Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Bloedonderzoek hart

Om hart- en vaatziekten vast te stellen of uit te sluiten, zijn er diverse medische onderzoeken. Soms zijn er meerdere onderzoeken nodig voordat een goede diagnose wordt gesteld. Maar u kunt starten met de hieronder voorgestelde eenvoudige bloedonderzoeken.

Meer over homocysteïne kunt u lezen in ons homocysteïnearchief op de nieuwspagina.

Onderzoek opties voor het hart

Soort onderzoekAanvullend onderzoekOpties nader onderzoek
CholesterolBepaal ook B12, foliumzuur en B6 en vit DHomocysteine
HDLHart-en vaatziekten combinatie test

LDL
Triglyceriden
HbA1 c

Zelftesten

Cholesterol bloedtest

Cholesterol bloedtestVerkoopprijs (incl. BTW): € 15,95

Vitamine B12 urinetest

Vitamine B12 urinetestVerkoopprijs (incl. BTW): € 50,45
Koop deze test hier
Laboratoriumanalyse van methylmalonzuur in de urine. Bij deze test wordt dus ook het creatinine gehalte gemeten. Ter bepaling van de vitamine B12 voorziening. De verhoogde detectie van methylmalonzuur in de urine vormt een indirecte marker van een vitamine B12-deficiëntie.

Oxidatieve stress urinetest

Oxidatieve stress urinetestVerkoopprijs (incl. BTW): € 50,45
Koop deze test hier
Laboratoriumanalyse van isoprostanen (8-epi-prostaglandine). Ter bepaling van de belasting met reactieve zuurstofverbindingen (oxidatieve stress).
Isoprostanen ontstaan als producten van de lipide-peroxidatie, als gevolg van een zware reactie tussen vrije radicalen en lipiden. Deze worden met tal van ziekten zoals atherosclerose, auto-immuunziekten, ziekte van Parkinson en de ziekte van Alzheimer geassocieerd. Isoprostanen geven de mate van oxidatieve schade aan. Bewijs van de toegenomen isoprostanenconcentratie maakt het ook mogelijk een inschatting te maken van de antioxidatieve capaciteit en fungeert tevens als bewijs van de risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Indicaties:

• atherosclerose