skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Flavonoïden en de groep flavonoïden die men ook wel fyto-oestrogenen noemt zijn natuurlijke hormoonregulatoren. Ook vitamine D draagt bij aan een natuurlijke hormoonbalans. De zomer is de tijd voor een juiste hormoonoppepper. De flavonoïden familie is een grote groep van stoffen die zeer veel in de natuur voorkomt, zoals in vruchten, pitten, bladeren, peulvruchten en thee. Op water, koolhydraten, eiwitten en vetten na zijn flavonoïden de meest voorkomende stoffen in voeding.

Een grote familie en boordevol gezondheid: de flavonoïden familie

Bij planten geven flavonoïden bescherming tegen ultraviolet licht, schadelijke schimmels, bacteriën, virussen en insecten. Ook beschermen ze de plant tegen oxidatie. Bovendien werken de flavonoïden als natuurlijke kleur- en smaakstof.
De flavonoïden familie is de grootste groep van plantsubstanties met meer dan 4000 onderscheiden verschillende stoffen. Enkele flavonoidensoorten zijn o.a: de anthocyanidinen (o.a. in blauwe druiven, bieten, rode uien, bessen) en de proanthocyanidinen (o.a. in druivenpitten).

Fyto-oestrogenen

Een grote groep flavonoiden die men ook fyto-oestrogenen noemt zijn:
Catechinen en Epicatechinen (o.a. in groene thee. appels)
Chalconen (o.a. in: zeer veel groenten)
Coumestanen (o.a. in kiemen)
Flavonen (o.a. citrusfruit, rode druiven, groene bonen)
Flavonolen (o.a. in uien, spinazie, appels, zwarte thee)
Flavanonen (o.a. in grapefruit, sinaasappels, citroen)
Isoflavonen (o.a. in soja, rode klaver)
Leucoanthocyanidinen (o.a. in druivenpitten)
Lignanen (o.a. in: zeer divers in groente, fruit, granen)

Het vrouwelijke geslachtshormoon oestrogeen

Fyto-oestrogenen die bij de flavonoïden familie horen zijn plantsubstanties die een oestrogeen werking hebben. Hun chemische structuur is gelijk aan die van het vrouwelijke geslachtshormoon, maar de fyto-oestrogenen zijn veel minder sterk werkend dan dit vrouwelijke geslachtshormoon. De oestrogeen potentie van deze substanties loopt uiteen van 0,01% tot 0,5% van oestradiol. Fyto-oestrogenen komen in zeer kleine hoeveelheden voor in bijna elke plant, maar vooral soja en rode klaver bevatten duidelijk hogere concentraties. Fyto-oestrogenen hebben o.a. een anti-oxidantenwerking, geven een betere hormoonbalans, verlagen het cholesterol, beschermen de vaatwanden, helpen bij de botaanmaak, helpen bij ontstekingen, tegen allergieën en kunnen helpen bij immuniteitsproblemen.

Commentaar NDN

Ruim groenten en fruit gebruik kan dus bijdragen aan een goed toevoer van fyto-oestrogenen die op hun beurt weer zorgen voor een goede hormoonbalans. In de zomer is er het mooiste aanbod van flavonoïden en kan iedereen lekker bijtanken. Vers fruit en vers geperst vruchtensappen, heerlijke groetensalades met diverse soorten kiemen (alfalfa, broccoli kiemen) en vers geperste groentesappen geven een oppepper aan de hormonen. Vergeet daarbij de gratis vitamine D niet geleverd door het stralende zonnetje. Om alvast in de stemming te komen krijgt u van ons een recept van een heerlijk eigengemaakte verse vruchtenijs.

Een fijne zomer gewenst!

Recept voor Mango-Passievruchten-ijs

Ingrediënten voor 1 persoon:
1 mango
1 passievrucht of 4 eetlepels bessen (bijvoorbeeld bosbessen)
Sap van 1 citroen
1 theelepel honing
100 cc biogarde
Bereiding
Schil de mango, verwijder de pit en snijd het vruchtvlees in grove stukken. Lepel het vruchtvlees uit de passievrucht en doe samen met de mango, de honing, citroensap en de biogarde in een blender. Blend dit tot een dikke mousse en zet het mengsel even in een ijsdoos in het vriesvak. Laat het een beetje bevriezen zodanig dat het wel zacht blijft en schep het dan in een feestelijk schaaltje. Garneer met een vers muntblaadje.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen