skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Veel ziekenhuizen(ook psychiatrische) experimenteren al met meditatie. De vakbonden AbvaKabo FNV en CNV Publieke Zaak onderzoeken sinds de zomer 2008 het effect van meditatie op werknemers. Honderd werknemers bij verschillende bedrijven mediteren dagelijks 20 minuten.

Meditatie is pure hersentraining

Is meditatie de ideale manier tegen informatiestress, overprikkeling en eetproblemen? Steeds meer psychologen en hersenonderzoekers denken van wel. Al na een paar dagen oefenen beginnen mensen beter te presteren en lijden minder onder gevoelens dat ze er niet toe doen. Meditatie is eigenlijk een innerlijke balanceerkunst. Zoals er bij circusartiesten op den duur veranderingen te meten zijn in de motorische en visuele centra van de hersenen, zo meet men bij boeddhistische monniken veranderingen in de hersencentra die de aandacht sturen. Bijvoorbeeld in het centrum onder het voorhoofd de ‘Dorsolaterale Prefrontale Cortex’, dat het wegglippen van de aandacht kan opmerken. Ook in een hersenplooi die onder het voorhoofd naar boven loopt: de ‘Superior Frontale Sulcus’, waarmee we de aandacht kunnen terughalen.

5 Hersencentra die bij meditatie intensief gebruikt worden

Er zijn 5 hersencentra die bij meditatie intensief gebruikt worden.
1) De ‘Superior Frontale Sulcus’. Met dit deel richten we de aandacht.
2) De ‘Intraparitale sulcus’. Ook met dit deel richten we de aandacht.
3) De ‘Dorsolaterale Prefrontale Cortex’. Dit deel registreert of de aandacht wegglipt.
4) De ‘Ventrolaterale prefrontale cortex’. Deze zorgt ervoor dat gedachten niet achter elke prikkel aangaan, en remmen angst- en pijncentra.
5) De ‘Visuele cortex’. Deze verbindt aandacht bijvoorbeeld met een beeld.

Oefening baart kunst.

Monniken met 50.000 uur meditatie zijn zo behendig met hun aandacht dat ze aan veel processen sturing kunnen geven. Ze kunnen hun hersenactiviteit verschuiven van de rechter naar de linker frontaal kwab, die over het algemeen vrolijker en optimistischer gestemd is dan de rechter. Daarnaast kunnen ze hun brein in een vredige toestand brengen.
Onderzoeken van Universiteiten laten zien dat minder uren trainen ook al geweldige resultaten geven. 40 Minuten per dag mediteren leverde na 3 maanden al andere hersenactiviteit op waarmee aandacht te sturen is. Goed getrainde aandachtscentra leveren op, dat dagelijkse bombardementen van nuttige en overbodige informatie te verwerken is. Bij sms- en email berichten, rinkelende telefoons, piepende apparaten, jengelende kinderen, flikkerende tv schermen, toeterende auto’s, klagende mensen helpt meditatie focussen om geen speelbal te zijn van alle prikkels. Dit geeft minder stress en dus minder leegtrekken van uw energie.

Ook emoties leiden de aandacht af. Mensen die mediteren, leren daarom emoties los te laten, op dezelfde manier van zich af te laten glijden als onnodige prikkels en geluiden. Ook fysieke pijn laat zich door meditatie temmen.

Een opgeruimder hoofd

Wie met zijn aandacht om ongewenste associaties en gevoelens heen kan laveren, heeft het hoofd vrij om te ervaren hoe het leven echt aanvoelt. Zonder beslommeringen, zonder onbestemde gevoelens die veel mensen met zich meezeulen. Zoals vage gevoelens van onveiligheid (‘straks gaat het mis’), eenzaamheid (‘uiteindelijk sta ik er alleen voor’), onbekwaamheid (‘straks val ik door de mand’), angsten (‘straks heb ik door de kredietcrisis niks meer over’). Zeurende pijn van al die gevoelens die niks met de werkelijkheid van hier en nu te maken hebben. Ze zijn een soort toevallig verworven lijden, waarbij door onderzoek is komen vast te staan dat deze negatieve gevoelens schade aanbrengen aan de hersenen. Het geheugen blijkt af te nemen, het leervermogen en de immuniteit vermindert.
Wie mediteert, helpt het brein dus op meerdere manieren.

Mindfulnessboek: ‘Ik voel (n) iets voor verandering’

Verzet tegen verandering is een normale en gezonde reactie. Het kost echter energie. Verzet kan ten koste gaan van uw fysieke of psychische gezondheid. Energieverlies veroorzaakt door met al uw psychische kracht veranderingen tegen te werken. Energie die dan niet gebruikt wordt voor uw ontplooiing. Innerlijke conflicten laten energie haperen en of blokkeren waardoor deze niet vrij stroomt naar uw potentiële vermogens.
Deze haperingen noemt men weerstand en afweermechanismen. Lees hier hele hoofdstukken uit Tessa’s boek.

Joanna Kortink over het boek ‘Ik voel (n) iets voor verandering’ Schrijfster ‘Uit de ban van eetbuien’ en ‘Eerste hulp bij eetbuien’
Na het boek ‘Wil ik wat ik voel’ waarin Tessa Gottschal het tweede en derde chakra centraal stelt, heeft zij met haar nieuwste boek de verbinding tussen lichaam en geest zichtbaar gemaakt door middels van de chakrapsychologie (de zeven chakra’s), de analytische zienswijze en de zes ziektestadia van dr. Reckeweg.
De wereld zoals we die kennen is een projectie van onze gedachten. Zolang we ons vereenzelvigen met ons ego voelen we ons ongelukkig. Rondom weerstand ligt zowel rijpe als onrijpe afweer. Dit kan zich uiten in angst, verdriet, pijn en dergelijke. Tessa maakt duidelijk dat bij thema’s die telkens terugkeren in ons leven het zinvol is om te onderzoeken wat we hiervan kunnen leren, zodat bepaalde problemen zich niet langer hoeven blijven te herhalen.
Door consequent onderzoeken of je bijvoorbeeld gedachten of gevoelens met afweermechanismen tegemoet treedt, kun je stap voor stap de weg vrijmaken naar je ware zelf.

In het laatste gedeelte beschrijft Tessa zes ziektestadia volgens dr. Reckeweg. Dit bracht haar op het lumineuze idee om m.b.v. de eerder genoemde afweermechanismen eenzelfde model te ontwikkelen voor psychologische klachten en ziekten. Wat mij mede vanwege mijn beroepsachtergrond aanspreekt is de informatie die zij geeft over voedingsmiddelen die als medicijn kunnen dienen voor de werking van een chakra. Verder ben ik het helemaal met haar eens dat zij bij een cliënt met anorexia pleit voor een meervoudig denkmodel. In ‘Ik voel (n)iets voor verandering’ laat Tessa zien dat het er niet om gaat dat je moet veranderen, maar om het loslaten van je automatische negatieve patronen en te leren leven zoals je werkelijk bent.
Ze daagt de lezer uit om het beste uit zichzelf te halen!

Psychologische meditaties

De kennis uit het boek ‘Ik voel (n)iets voor verandering’ wordt ondersteund door speciale meditatie cd’s. Deze reeks psychologisch opgebouwde meditaties geven energie, rust, versterken de immuniteit en stimuleren verandering.

Literatuur en links:

Met het boek ‘Ik voel (n) iets voor verandering’ leert u gedragingen en klachten in een breder perspectief te plaatsen en ze zelf om te zetten in een kracht.
De bijbehorende meditatie Cd’s zijn een middel om het verkregen inzicht praktisch om te zetten. Twee maal daags starten met een 10 minuten meditatie waarin de 7 krachtbronnen worden ‘aangezet’ tot verandering. Daarmee worden weerstand en afweermechanismen omzeild en kennismaking met o.a. de amygdala in de hersenen een boeiende reis in de onzichtbare, maar voelbare energievelden van lichaam en geest.

Meer informatie over www.zinvolmediteren.nl. Gun jezelf rust, mediteren met Tessa Gottschal (meditatie-cd):

Klik hier voor meer info over specifiek werkende meditaties op de psyche( diverse psychologische thema cd’s) en over de cd Rust en evenwicht

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen