skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

‘Mythes’ over suiker

“De vele mythes die er leven over de invloed van suiker op de gezondheid zijn meestal onvoldoende wetenschappelijk onderbouwd. Dat is de conclusie van een studie gepubliceerd in het tijdschrift Obesity Reviews van 1 maart 2009. Een groep van experts heeft hierin de wetenschappelijke stand van zaken op een rijtje gezet over de rol van suiker bij het ontstaan van overgewicht, insulineresistentie en diabetes type 2, cariës en de nutriëntendichtheid van de voeding.

Een groot deel van het beschikbare onderzoek over de rol van suiker voor de gezondheid komt uit observationeel epidemiologisch onderzoek. Hierdoor kunnen en mogen er volgens de experts nog nauwelijks conclusies getrokken worden. Er is slechts weinig gerandomiseerd en gecontroleerd onderzoek beschikbaar. En juist die vorm van onderzoek is de gouden standaard voor het maken van ‘evidence based’ aanbevelingen. Een van de weinige echte conclusies is dat wat betreft gewichtsbeheersing vooral de totale energie-inneming, de energiedichtheid van voedingsmiddelen en het totale voedingspatroon van belang zijn.  Het maakt daarbij niet uit of koolhydraten in de vorm van suikers of als complexe koolhydraten gebruikt worden.”

Vanachter het bureau of uit de praktijk

U weet dat het gezonder is om bijvoorbeeld volle granen, peulvruchten en fruit te gebruiken als koolhydraatbron, dan dezelfde hoeveelheid calorieën in de vorm van koek, chips of snoep. Met dit gegeven, is vooral de laatste zin van bovenstaand artikel geen uitnodiging tot gezonder eten. Er kan niet zomaar voorbij worden gegaan aan de schadelijke effecten van veelvuldig gebruik van geraffineerde koolhydraten.

Schadelijke effecten

Maar wat zijn nu precies de schadelijke effecten van geraffineerde koolhydraten? Hieronder een korte opsomming:

  • Teveel suiker en geraffineerde koolhydraten kunnen een disbalans in de darmflora veroorzaken waardoor verschillende gezondheidsklachten kunnen ontstaan zoals: buikpijn, moeheid en / of schimmelinfecties. Een voorbeeld van de veroorzaker van deze gezondheidsklachten is de overgroei van de schimmel Candida Albicans.
  • Complexe koolhydraten kunnen micronutriënten zoals B-vitamines leveren. Deze micronutriënten zijn nodig voor de omzetting van koolhydraten in energie. Suiker en andere geraffineerde koolhydraten zijn eerder geneigd micronutriënten aan het lichaam te onttrekken bij de omzetting. Op deze manier kunnen er tekorten ontstaan aan verschillende micronutriënten in het lichaam.
  • Suiker en andere geraffineerde koolhydraten zorgen voor een onnatuurlijk snelle stijging van de bloedsuiker- en insulinespiegel. Dit heeft op korte termijn tot gevolg dat de bloedsuikerspiegel na de snelle stijging ook weer een snelle daling kent. Door deze hoge schommelingen in de bloedsuiker- en insulinespiegel ontstaat er een groot verlangen naar suikerrijk voedsel. Dit valse hongergevoel zorgt ervoor dat er uiteindelijk meer energie wordt ingenomen dan dat er wordt verbruikt, wat weer kan leiden tot overgewicht.
  • Op langere termijn kan een constant schommelende bloedsuikerspiegel leiden tot hyperinsulinisme, wat uiteindelijk – in combinatie met andere factoren – kan leiden tot diabetes type 2.
  • Fruit bevat naast natuurlijke suikers ook vitamine C. Deze vitamine is nodig voor een optimale stofwisseling. Tevens bevat fruit ook vezels, nodig voor een goede darmflora.
  • Bij gewichtsbeheersing is de koolhydraatvorm dus wel degelijk van belang.

 

De bovengenoemde stelling aan het einde van het artikel houdt geen rekening met hormoonspiegels die gevoelens van honger en verzadiging beïnvloeden. Ook wordt er met deze stelling voorbij gegaan aan de uitputting van de alvleesklier, die het gevolg kan zijn van de herhaaldelijk overmatige insulineproductie. Natuurlijk is wetenschappelijk onderzoek belangrijk, maar de praktijkervaringen kunnen niet zomaar uitgesloten worden. Voorbij gaan aan de schadelijke effecten van veelvuldig gebruik van geraffineerde koolhydraten is wat al te simpel geredeneerd.

 

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen