skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Voeding voor en tijdens de zwangerschap

Zwanger zijn en de geboorte van een kind behoren tot de meest bijzondere gebeurtenissen in het leven. Tijdens de zwangerschap vinden er in negen maanden tijd grote veranderingen plaats, zowel lichamelijk als geestelijk. Een gezonde leefstijl en het gebruik van een goede natuurlijke voeding door de aanstaande ouders vóór en door de moeder tijdens de zwangerschap, zijn gunstig voor de conditie van moeder én kind.
Hiermee is de kans op een gezonde zwangerschap groter en het risico op gezondheidsproblemen bij het kind lager. Bovendien helpen deze maatregelen zwangerschapskwalen, zoals misselijkheid, verstopping, vermoeidheid en bloedarmoede te voorkomen en/of verminderen.

Vitaminen B en homocysteïne

De B-vitaminen (B2, B6, B12, foliumzuur) helpen het homocysteïnegehalte in het bloed te verlagen. Homocysteïne is een schadelijke stof en wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op allerlei ziekten, maar ook bij onvruchtbaarheid, miskramen en zwangerschapsdiabetes.

Homocysteïne beschadigt de placenta wanneer de hoeveelheid in het bloed te hoog is. Daarnaast is het een indicator voor het functioneren van het zogenaamde biochemische proces dat ‘methylering’ heet. Een gezonde methylering zorgt dat cellen zich gezond delen en ontwikkelen. Het is betrokken bij de productie van geslachtshormonen en insuline. Het helpt bij het afvoeren van schadelijke stoffen, zoals zware metalen, pesticiden etc. En het controleert bij de foetus hoe genetisch materiaal van vader en moeder wordt ingebouwd.

Een ontregeling van de methylering staat in verband met een verhoogd risico op onvruchtbaarheid, miskramen, vroeggeboortes en aangeboren afwijkingen (Down-syndroom, open ruggetje, hazenlip, open schedel). Onder vrouwen met herhaalde miskramen hadden de vrouwen met een hoog homocysteïnegehalte  een drie tot vier keer zo hoog risico op een volgende miskraam vergeleken met vrouwen met een normaal homocysteïnegehalte

Het normale homocysteïne-gehalte in het bloed wordt in Engeland en Amerika steeds meer gesteld op 7 µmol/liter voor mannen en 6 µmol/liter voor vrouwen. Een waarde boven de 15 µmol/liter is te hoog. Dit gehalte moet wel bepaald zijn wanneer iemand 12 uur lang niet gegeten en gedronken heeft (nuchtere bepaling).

Niet alleen foliumzuur is belangrijk

Om de homocysteineproductie laag te houden zijn diverse vitamine B soorten nodig. Iedere vrouw krijgt foliumzuur geadviseerd, maar ook de andere vitaminen B zijn van groot belang. Foliumzuur werkt nauw samen met vitamine B2, B6, B12, magnesium en zink. Dus naast foliumzuur is het ook belangrijk om van deze andere voedingsstoffen voldoende binnen te krijgen. Eventueel is het mogelijk om de foliumzuurhuishouding via de arts te testen door een bloedonderzoek. De volgende bepalingen (nuchter geprikt) zijn van belang: foliumzuur, vitamine B6, B12 en homocysteïne.

Ook voor mannen speelt vitamine B een belangrijke rol. Sperma van mannen met een hoog homocysteïne-gehalte heeft gemiddeld 57% minder motiliteit (zwemkracht van sperma) dan mannen met een normaal homocysteïnegehalte.

Een goede methylering geeft geen misselijkheid en verstopping
Misselijkheid en overgeven manifesteren zich over het algemeen tijdens de eerste maanden van de zwangerschap. De oorzaak ligt vaak bij de reactie op de aanmaak van het human chorionic gonadotropine hormoon (HCG). Die piek hiervan ligt tussen de negende en de zestiende week van de zwangerschap. Bij een goede methylering (dus een lage homocysteine) is er minder sprake van misselijkheid. Voedingsfactoren waarvan is vastgesteld dat ze kunnen verlichten zijn o.a.: vitamine B2, B-6 , B12 en foliumzuur rijke voedingsmiddelen, magnesiumrijke voedingsmiddelen en gemberwortel (heetwaterkuur).

Verstopping

Verminderde lichaamsbeweging, druk van inwendige organen en veranderde bloedsomloop zijn de belangrijkste oorzaken van verstopping bij zwangere vrouwen. Voeding rijk aan vezelstoffen, regelmatig kleine maaltijden, voldoende drinken (ook de heetwaterkuur) en meer beweging zijn de voornaamste maatregelen om dit ongemak te verhelpen.
Ook hier speelt een goede methylering een grote rol. Hoe beter de lever de methylering doet des te beter de galstroom is en des te beter de ontlasting gaat. Het gebruik van laxeermiddelen is af te raden. De enige vezelstoffen die buiten de gezonde natuurlijke voeding ingenomen kan worden is hennepzaden, sesamzaad, zonnebloempitten, haverzemelen, tarwekiemen, kiemgroenten, gemalen lijnzaad, vlozaad.

Foliumzuur verbetert mogelijk gedrag baby’s

Het gebruik van foliumzuur in het begin van de zwangerschap vermindert mogelijk de mentale en emotionele gezondheidsproblemen bij kinderen. Dat blijkt uit een nieuwe studie onder leiding van Henning Tiemeier aan het Erasmus UMC in Rotterdam (british journal of nutrition, augustus 2009).

De onderzoekers onderzochten het foliumzuurgebruik van moeders van 4.214 baby’s in het eerste trimester van de zwangerschap. De baby’s kregen op de leeftijd van 18 maanden een gedragstest. De kinderen van moeders met foliumzuursuppletie tijdens de zwangerschap waren beter in het internaliseren en externaliseren van hun problemen. Dit in vergelijking tot de kinderen van moeders die geen supplement gebruikten.

Volgens de onderzoekers kunnen achter hun bevindingen verschillende mechanismen ten grondslag liggen. Allereerst de rol van foliumzuur op de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel. Deze vitamine speelt een sleutelrol in de productie van hersencellen en er is een verband met de synthese van diverse neurotransmitters. Foliumzuur heeft een indirect effect op de groei van de foetus. Het gebruik van foliumzuursupplementen geeft ook minder zwaardere babys. Er is eerder al een verband gevonden tussen een lager geboortegewicht en gedrags- en emotionele problemen.

Commentaar NDN

Het is belangrijk dat zowel moeder als vader bij voorkeur al 3 – 4 maanden vóór de zwangerschap starten met het nemen van een aantal maatregelen. Kijk verderop de site voor meer informatie over gezond eten en eten gezond klaarmaken.Hiermee vergroten ze de kans op een gezonde zwangerschap en een gezond kind. Meestal is de moeder al een aantal weken zwanger, voordat de zwangerschap officieel is vastgesteld. Deze eerste weken zijn juist de meest kwetsbare periode in de ontwikkeling van het kind.

Ayurvedische heetwaterkuur: goed tegen zwangerschapsmisselijkheid.

Kook ‘s morgens 20 minuten lang op een laag pitje ongeveer 1 liter koolzuurvrije bronwater. Voeg op het eind geraspte verse gemberwortel aan het gekookte water toe (indien dit niet verdragen hoeft u niets toe te voegen). Schenk dit water in een thermoskan. Gedurende de dag drinkt u dan met kleine slokjes deze liter op. Drink het water zo heet mogelijk op, maar let op, want u hoeft niet uw tong te verbranden. Forceer niets en drink per keer maar een paar slokjes. Mocht dit een onaangenaam gevoel geven dan kunt u het water iets laten afkoelen.

Bronnen:

1. Sastry B, Janson V.E., Depression of human sperm motility by inhibition of enzymatic methylation, Biochemical Pharmacology, vol. 32 (1983), pg 1423-32.

2. Nelen W.L. et al, Homocysteine and folate levels as risk factoers for recurrent early pregnancy loss, Obstetrics and Gynecology vol 95 no. 4 (2000), pg 519-24.

3. De Waal Malefijt M., Visser T., Het Energieherstelplan, Schors 2008, ISBN 978-90-6378-769-1.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen