Bloedonderzoek schildklier

Een niet goed werkende schildklier is wereldwijd een ernstig en niet erkend probleem. In de afgelopen jaren is het aantal mensen met een schildklieraandoening dramatisch gestegen. In Nederland zijn ruim 541.400 mensen gediagnosticeerd schildklierpatiënt. Hiervan heeft 90% een traag werkende schildklier.

Het complementair testen van de schildklier

Complementair worden er meerdere testen gedaan om de schildklierfunctie te bepalen dan alleen TSH en T4. De enige manier om de complexiteit van het ingewikkelde systeem van de schildklier te meten is door verschillende parameters te controleren, zoals TSH, vrij T3, totaal T3, vrij T4, totaal T4, rT3 en antilichamen van de schildklier. Dat is zinvoller dan alleen te vertrouwen op de TSH en T4. Uw symptomen zijn belangrijker dan de bloeduitslagen. Wanneer uw (huis)arts uw symptomen negeert, krijgt u geen passende zorg.

Het is verder belangrijk dat andere aandoeningen, zoals het Chronisch Vermoeidheidsyndroom, de ziekte van Lyme, bijnieruitputting, anemie, virale infecties enz. uitgesloten worden. De symptomen van deze aandoeningen lijken ook op de symptomen van een schildklierstoornis.

Lees meer over de schildklier op onze nieuwspagina:

Het belang van een goed werkende schildklier

Hoe krijgt u uw de schildklier weer in balans

Onderzoekopties voor de schildklier

Soort onderzoekAanvullend onderzoekOpties nader onderzoek
TSHBepaal ook B12, foliumzuur en B6 en vitamine D, vitamine B1, vitamine B 2, zink, selenium (stoffen die de schildkier nodig heeft)Jodium in urine
T4 vrij (FT4)
T3 vrij (FT3)
T3 (totaal)
Reversed T3 (RT3)
TPO auto- antistoffen
TSH receptor antistofen (TSI)