Regelmatig paddenstoelen eten vergroot weerstand

Over de weerstandsverhogende effecten van paddenstoelen schreven we al eerder op onze site. Met name in Aziatische landen als China en Japan is veel wetenschappelijk onderzoek verricht.

Cordyceps sinensis is een voorbeeld van een kostbare medicinale paddenstoel die in China en andere Aziatische landen al meer dan 2000 jaar als tonicum wordt gebruikt om de gezondheid en vitaliteit te verhogen, veroudering tegen te gaan en uiteenlopende (leeftijdsgerelateerde) ziektebeelden te behandelen (1,2,3).

Cordyceps wordt binnen de traditionele Chinese geneeskunde (TCM) onder meer ingezet om de ‘Nier’- en ‘Long’- meridiaan te versterken en vermoeidheid, nachtzweten, lage rugpijn, verminderd libido, impotentie, hyperglycemie, hyperlipidemie, uitputting door ernstige ziekte, luchtwegaandoeningen, hart- en vaatziekten, nierziekten en leverziekten te behandelen (4,5,6,7,8,9).

Vaak adviseren TCM-beoefenaars het gebruik van Cordyceps om de weerstand tegen infecties, zoals verkoudheid en griep, te verhogen. Cordyceps wordt binnen de TCM ook ingezet bij verschillende klachten en ziekten van de luchtwegen zoals hoesten, slijmvorming, kortademigheid, COPD en astma. Wetenschappelijk onderzoek is gewenst om de effectiviteit van Cordyceps bij deze indicaties beter vast te stellen.

Shiitakepaddenstoelen

Onderzoek aan de universiteit van Florida geeft aan dat dagelijks een portie shiitakepaddenstoelen eten, een flinke oppepper kan geven aan het immuunsysteem (10). Aan het onderzoek deden 52 proefpersonen mee tussen de 21 en 41 jaar.

Vier weken lang werd er 113 gram shiitake gegeten. Het was niet toegestaan om thee, antioxidanten, probiotica of meer dan 7 porties fruit of groente per dag te eten, om beïnvloeding op het immuunsysteem uit te sluiten. Vegetariërs en veganisten waren daarom uitgesloten van deelname, omdat zij naar verhouding veel van dit soort stoffen binnenkrijgen via hun voeding.

Zowel voor als na het experiment werden er bloedmonsters afgenomen. De resultaten waren positief: de gamma-delta T-cellen functioneerden beter en er kwamen minder ontstekingseiwitten vrij. De onderzoekers concluderen daarom dat dagelijkse inname van shiitake significante positieve effecten heeft op het immuunsysteem.

Werking paddenstoelen

De belangrijkste weerstandsverhogende werking van shiitake berust op het hoge gehalte aan actieve polysachariden. Vooral de bètaglucanen met een 1,3 -1,6-basisstructuur hebben diverse Immuniteit stimulerende eigenschappen en laten bij verschillende ziektebeelden positieve effecten zien.

Ook oesterzwam (Pleurotus ostreatus) wordt beschouwd als zeer rijke glucaanbron, waarbij pleuran verantwoordelijk wordt gehouden voor het effect. D-fractie wordt gezien als het belangrijkste glucaanextract van maitake (Grifola frondosa) met ook gunstige immuun modulerende eigenschappen.

Bioactieve bestanddelen in Cordyceps sinensis zijn onder meer cordycepine, nucleotides (adenosine, uridine, guanosine), polysachariden (waaronder cyclofuranen, galactomannan, bètaglucanen, bètamannanen), sterolen (ergosterol e.a.), D-mannitol, vetzuren, aminozuren (arginine, tryptofaan, lysine, tyrosine) en mineralen en spoorelementen (waaronder zink, mangaan, magnesium). Deze inhoudsstoffen bezitten vermoedelijk een sterke synergetische werking, waardoor het lastig is om de medicinale effecten van Cordyceps sinensis aan afzonderlijke inhoudsstoffen toe te schrijven.

Commentaar NDN

De sterk weerstandverhogende werking die van medicinale paddenstoelen uitgaat wordt voor een groot deel toegeschreven aan de actieve polysachariden. Maar ook aan de synergistische werking van de diverse inhoudsstoffen. Door activatie van vooral de macrofagen, wordt via verschillende regelmechanismen het immuunsysteem tot een breed actiepakket aangezet.
We zetten er een paar op een rijtje voor u:1. Weerstandverhoging tegen virale en bacteriële infecties. Dit komt vooral door lentinan en andere componenten uit shiitake.
2. Leverbeschermende eigenschappen, met name door cordyceps. Maar ook de D-fractie uit maitake en shiitake.
3. Veel analyses( in vitro en in vivo) laten gunstige effecten zien bij acute en chronische infectieziekten. Denk daarbij aan HIV, herpes en hepatitis. Dit gaat dan om de D-fractie uit lentinan, maitake, en cordyceps.
4. Sterke reductie van de ontstekingsactiviteit, onder andere via remming van de productie van TNF-α, NF-κB en NO. Dit betreft de extracten van shiitake, maitake en oesterzwam.
5. De hoge antioxidantcapaciteit speelt een belangrijke rol in het tegengaan of beperken van schade door oxidatieve stress.

Uit onderzoek (in vitro en in vivo) blijkt dat extracten van paddenstoelen zoals shiitake, maitake en oesterzwam verbetering laten zien bij ontstekingsbeelden van het maagdarmkanaal (Colitis, Crohn). Dit komt door remming van ontstekingsmediatoren en remming van de NF-κB activiteit (13).
Pas op bij FODMAP problemenDoor de immuun modulerende rol en het ontstekingsremmende effect zouden deze paddenstoelen (extracten) mogelijk een positieve rol kunnen spelen bij de dieetbehandeling van darmontstekingen.
Nog wel een belangrijke kanttekening: paddenstoelengerechten kunnen echter bij mensen die FODMAP-gevoelig zijn klachten geven als opgeblazenheid en diarree.

Literatuur en links:

(1) Zhou X et al. Cordyceps fungi: natural products, pharmacological functions and developmental products. J Pharm Pharmacol. 2009;61(3):279-91.

(2) Paterson RR. Cordyceps – A traditional Chinese medicine and another fungal therapeutic biofactory? Phytochemistry 2008. doi:10.1016/j.phytochem.2008.01.027

(3) Holliday J et al. Medicinal Value of the Caterpillar Fungi Species of the Genus Cordyceps (Fr.) Link (Ascomycetes). A Review. International Journal of Medicinal Mushrooms 2008;10(3):219-234.

(4) Ko KM et al. Enhancement of ATP generation capacity, antioxidant activity and immunomodulatory activities by Chinese Yang and Yin tonifying herbs. Chin Med. 2007;2:3.

(5) Siu KM et al. Pharmacological basis of ‘Yin-nourishing’ and ‘Yang-invigorating’ actions of Cordyceps, a Chinese tonifying herb. Life Sci. 2004;76(4):385-95.

(6) Ji DB et al. Antiaging effect of Cordyceps sinensis extract. Phytother Res. 2009;23(1):116-22.
(7) Koh JH et al. Antifatigue and antistress effect of the hot-water fraction from mycelia of Cordyceps sinensis. Biol Pharm Bull. 2003;26(5):691-4.

(8) Won SY et al. Anti-inflammatory and related pharmacological activities of cultured mycelia and fruiting bodies of Cordyceps militaris. J Ethnopharmacol. 2005;96(3):555- 61.

(9) Holliday J et al. Medicinal Value of the Caterpillar Fungi Species of the Genus Cordyceps (Fr.) Link (Ascomycetes). A Review. International Journal of Medicinal Mushrooms 2008;10(3):219-234.

(10) Aggarwal P, Sharma P, Sharma S, Aggarwal J. Antioxidant mushrooms: a review. IRJP 2012;3,(6)

(11) Cheung PCK. The nutritional and health benefits of mushrooms. Nutr Bull. 2010;35:292-299

(12) Rop O, Mlcek J, Jurikova T. Beta-glucans in higher fungi and their health effects. Nutr Rev. 2009; Vol. 67(11):624–631

(13) Su-Young Park, Jong Suk Lee, Dimesh Thapa, Byung Chul Park, Ah Ra Kim et al. Grifola Frondosa inhibits TNF-α – induced intestinal inflammation via suppression of MCP-1 and IL-8 Expressions in HT-29 human colon epithelial cells. The FASEB Journal. 2008;22:1109.1