie een eetprobleem heeft, kan niet op een vanzelfsprekende manier met voedsel omgaan. Obsessieve gedachten en gedrag met betrekking tot voedsel komen vaak voor.
Heeft u eetproblemen dan ontzegt u zichzelf op allerlei manieren voedsel. U heeft vast al talloze diëten gevolgd, zonder langdurig succes. Sociale gebeurtenissen worden de oorzaak van veel stress omdat er vaak bij gegeten wordt of omdat u bang bent beoordeeld te worden. Seksuele relaties kunnen verarmen of verdwijnen uit schaamte

Het zelfvertrouwen verhongert

Typisch gedrag is in gezelschap weinig eten en dat thuis inhalen of juist gaan overgeven. Vaak is er een schuldgevoel na het eten. Een genadeloze veroordeling en ondermijning van het zelfvertrouwen zijn gevolgen. Het hebben van een eetprobleem is in vergelijking met andere vormen van problemen en/of verslaving lastig. Geen mens kan namelijk zonder eten.

Hoewel heel vaak externe omstandigheden hebben bijgedragen tot het ontstaan van eetproblemen, ligt genezing bij uzelf en niet bij anderen. Als een eetprobleem of eetverslaving is ontwikkeld als reactie op moeilijke situaties, dan is te leren hoe die situaties te overwinnen zijn. Zelfs als de omstandigheid onveranderd is.

Wat kunt u doen?

  • U kunt laten onderzoeken of er fysieke oorzaken te vinden zijn (via huisarts en specialist)
  • U kunt u laten onderzoeken door een natuurarts wanneer er geen reguliere oorzaken te vinden zijn. Mogelijk spelen er andere zaken een rol zoals: bloedsuikerschommelingen (bijvoorbeeld hypoglycemie), schimmelinfecties, parasieten, disfunctionele lever, nutriënten tekorten (zoals chroom, zink, biotine of andere vitamine B), problemen met de neurotransmitteraanmaak, schildklierproblemen of andere hormonale onbalans, bijnieruitputting, gevolgen van de anticonceptiepil, etc.
  • U kunt uw voedingspatroon voorleggen aan een natuurdiëtist.
  • U kunt uw problemen voorleggen aan een acupuncturist (problemen met de 5 elementen).
  • U kunt op zoek gaan naar de onderliggende mechanismen door het lezen en bestuderen van boeken (zie tips hieronder), door het volgen van trainingen en workshops (zie onderaan) en/of door het volgen van therapieën (regulier en complementair).

Controlelijst: Op welk niveau (s) zit mijn onbehagen?

Waarom eet ik?
Eet ik de juiste voeding, die past bij mijn constitutie (aanleg), mijn leeftijd, mijn werkzaamheden, mijn omstandigheden?
Heb ik een ziekte onder de leden (bloedsuikerschommelingen, hormoononbalans, etc)?
Eet ik iets als het me tegenzit, als ik me verveel, me gefrustreerd voel, onzeker, boos en/of verdrietig?
Eet ik om ‘iets’ niet te voelen?
Eet ik uit eenzaamheid?
Eet ik om spanningen, problemen, emoties ‘op te lossen’?
Eet ik omdat ik mezelf niet goed genoeg vind?
Eet ik omdat dingen in mijn leven niet lukken (werk, relatie, hobby’s)?
Eet ik door boodschappen over eten uit het verleden (bord leeg eten, braaf zijn, troost, traktatie, etc)
Eet ik om verwaarlozing, misbruik, mishandeling te vergeten?
Eet ik om steeds terugkerende gedachtepatronen te dempen?
Eet ik om afleiding te hebben?
Eet ik omdat ik een conflict heb met mijn partner, baas, buurman?
Eet ik omdat ik in een vijandige sfeer zit?
Eet ik omdat ik iemand na doe met eten (hype, eetgedrag van mijn ouders, eetbehoefte van mijn partner)?
Eet ik vanwege nare gebeurtenissen?
Eet ik omdat ik moe ben?
Eet ik omdat ik mezelf wil verdoven?
Eet ik omdat ik problemen heb die voor mijn gevoel niet kan oplossen(geld, relatie, werkomstandigheden, alcohol, suiker)?
Eet ik omdat ik geëxperimenteerd heb met drugs?
Eet ik vanwege mijn medicijngebruik?
Eet ik doordat ik me rot voel na een narcose?
Eet ik na een doorgemaakte ziekte (virus, bacterie, schimmel)?
Eet ik doordat ik een ongeluk heb gehad?
Eet ik omdat ik geen grenzen kan trekken, kan opkomen voor mezelf, mezelf niet kan neerzetten zoals ik het graag wil?
Eet ik omdat ik angsten heb?
Eet ik om te ‘gronden’?
Eet ik omdat ik rook?
Eet ik omdat ik gestopt ben met roken?
Eet ik omdat ik koffie en alcohol drink? Chocola eet? Drop eet?
Eet ik omdat slecht heb geslapen?
Eet ik omdat ik seksuele problemen heb?
Eet ik omdat ik te hard werk (workaholic)?
Eet ik omdat ik te hoge eisen aan mezelf stel?
Eet ik omdat ik geen doel in mijn leven heb?
Eet ik omdat ik me somber of ongelukkig voel?
Eet ik omdat ik ergens tegen op zie?
Eet ik nadat ik contact met mensen heb gehad?
Eet ik uit verveling?

 

Zie ook de icon Signalenkaart bij eetstoornissen.

Dr Fedon Lindberg over troost-eten

Dr. Fedon Lindberg ziet troost-eten als een verlangen naar moedermelk. “Een verhoogd cortisolniveau versterkt je eetlust en hang naar suiker en hoogglycemische voedingsmiddelen in combinatie met vet (ijs, chocolade en andere soorten troost eten.) Het kan zijn dat je de hele dag doorkomt zonder te eten, maar dat je, je ’s avonds als je voor de tv gaat ‘ontspannen’ te buiten gaat aan troost-eten” aldus Lindberg.

“Dat is het resultaat van stress en een hoge cortisol productie gedurende je werkdag. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan zowel koolhydraten als vet zijn troostend en kalmerend en werken als een antidepressivum. Ze verhogen het serotonine- en endorfineniveau in de hersenen, dat gedaald is als gevolg van een hoog cortisol niveau”.

Een verlangen naar moedermelk?

Op het Nederlandse MBOG congres in oktober 2007 vertelde hij het volgende: “Het is interessant om op te merken dat er maar één natuurlijk voedsel bestaat voor mensen dat rijk is zowel aan koolhydraten als vet: moedermelk.
Ongeveer 50% van de calorieën in moedermelk is afkomstig van vet (met een goed gebalanceerde verhouding van verzadigde, enkelvoudig onverzadigde en meervoudig onverzadigde vetzuren), 42% is afkomstig van een middelmatig glycemische koolhydraat (lactose) en 8% van proteïne.

Natuurlijke voedingsmiddelen zijn rijk aan koolhydraten en bevatten weinig vet (fruit, bessen, granen en peulvruchten), of zijn rijk aan vet en bevatten weinig koolhydraten (noten, olijven, zaden en avocado’s), of zijn rijk aan proteïne en vaak aan vet en bevatten bijna geen koolhydraten (vlees, gevogelte, vis, eieren en schaaldieren.)

De combinatie van veel koolhydraten en veel vet vind je alleen in bewerkte, industriële voedingsmiddelen. Net als moedermelk geven deze eetwaren een kalmerend, prettig gevoel, en zo voelen we ons natuurlijk graag. Stress en een hoog cortisol niveau kunnen ertoe leiden dat je deze producten vaak eet, met een hoog insulineniveau, de opslag van buikvet een grotere kans op diabetes, hartkwalen en kanker tot gevolg.”

Meditatie helpt bij het (vol)houden

Het op gang brengen van psychologische veranderingen geeft meer stabiliteit in het (vol) houden van een gezonde voedingsstijl. Het aanleren van meditatie is een grote stap in de goede stabiele richting.

Literatuur en links:

Gun jezelf rust, mediteren met Tessa Gottschal (meditatie-cd):
Klik hier voor meer info over specifiek werkende meditaties op de psyche( diverse psychologische thema cd’s) en over de cd Rust en evenwicht

Zie ook de website www.zinvolmediteren.nl.

Boeken en cd’s:

Uit de ban van eetbuien van Joanna Kortink ISBN 90.215.444.31
Bestel ‘Uit de ban van eetbuien’ bij Bol.com

Ik heb mijn buik er van vol van Marijke de Waal Malefijt ISBN 90.202.4318.7
Bestel ‘Ik heb er mijn buik van vol’ van Marijke de Waal Malefijt Bol.com

Meditatie CD ‘Mindfulness’ om emotionele spanningen en malende gedachten te leren beheersen – door Tessa Gottschal

“t Went zo’n element van Tessa Gottschal en Marijke de Waal Malefijt ISBN 13 97.89051.79.2454
Bestel ‘t went zo’n element’ bij Bol.com

Lees hier hele hoofdstukken uit Ik voel (n)iets voor verandering door Tessa Gottschal ISBN 13. 97.890.5179.2539
en/of bestel ‘Ik voel (n)iets voor verandering bij Bol.com

Lees meer over dr. Fedon Lindberg in het artikel De diabetes epidemie.

En bij het artikel Insulineresistentie.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen