skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Veranderde aminozuren behoefte

Eiwitten doen mee aan álle denkbare processen in het lichaam. Alles wat we doen, denken, zien en voelen wordt gestuurd door eiwitten. Er bestaan meer dan 20.000 verschillende eiwitten. Eiwitten zijn opgebouwd uit lange ketens van aminozuren. De volgorde waarin de aminozuren aan elkaar geregen moeten worden is uniek voor elk eiwit en is vastgelegd in het DNA.

Aminozuren die door het lichaam zelf worden opgebouwd zijn de niet-essentiële aminozuren. Aminozuren die niet door het lichaam zelf worden opgebouwd zijn de essentiële aminozuren. De essentiële aminozuren moeten via de voeding opgenomen worden. Eiwitten vormen 17% van het lichaam. Ze zijn een bestanddeel van alle cellen en weefsels. Spierweefsel is bijvoorbeeld opgebouwd uit eiwitten, dat niet alleen in armen en benen voorkomt, maar ook in het hart. Elk weefsel heeft zijn eigen specifieke aminozurenpatroon.

Hoge biologische waarde

Niet alle eiwitten in de voeding zijn voor het lichaam even bruikbaar. Eiwitten waaraan essentiële aminozuren ontbreken (onvolwaardige eiwitten) zorgen ervoor dat het lichaam deze eiwitten niet volledig kan benutten. Eiwitten die alle essentiële aminozuren bevatten heten volwaardige eiwitten en vinden we in eieren, vlees, vis, melk. Deze voedingsmiddelen bevatten eiwitten met een hoge biologische waarde. Eiwitten zitten ook in peulvruchten, noten en zaden. Deze eiwitten hebben een lagere biologische waarde omdat het patroon van aminozuren sterk afwijkt van ons eigen patroon. Het is goed om maaltijden te nemen die voldoende eiwitten variatie bevatten.

Leeftijd en eiwitbehoefte

Over de hoeveelheid eiwitten die dagelijks gegeten moet worden, geeft de Nederlandse Voedingsraad adviezen. De eiwitbehoefte is afhankelijk van de leeftijd. Een kind in de groei bouwt nog spierweefsel, huid, haren en botten op en heeft naar verhouding meer eiwitten nodig, dan iemand op volwassen leeftijd. Er is meer eiwit nodig wanneer de voeding onvoldoende voedingsstoffen bevat. Eiwitten worden als brandstof gebruikt wanneer er onvoldoende brandstof in het lichaam aanwezig is, zoals vetten en koolhydraten. Dit komt voor bij mensen die een streng dieet gebruiken en streng aan het lijnen zijn. Eiwit wordt dan verbrand, waarbij het lichaam desnoods het eigen spierweefsel afbreekt.

Sport en eiwitbehoefte

De eiwitbehoefte van een volwassen vrouw is ongeveer 53 gram per dag, van een volwassen man ongeveer 66 gram per dag en voor jongens en meisjes rond de 7 jaar is de eiwitbehoefte ongeveer 52 gram per dag. De eiwitbehoefte van zuigelingen is 17 gram per dag en van peuters is de eiwitbehoefte 34 gram per dag. Recente studies hebben aangetoond dat een individuele eiwitbehoefte belangrijk is als men bijvoorbeeld wil afvallen maar gemiddeld heeft de mens 1 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht nodig. Bij sporten wordt dit gemiddelde hoger: Met zwaar sporten zelfs 1,5 tot 2 gram eiwit per kg lichaamsgewicht.

Het aminozuur taurine bevordert de omzetting van glycogeen in glucose. En dat is de belangrijkste brandstof voor de spieren en hersenen. Taurine is dan ook in staat om snel lichamelijke en geestelijke vermoeidheid te verdrijven. Dit aminozuur stimuleert op zeer krachtige wijze de afbraak van melkzuur in de spieren, wat belangrijk is om optimaal te presteren in de sport. Melkzuur is een afvalproduct van spierarbeid dat zich langzaam ophoopt en uiteindelijk tot vermoeidheid leidt. Taurine stelt deze verzuring van de spieren uit, waardoor het uithoudingsvermogen toeneemt. Een leuk gegeven nu we allemaal gekluisterd zitten aan de buis door de Olympische spelen. Hoe zou het voedingsmenu zijn van de Nederlandse schaatsers?

Eiwitsoorten

Eiwitten zijn dus onontbeerlijk voor het lichaam. We kunnen niet zonder eiwitten leven en hebben ze elke dag in onze voeding nodig. Ze worden ook wel aangeduid als proteïnen, het Engelse woord voor eiwitten. Acht zogenaamde essentiële eiwitten moeten uit de voeding gehaald worden. Dit zijn: leucine, isoleucine, valine, threonine, methionine, fenylalanine, tryptofaan en lysine.
Er zijn allerlei voedingsmiddelen die deze essentiële aminozuren bevatten zoals; vlees, vis, kip, melkproducten en eieren. Ook in plantaardige producten zoals graanproducten, tofu en tempeh, bonen (peulvrachten), sojaproducten, paddestoelen en noten zitten eiwitten. Het dierlijk eiwit wordt hoogwaardiger genoemd omdat zij meer essentiële aminozuren bevatten.

Het aminozuur L-carnitine bijvoorbeeld komt vrijwel uitsluitend in dierlijke producten voor (carnis = vlees). Het lichaam maakt zelf in de nieren en de lever carnitine aan uit de aminozuren lysine en methionine, met behulp van vitamine C. Carnitine speelt een belangrijke rol in de energieproductie van het lichaam. Daarnaast is carnitine een antioxidant en heeft het een beschermende werking op het hart en bloedvaten. De geacetyleerde versie, de zogenaamde acetyl-L-carnitine, is vooral werkzaam in de hersenen en heeft daar een soortgelijke functie.

Wanneer iemand gezond eet en niet een speciale behoefte heeft door een bijzondere lichamelijke toestand (ernstig zieken, probleem met opname van voedingsstoffen uit de darmen), bevinden deze essentiële aminozuren zich in voldoende mate in het voedsel. De semi-essentiële aminozuren kunnen echter bij bijzondere lichamelijk en psychische omstandigheden mogelijk toch te kort zijn.

Taurine en de eigen aanmaak

Het aminozuur taurine is een niet-essentieel nutriënt omdat volwassen mensen het in het lichaam zelf kunnen aanmaken uit het aminozuur L-cysteïne of L-methionine. Voor deze omzetting is onder meer voldoende vitamine B6 nodig.

Bij baby’s en jonge kinderen is het vermogen om zelf taurine te maken nog niet ontwikkeld, vandaar dat dit aminozuur voor hen wel essentieel is. Om deze reden wordt taurine ook toegevoegd aan kunstmatige zuigelingenvoeding. Omdat ook voor volwassenen er zich soms situaties kunnen voordoen waarbij de eigen synthese tekort schiet (bijvoorbeeld soms bij lichamelijke uitputting, ziekte of verwonding), wordt taurine vaak beschouwd als “conditioneel essentieel”.

Veganisten krijgen via de voeding vrijwel geen taurine binnen, maar maken normaal gesproken zelf voldoende om een deficiëntie te voorkomen. Baby’s, die zelf (nog) geen of nog onvoldoende taurine kunnen maken, halen voldoende uit borstvoeding of kunstmatige zuigelingenvoeding.
Taurine komt voornamelijk voor in eiwitrijk voedsel, zoals vlees, vis, schaaldieren, gevogelte en eieren. Melk en melkproducten zijn minder rijk aan taurine. Bonen en noten bevatten geen taurine, maar wel methionine en cysteïne, welke in het lichaam omgezet kunnen worden in taurine. Moedermelk bevat per liter een concentratie tussen 25 en 50 milligram taurine.

De inname van taurine via de voeding ligt tussen 0 en 400 mg per dag en is dus sterk afhankelijk van de individuele voedingsgewoonten. Veganisten nemen geen taurine met de voeding op, terwijl mensen die regelmatig vlees, vis en zeevruchten (mosselen, kokkels en oesters) eten, de meeste taurine binnenkrijgen. Taurine komt in hoge concentraties voor in rode algen (is ook in die vorm als supplementen te koop).

De lever heeft aminozuren nodig om goed te ontgiften

In 1827 werd taurine voor het eerst geïsoleerd uit ossegal (Bos taurus) en dankt daaraan ook zijn naam. Vanuit de dierfysiologie is bekend dat bijvoorbeeld katten slechts geringe hoeveelheden taurine kunnen synthetiseren. Minder bekend is echter, dat de taurine productie bij de mens nog slechter is dan die van katten. Vooral bij pasgeboren kinderen is de biosynthese van taurine zeer laag.

Ratten en honden produceren daarentegen grote hoeveelheden in hun lever. De meeste planten zijn niet in staat taurine te synthetiseren. Bij de mens vindt de biosynthese van taurine vooral plaatst in de lever, maar ook het centrale zenuwstelsel en de retina beschikken over een beperkte synthesecapaciteit. De in de lever geproduceerde taurine zal echter vooral voor de galproductie en detoxificatie (ontgifting)processen gebruikt worden, waardoor er slechts een beperkte hoeveelheid naar de organen getransporteerd wordt. De totale hoeveelheid taurine in het lichaam van een volwassen mens wordt geschat op 12 à 18 gram en de dagelijkse productie op slechts 50 à 125 mg.

Taken van Taurine

Taurine is één van de belangrijkste aminozuur voor het hart. Taurine versterkt de hartspier en speelt een belangrijke rol in het contractiemechanisme van het hart. Taurine houdt de mineralenbalans van de cel in stand (kalium en magnesium binnen de cel en natrium en calcium buiten de cel), wat van groot belang is voor de werking van de hartspier. Hartritmestoornissen kunnen een symptoom zijn van een taurine tekort. Het mineraal magnesium gekoppeld aan taurine, het zogenaamde magnesiumtauraat wordt daarom veel ingezet bij hartritmestoornissen.

Taurine speelt een belangrijke rol in de galzuurstofwisseling. Het helpt bij het emulgeren van vetten in het darmkanaal, waardoor de vertering wordt bevorderd. De galblaas gebruikt taurine voor de vorming van taurinegalzuur, een van de twee primaire galzuren die nodig zijn voor de afbraak van vetten in de dunne darm. Taurine is ook betrokken bij de uitscheiding van bilirubine en cholesterol in de galvloeistof. Uit onderzoek blijkt dat taurine de bloeddruk verlaagt. Samen met het aminozuur glycine en gamma-aminoboterzuur (GABA) speelt taurine een rol bij de neurotransmitterwerking in de hersenen. Het heeft een ontspannende werking.

Taurine tekort onder bepaalde omstandigheden

Onder bepaalde omstandigheden kan de synthese(aanmaak)capaciteit van taurine echter tekortschieten en kan aanvulling van taurine waardevol zijn. Taurine wordt vooral door de nieren uitgescheiden. Na chirurgische ingrepen, bij spieraandoeningen en na bestralingen kan relatief veel taurine via de urine verloren gaan.

Taurine beschikt over antioxidatieve capaciteiten en kan een breed scala aan vrije radicalen neutraliseren. Daarnaast speelt Taurine een belangrijke rol voor de ooglens en in het netvlies. Taurine kan de ooglens tegen oxidatie beschermen. Ook kan het de longen beschermen tegen beschadiging door N02. Taurine kan schadelijke chloorverbindingen neutraliseren, zoals die kunnen vrijkomen bij bijvoorbeeld bepaalde narcosemiddelen. Taurine kan tevens de uitscheiding van overmatig koper in het lichaam ondersteunen. Handig te weten voor mensen die nog koperen waterleidingen hebben in hun huis en veel water uit de kraan drinken.

Taurine gunstig ter verlaging van homocysteïne

De resultaten van een kleinschalige studie met taurine onder 22 gezonde middelbare vrouwen wijzen op een gunstig effect op de bloedspiegel voor homocysteïne. Aanvulling met taurine biedt op deze wijze mogelijk bescherming tegen de ontwikkeling van hart- en vaatziekten zoals atherosclerose. Een verhoogde homocysteïnespiegel wordt beschouwd als een onafhankelijke risicofactor voor hart- en vaatziekten.

Commentaar NDN

Taurine is samenvattend belangrijk bij: de aanmaak van het darmslijmvlies, regulatie osmotische druk, bescherming tegen ophoping van calciumionen, oxidatieve stress, membraanstabilisatie (denk aan hartritme stoornissen!). Maar ook bij de aanmaak van neurotransmitters, oogfunctie, glucosestofwisseling, immuunsysteem (witte bloedcellen die kunnen beschermen tegen virussen en bacteriën) en vruchtbaarheid (spermacellen). Verder is taurine nodig bij: gal stroom regulatie (denk aan het voorkomen van galstenen), bescherming longweefsel (astma), groei en ontwikkeling (groeivertraging bij jonge kinderen), verhoogde cholesterol, cardiovasculaire aandoeningen (kalium en magnesium blijven door taurine binnen de cel), regulatie glucose spiegels. Kortom een belangrijk zwavelhoudend aminozuur!

Chinees eten; let op uw taurine verlies Mono-natriumglutamaat oftewel Ve-tsin, een veel gebruikte smaakmaker, verlaagt de taurinespiegel. Eten bij een chinees die Ve-tsin gebruikt kan ‘op taurine tekort lijkende’ klachten geven. Hoge doseringen vitamine B 5 verminderen de werking van taurine. Zink versterkt de werking. Voor de omzetting van methionine en cysteïne tot taurine is o.a. vitamine B 6 nodig. Te weinig co-factoren als mineralen en vitaminen kunnen dus ook zorgen voor taurine problemen.

Vis met vers geschaafde amandelen (B6 en zink) en een rauwkostschotel (wortel/ witlof) met pijnboompitten, pompoenpitten en fijngesneden rode paprika en een dressing van omega 3-6-9 oliemix kan een betere keus zijn dan mihoen met kip.
Aminozuur suppletieHet is mogelijk dat taurine de secretie van maagzuur bevordert. Voorzichtigheid is daarom geboden bij mensen met maagzweren. Bij epilepsiepatiënten kan taurine (1,5 gram per dag) misselijkheid, hoofdpijn, sufheid en coördinatiestoornissen veroorzaken. Invloeden op geneesmiddelen en gezondheidsproducten zijn mogelijk.

Raadpleeg voor suppletie daarom een natuurdiëtist en een natuurarts. De natuurdiëtist kan uw voeding doorrekenen op aminozuren en uw voedingsconditie (op o.a. aminozuren) laten bepalen door middel van onderzoek (bloed en urine).

Literatuur en links:

Ahn CS. Effect of taurine supplementation on plasma homocysteine levels of the middle-aged Korean women. Adv Exp Med Biol 2009; 643:415-22
Birdsall TC. Therapeutic applications of taurine. Altern. Med. Rev., 1998 Apr, 3:2, 128-136.
Wu JY. Regulation of taurine biosynthesis and its physiological significance in the brain. Adv. Exp. Med. Biol., 1998, 442: 339-345.
Murakami S. Improvement in cholesterol metabolism in mice given chronic treatment of taurine and fed a high –fat diet. Life Sci., 1999, 64:1, 83-91.
Hwang DF. Effect of taurine of toxicity of copper in rats. Food Chem. Toxicol., 1998 Mar, 36:3, 239-243.
Paterson PG et al. Postnatal deficiences of zinc and taurine alter electroretinogrmas, oscillatory potnentials and morphology of the rat retina. Nutr. Neurosci. 2:175-189, 1999.
Petrosina AM. The role of taurine in osmotic, mechanical, and chemical protection of the retinal rod outer segments. Adv. Exp. Med. Biol., 1998, 442: 402-413.
Chesney RW. Taurine: Its biological role and clinical implications. Adv. Pediatr. 32:1-42, 1985.
Huxtable RJ. Taurine in the central nervous system and the mammalian actions of taurine. Prog. Neurobiol. 32:471-533, 1989.
Kendler BS. Taurine: An overview of its role in preventive medicine. Prev. Med. 18:79-100, 1989.

Amino Screen bloedtest

Prijs: € 62,95 (incl. BTW)
Koop de test hier

Laboratoriumanalyse van 22 aminozuren uit het capillaire bloed.

Aminozuren zijn de bouwstenen waaruit elk eiwit van het menselijk lichaam opgebouwd is. Ze spelen een belangrijke rol in alle biochemische processen die plaatsvinden in het organisme. De grootste rol wordt gespeeld door ongeveer 23 aminozuren, die zich op hun beurt in “essentiële” en “niet-essentiële” aminozuren in laten delen. Hierbij gaat het om die aminozuren, die met de voeding opgenomen moeten worden en diegene, die het lichaam zelf kan aanmaken.

Zo zijn bijvoorbeeld de essentiële aminozuren leucine, isoleucine, valine, fenylalanine, methionine, threonine, tryptofaan en lysine belangrijke voedingssupplementen voor sporters, wiens behoefte aan aminozuren zich snel kan vermenigvuldigen. Als aan deze behoefte niet wordt voldaan, dan breekt het lichaam spieren af in plaats van deze op te bouwen.

Aminozuren zoals arginine, tryptofaan en fenylalanine spelen een belangrijke rol in de hormoonhuishouding, slaap-waakritme en de synthese van neurotransmitters. Er is echter ook een zeker evenwicht bij de toevoer van aminozuren nodig. Een overdosering van arginine kan bijvoorbeeld leiden tot darmproblemen en verhoogde concentraties van histidine hebben een negatief effect op de geestelijke gezondheid. Daarentegen hebben glutamine en glutaminezuur een gunstig effect op stressbeheersing en versterken de algemene mentale toestand en hersenprestaties.

De Amino-Screen bloedtest omvat de analyse van de volgende aminozuren:
Leucine, isoleucine, threonine, valine, lysine, methionine, fenylalanine, tryptofaan, histidine, glycine, alanine, serine, arginine, tyrosine, proline, glutaminzuur, glutamine, asparaginezuur, asparagine, taurine, ornithine, citrulline,

Indicatie:
– bij het vermoeden van een Aminozuur tekort

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen