skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

65 Procent van alle mensen lijdt regelmatig aan hoofdpijn. Zo’n onaangenaam gevoel niet helder meer te kunnen denken. Een hoofdpijn blokkeert in veel dingen die u die dag van plan was. U hebt het gevoel uzelf tot iets te moeten dwingen, maar de enige wens die blijft is dat de pijn verdwijnt.

Verschillende hoofdpijnen

Er kunnen verschillende soorten hoofdpijnen zijn afhankelijk van de diverse oorzaken en achtergronden. De meest voorkomende hoofdpijnen zijn als gevolg van problemen met:
Het zenuwstelsel: – Spanningshoofdpijn door een langdurige, statische, geforceerde lichaamshouding zoals bijvoorbeeld bij het typen, autorijden, tv kijken, intensief werken achter een bureau, internetten. Of door stress, nervositeit, angst, werkdruk, depressies, conflicten, ritmeveranderingen, geluidsoverlast, overprikkeling.
– Aangezichtspijn: een aandoening van de drielingzenuw; de gevoelszenuw van het gelaat. De aanvalsgewijs optredende pijn vindt meestal eenzijdig van het gezicht plaats en is zeer hevig.
– Zenuwpijnen na gordelroos. De Glossopharyngeus-neuralgie is een heftige pijn die achter in de keel (tong-keelzenuw) optreedt en naar het oor uitstraalt.
– Zenuwpijnen in het hoofd als gevolg van neurologische stoornissen.
– Occipitaalneuralgie. Occipitaal betekent met betrekking tot het achterhoofd. De achterhoofdszenuw geeft pijn vooral uit de nek en het achterhoofd. Het vaatstelsel:
– hoge en lage bloeddruk, bloedstuwingen
– aderverkalking, organische bloedvatziekten
– verwijden, verkrampen en beknellen van bloedvaten
– hartkwalen
– allergische bloedvatreacties als gevolg van voedsel, additieven in voedsel, inhaleren van chemische middelen, vergiftigingen van onder andere bestrijdingsmiddelen, medicatie en dergelijke.Het hormoonstelsel:
– pancreas (bloedsuikerschommelingen), schildklier, eierstokken, bijnieren (uitputting), hypofyse Ongelukken: – hersenschudding, whiplash (nek-, halswervelbeschadigingen), wervelkolombeschadigingen, wervelverschuivingen Ontstekingen/infecties – oorontstekingen, holteontstekingen (voorhoofds-/bijholte), hersenvliesontsteking, kaak- en tandontsteking , amandel-/keelontsteking, ontstekingen die in het algemeen gepaard gaan met algemene malaise.De spijsvertering en/of stofwisseling: – spijsverteringsstoornissen (onder andere verstopping, diarree, gisting)
– lever- en galziekten
– hypoglycemie-syndroom, diabetes
– nier- en blaasproblemen
– nutriëntentekorten (vitamines, mineralen, vetzuren, aminozuren)
– allergieën , intolerantie(s)
– virusinfectie, bacteriële infecties, darmparasieten Andere mogelijkheden – Vergiftigingen (alcohol en andere genotmiddelen, medicinaal, in het milieu voorkomende stoffen, zoals bestrijdingsmiddelen, luchtverontreiniging, bodemvervuiling, etc)
– Gebitsstoornissen (amalgaam, problemen met kronen, bruggen, protheses)
– Veranderingen in de druk van de hersenvloeistof door onder andere: klap of val op het hoofd, stoten van het hoofd.
– Oogklachten (slecht zien, gespannen waarnemen en dergelijke)
– Gezwel of ontsteking in het gebied van de schedel. Elektromagnetische invloeden: – energetische blokkades in de meridianen
– energetische stuwingen in het hoofd door onuitgesproken emoties
– weersinvloeden, mobiele telefoons, zendmasten, DECT telefoons, beeldschermen, etc.
– psychische invloeden (bijvoorbeeld boosheid, ergernis, perfectionisme, prestatiegerichtheid, te grote aanpassingsbehoefte etc.)

Is er verschil tussen hoofdpijn en migraine?

Hoofdpijn is meestal geen ziektebeeld op zichzelf, maar een begeleidend verschijnsel van vele ziektetoestanden en hangt samen met iemand zijn levenssituatie. Hoofdpijn komt als begeleidend verschijnsel altijd voor bij onder meer bloedarmoede en hoge bloeddruk. Hoofdpijn is een dikwijls onbegrepen klacht en over de definitie is men het zelfs niet helemaal eens.

Sommige onderzoekers en artsen menen dat hoofdpijn een zo frequent voorkomende klacht is, dat deze eigenlijk niet hoeft te worden gedefinieerd. Ze gebruiken dan de term hoofdpijn voor een gewoonlijk pijnlijk, vervelend gevoel in het bovenste gedeelte van het hoofd.
Onder migraine verstaat men ernstige, aanvalsgewijs optredende hoofdpijn die meestal maar niet altijd tot een helft van het hoofd is beperkt.

Hoe begint migraine?

Typisch voor oog-migraine zijn de stoornissen in het gezichtsvermogen namelijk:
– flikkeringen voor de ogen
– lichtflitsen als bij vuurwerk
– trillingen zoals men dat ziet in de zomer boven een hete asfaltweg
– bliksemschichten
– uitval van het gezichtsveld en soms een gedeeltelijke blindheid.

De duur van de vermindering van het gezichtsvermogen kan van enkele minuten tot een half uur bedragen. Meestal is dat ook de laatste waarschuwing voor de aanval. Enkele minuten later, soms direct daarop, komt de hoofdpijn. Deze symptomen gelden alleen voor de oogmigraine. Iedere migrainevorm heeft zijn eigen voorboden.
Waarschuwingssignalen kunnen al de dag van tevoren aanwezig zijn of een paar uur voor de aanval. Enkele voortekenen kunnen zijn: – wazig zien
– overgevoelig voor licht
– overgevoeligheid voor bepaalde geuren
– overgevoeligheid voor bepaald lawaai
– psychische veranderingen
– onlust gevoelens
– agressieve nervositeit
– prikkelbaarheid
– drang tot urineren
– zweetuitbarstingen
– darmstoornissen
– duizeligheid, evenwichtsstoornissen
– bleke klamme huid
– kriebelende armen en benen
– koude handen en voeten
– misselijkheid, braken

Voedingsadviezen bij hoofdpijn

Elke soort hoofdpijn vraagt om een apart aanpak. Dit geldt ook voor de voedingsgerelateerde hoofdpijn, de zogenaamde metabole hoofdpijn. Metabole hoofdpijn is een verzamelnaam voor hoofdpijn veroorzaakt door een onbalans in de stofwisseling of een onbalans in de biochemie. Deze hoofdpijnsoorten komen veel voor. Bovendien kunnen ze de andere soorten hoofdpijn verergeren.

Om de stofwisseling en uw biochemie niet te verstoren -waardoor hoofdpijn kan ontstaan- is het raadzaam rekening te houden met de hieronder genoemde voedingsadviezen. Neem geen:

  • Poducten gemaakt van witmeel, suiker, honing, maïsstroop, gerstemout, glucosestroop en andere enkelvoudige suikers, geen gebak, ijs, snoep, bindmiddelen (zoals maïzena, aardappelmeel, custard), pizza’s, ravioli, witte macaroni en spagetti, witte rijst, aardappelen, jam, frisdranken, limonades, chocola, pannenkoeken, griesmeel, puddingpoeders, beschuit, creamcrackers, witte bolletjes enz.
  • Vruchtensappen (zowel kant-en-klaar als vers geperst), wel de hele vrucht.
  • Koffie, thee, alcohol.
  • Kleur-, geur-, smaakstoffen of andere additieven.

Reguleer uw stofwisseling door:

  1. Beperken van dierlijke vetten en eiwitten (varkensvlees, rundvlees, kaas).
  2. Gebruik van volle graanproducten (bv. volkoren brood, zilvervliesrijst), rauwe groenten of gestoomde groenten zonder sauzen. Gebruik geen blikgroenten en andere kant en klaarproducten.
  3. Regelmatig eten. Liever 6 tot 8 kleine gezonde maaltijden op een dag, dan 3 grote maaltijden.
  4. Voedingsmiddelen uit de maaltijd te halen die mogelijk allergische reacties geven.
    Bekende hoofdpijnveroorzakers zijn; oude kaas, franse kaas, ei, noten, bepaalde vissoorten, specerijen, tarwe (en soms alle glutenhoudende producten), melk (producten), pinda’s, citrus, zaden. Gebruik geen producten waar monosodiumglutaminaat in voor komt. (zit veel in kant en klaarsausjes, soepen in pak, kruidenmengsels, worsten ed.).
  5. Voldoende te drinken. Drink minimaal 2 liter koolzuurvrij bronwater.
  6. Bij verstopping: 1-2 eetlepels lijnzaad of haverzemelen per dag te nemen of 1 theelepel geelwortel door de warme maaltijd, soep of saladedressing te doen.
  7. Gebruik goede vetten voor de hormoonhuishouding namelijk: koudgeperste olijfolie, walnootolie, lijnolie, pompoenolie, perilla-olie (bij voorkeur niet verhitten!). Met mate bakken en als je dit doet dan met olijfolie, roomboter of kokosolie.
  8. Orthomoleculaire adviezen: probeer of extra vitamine B , magnesium helpt tegen hoofdpijn. Stop hiermee als na drie maanden blijkt dat dit niet helpt.

In bovengenoemde adviezen zijn alle mogelijke voedingsinterventies samengevat. Misschien dat u na het lezen van de `verbodenlijst’ uw hoofd breekt over de vraag ‘Wat kan ik nog wel eten?’
Voeding is over het algemeen een individuele aangelegenheid. Mochten de voedingsadviezen in dit artikel niet het beoogde resultaat geven of dat u liever een persoonlijk advies wilt wat u nu wel kan eten, vraag dan advies aan een natuurdiëtist.

Uitleg voedel allergieën, vermoeidheid en hoofdpijn door Patrick Holford

Relevante boeken van Patrick Holford

Literatuur en links:

Leestip: Migraine & hoofdpijn. Marijke de Waal Malefijt & Tessa Gottschal ad € 4,95. ISBN 90-202-0026-7, Meditatie: zie www.zinvolmediteren.nl