Bloedonderzoek maag

Helicobacter pylori infecties komen in de hele wereld erg veel voor. In ontwikkelingslanden is zo’n 90% van de bevolking besmet met deze bacterie. In Nederland schat men dat ongeveer 15% van de mensen onder de 40 jaar besmet is. Bij zeker 30% van de mensen boven de 60 jaar kan de bacterie worden vastgesteld.

Veel mensen dragen de bacterie bij zich zonder daar last van te hebben. In de meeste gevallen leidt besmetting alleen tot een maagslijmvliesontsteking (gastritis. De bacterie kan echter ook (op den duur) verschillende klachten veroorzaken.

Meer over de Helicobacter pylori hier.

Onderzoekoptie voor de maag via de huisarts

Soort onderzoekAanvullend onderzoekOpties ander onderzoek
Helicobacter Pylori
bloed
 ontlasting of ademtest

Bloed- of ontlastingsonderzoek

Er zijn verschillende manieren om een besmetting met de Helicobacter pylori vast te stellen.
De huisarts kan bloedonderzoek of ontlastingsonderzoek doen naar antistoffen tegen de bacterie. Als er antistoffen worden aangetroffen, betekent dit dat u besmet bent met de Helicobacter pylori.

Ademtest

In sommige ziekenhuizen wordt een ademtest uitgevoerd om de bacterie op te sporen. Na het drinken van een vloeistof met ureum, kan de arts in de uitgeademde lucht aantonen of de bacterie in uw maag aanwezig is. Deze onderzoeken geven ongeveer 90% zekerheid.

Zelftest

Helicobacter pylori ontlastingtest

verkoopprijs: € 40,90

Koop deze test hier

Een infectie met Helicobacter pylori kan verantwoordelijk zijn voor een aantal maagaandoeningen die geassocieerd worden met een verhoogde afscheiding van maagzuur. Daaronder vallen
o.a. het type B gastritis, ongeveer 75% van alle maagzweren en vrijwel alle twaalfvingerige darmzweren.

Het onderzoek naar een infectie met Helicobacter pylori is dus nu een essentieel onderdeel van de diagnostiek naar gastro-intestinale ziekten. Ontlastingsantigeen testen zijn zeer geschikt voor kinderen en bieden een kostenefficiënte methode voor Helicobacter pylori diagnostiek.

Indicaties:

– ter preventie van maagkanker
– bij maagpijn