skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Voeding en meditatie bij angststoornissen

Uit onderzoek blijkt dat magnesium een angstremmende werking kan hebben. Bij stress, pijn, angst en depressie verbruiken mensen veel magnesium. Onderzoek laat zien dat er een groot verband bestaat tussen angstklachten en een verlaagde magnesiumstatus. Uit een recent onderzoek ( the Hordaland Health Study) onder 5.708 mensen (Psychiatry 43(1); 45-52,2009) bleek dat de inname van magnesium een positieve werking heeft bij depressie en angstklachten.

De huidige voeding bevat te weinig magnesium. Geraffineerde koolhydraten (wit brood, bloem, etc), suiker, koffie en alcohol zijn magnesiumrovers. Ook een overmaat aan zuivelgebruik (veel calcium en weinig magnesium) kan leiden tot een verstoorde verhouding tussen calcium en magnesium. Andere stoffen die magnesium uitputten zijn; frisdrank, hoog zoutgebruik, de anticonceptiepil, diuretica en vele andere reguliere medicatie.
Bepaalde condities of omstandigheden kunnen de behoefte aan magnesium verhogen zoals suikerspiegel ontregelingen, diarree, chronische pijn, overmatig zweten, hoge mate van fysieke activiteit, operaties, laxeerkruidenthee, vochtafdrijvende kruidenthee en verkeerde diëten.

Magnesium een regelneef bij energieproductie

Het mineraal magnesium is essentieel voor een optimaal verloop van diverse biochemische processen in het lichaam. Ongeveer 60% van de magnesium bevindt zich in de beenderen. Het overige deel zit in de cellen van de zachte weefsels. Voor de meeste reacties, bijvoorbeeld waarbij ATP (energiedrager) bij betrokken is, is magnesium (als het Mg 2+ -ion ) een noodzakelijk hulpje (zogeheten cofactor).

ATP (Adenosinetrifosfaat) is een verbinding die in de celstofwisseling een sleutelrol vervult als drager van chemische energie. Er is energie nodig voor de meest in de cellen zich afspelende processen. ATP is een dergelijk energiedrager die daar essentieel bij is. Diverse enzymen (kinase-enzymen), die betrokken zijn bij de synthese van onder meer eiwitten, nucleïnezuren, nucleotiden, lipiden, prostaglandines en koolhydraten, vereisen veel energie en zijn zonder het magnesium-ATP niet werkzaam. Ook de enzymen die noodzakelijk zijn voor de transcriptie, translatie van RNA (aanmaken van eiwitten in de cel) en DNA (drager van erfelijk materiaal in de cellen) zijn afhankelijk van magnesium.

Diverse hormonen, neurotransmitters en andere cellulaire effectoren kunnen de celstofwisseling beïnvloeden via het adenylcyclase-systeem (second messengers). Magnesium is essentieel voor de werking en regulatie van dit adenylcyclase-systeem. Vitamine B6 werkt in veel reacties overigens nauw samen met magnesium. Een te hoge inname van B6 kan echter de magnesiumvoorraad weer uitputten.

Vit D speelt eveneens een rol bij angst en depressie. Magnesium zorgt voor een goede omzetting van Vit D in zijn geactiveerde vorm.

Magnesium en chronische vermoeidheid

Natuurlijke bronnen van magnesium zijn o.a. groene groenten, grapefruit, verse noten en volle granen. De opname van magnesium kan o.a. nadelig beïnvloedt worden door stoffen in de voeding zoals fytinezuren (in brood bijvoorbeeld) en fosfaten. Een groot deel wordt direct met de ontlasting uitgescheiden zonder vooraf te zijn geabsorbeerd. Bepaalde magnesium supplementen kunnen door een toegepaste stabiele aminozuurchelaat (niet te verwarren met proteïnaten) een hoge concentratie magnesium aan de specifieke transporteiwitten in het darmlumen koppelen

Magnesium als supplement met een pidolaat, gluconaat- of tauraat- of citraatverbinding is toegankelijker voor het lichaam dan de oxidevorm en geeft minder kans op een laxerend effect. Bij nierfalen moet suppletie worden vermeden.

Commentaar NDN

Door uitputting van landbouwgrond zit er minder magnesium in de voeding dan veel voedingstabellen aangeven. Bloedonderzoek volgens de volbloedmethode (niet het serum, maar in de rode bloedcel) geeft meer informatie over uw magnesiumstatus dan voedingsberekeningen. Dit geldt vooral voor de niet-biologische landbouw. Door bewerken en koken gaat nog meer magnesium verloren. Magnesium komt vooral voor in volle granen, noten, gedroogde vijgen, dadels, grapefruit, zaden, peulvruchten en groene groenten.

Bepaalde voedingsmiddelen, medicijnen of omstandigheden (met veel stress, lawaai) kunnen de behoefte aan magnesium vergroten of de uitscheiding ervan bevorderen. Gluten (in het bijzonder de tarwe) kunnen bij sommige mensen angsten veroorzaken. Natuurdiëtisten kunnen u begeleiden met voeding (en voedingssupplementen) bij angststoornissen.Meditatie & AngstEr is divers wetenschappelijk onderzoek dat aantoont hoe meditatie angst helpt te verlagen, waaronder een artikel van Aftanas L. Golosheykin S. ‘Impact of regular meditation practice on EEG activity at rest and during evoked negative emotions.
Meditatie(zoals CD Rust & Evenwicht) kan angstreductie geven. Lees meer op www.gottschalmeditaties.nl

Literatuur en links:

1.Bijzondere toepassingen van magnesium (deel 2); Ir. L. Henselaar; Tijdschrift voor orthomoleculaire geneeskunde, 24e jaargang nr. 6, december 2009.

2.JAMA 224(13):1749-51, 1973. Hall RCW, Joffe JR. Hypomagnesemia: physical and psychiatric symptoms.

3.Seeling MS: Consequence of magnesium deficiency on the anhancement of stress reactions; Preventive and therapeutic implications(A review); J.Am Coll. Nutr. 13(5);429-446, 1994.

4.Hanus M, Lafton J, Mathieu M: Double-blind, randomised, placebo-controlled study to evaluate the efficacy and safety of a fixed combination containing two plant extracts (Crataegus oxyacantha and Eshscholtzia californica) and magnesium in mild-to-moderate anxiety disorders; Curr.Med. Res. Opin. 20:63-71, 2004.

5.Jacka FN et al: Association between magnesium intake and depression and anxiety in community-dwelling adults; the Hordaland Health Study; Psychiatry 43(1) 45-52, 2009.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen