skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Granaatappel: gezonde bes

De granaatappel behoort, in tegenstelling tot wat de naam suggereert, botanisch gezien tot de bessen. Deze vrucht staat bekend om zijn hoge gehalte aan antioxidanten, die een gunstige invloed hebben op het immuunsysteem. Het bevat ook flavanoïden die ontstekingsremmend werken bij heel wat ziekten.

Binnen – en buitenkant

De schil van een granaatappel is erg stevig en leerachtig en behoort glad te zijn. De vrucht bevat grote cellen waarbij zich in elke cel een pitje bevindt van ongeveer 3 mm groot. Om de pitjes zit een soort gelei, zoals om de pitjes van een tomaat. De vrucht bevat ook witte vliezen. Die smaken bitter en moet je verwijderen. Bij rijpe vruchten is het vruchtvlees donkerrood.
Als de granaatappel zwaar aanvoelt, zit deze vol sap. De smaak van granaatappel is als fris-zoetzuur te omschrijven. In de koelkast kunnen ze ongeveer een week goed worden gehouden.

Hoe eet je een granaatappel?

Snijd de schil helemaal rondom in en trek de twee helften van de vrucht uit elkaar, de schil iets naar buiten gericht. Houd vervolgens de helft van de granaatappel met de zaadkant omlaag, zet er een bakje onder en tik er stevig op, bijv. met een pollepel. Zo klop je de pitjes er uit.
Je kunt de vrucht ook doormidden snijden en uitlepelen.

De met sap gevulde cellen kun je zo opeten. Je kunt de pitjes over bijvoorbeeld yoghurt of een salade strooien. De vrucht kan ook uitgeperst worden, al gaat daarbij veel vruchtvlees verloren. Gebruik dan overigens wel een handpers, want met een elektrische pers verpulver je de zaadjes waardoor het sap bitter gaan smaken. Let er op dat het sap niet op je kleding komt, want de sapvlekken zijn moeilijk te verwijderen.

Antioxidanten

De granaatappel staat bekend om zijn hoge gehalte aan antioxidanten. Ze bevat drie soorten polyfenolen: tanninen, anthocyaninen en ellaginezuur. Dat zijn antioxidanten die helpen het immuunsysteem te versterken. Het bijzondere van deze vrucht in vergelijking met andere vruchten (bijvoorbeeld zwarte bessen en açai) is dat bij deze vrucht het gehalte van alle drie de polyfenolen hoog is; bij veel andere vruchten heeft slechts 1 van de polyfenolen een hoge waarde.
Volgens onderzoekers (3) zouden de vliezen rijker zijn aan polyfenolen dan de vruchtenpulp (250 mg/g tegen 24 mg/g) en dat gold ook voor de flavonoïden (59 tegen 17 mg/g), en de proanythocyaniden (11 tegen 5 mg/g).

Gezondheidseffecten

Uit onderzoek blijkt dat het consumeren van granaatappel gunstige effecten heeft op een zeer uiteenlopende reeks van aandoeningen. We vermelden er hier enkele.

*Arteriosclerose verbeteren
Volgens een studie (4) gepubliceerd in ‘the Proceedings of the National Academy of Sciences’ verminderde bij patiënten met arteriosclerose, die een jaar lang granaatappel dronken, de dichtslibbende plaque in hun carotide arteriën met wel 30%, terwijl dit in de controlegroep was toegenomen met 9%.

Het hart kan echter op nog meer manieren voordeel beleven aan de antioxidanten in granaatappelsap, door bijvoorbeeld verlaging van de bloeddruk (5), het opheffen van de toename van dichtslibben van aderen (6), en verbetering van de bloeddoorstroming en voorkomen dat aderen dik en stijf worden (7).

Zoals vermeld in “Pomegranate for Your Cardiovascular Health” uit 2013 (8): ‘Granaatappel is superieur in vergelijking met andere antioxidanten omdat ze het LDL (het slechte cholesterol) en HDL (het goede cholesterol) beschermt tegen oxidatie en daardoor de arteriosclerose-ontwikkeling en de daaruit voortvloeiende cardiovasculaire gevolgen verzwakt’.

*Vermindering risico op kanker
De antioxidant-activiteit van granaatappel staat er om bekend wildgroei en invasie van cellen te verminderen, en apoptose (geprogrammeerde celdood) in diverse kankercellen te stimuleren. Uit een onderzoek (9) bleek granaatappelextract de groei van menselijke borstkankercellen te remmen, door celdood te weeg te brengen.

Mannen met prostaatkanker, die granaatappelsap dronken, verlengden aanzienlijk de tijd die het kost voordat hun PSA (prostaat-specifiek antigeen) -waardes verdubbelden (van ongeveer 15 maanden naar 54 maanden). Mannen wiens PSA-waardes, in korte tijd verdubbelen, hebben een verhoogd risico op prostaatkanker, dus de uitkomst van dit onderzoek (10) lijkt te duiden op een beschermend effect.

*Bescherming tegen osteoporose
De antioxidatieve en anti-inflammatoire effecten van granaatappel verminderen oxidatieve stress en hebben een positief effect op de gezondheid van botten.
Uit een dierenonderzoek (11), gepubliceerd in de ‘European Journal of Nutrition’, bleek dat alle delen van de granaatappel zorgden voor een upregulatie van osteoblasten (cellen die verantwoordelijk zijn voor botvorming) en een afname van makers voor osteoclasten (cellen die leiden bot afbreken).

In een systematische review betreffende acht studies (12) , bleken al deze onderzoeken positieve effecten van granaatappelextract – of sap te concluderen op osteoporose, osteoartritis en reumatoïde artritis. Het extract zou mogelijk nuttig kunnen zijn bij de behandeling van botverlies ten gevolge van deze aandoeningen.

De antioxidanten in granaatappel zouden ook kunnen helpen bij het verminderen van ontstekingen die bijdragen tot vernietiging van kraakbeenweefsel in gewrichten, een belangrijke oorzaak van de pijn en stijfheid waaraan veel osteoartritispatiënten lijden. Eén studie kwam zelfs tot de bevinding dat granaatappelextract de productie van het enzym dat kraakbeenweefsel vernietigt, blokkeert (13).

*Anti-inflammatoire eigenschappen
Granaatappel is o.a. zo gezond ten gevolge van anti-inflammatoire effecten (regulatie cytokinen). Dit is bijvoorbeeld nuttig bij het bestrijden van ontstekingsverschijnselen in het gastro-intestinale kanaal (14).
Van polyfenolrijk granaatappelextract is bij muizen met door dieet veroorzaakte obesitas, aangetoond dat het weefselontsteking en een hoog cholesterolgehalte vermindert (15).

Het verminderde ook de ontsteking in hun hersenen, hetgeen de onderzoekers doet suggereren dat het een voedingsinterventie zou kunnen zijn, die de ontwikkeling van neurodegeneratieve aandoeningen zoals de ziekte van Alzheimer, vertraagt (16).

*Geheugenboost
Van flavonoïden in granaatappel wordt vermoed dat ze een geheugenbevorderend effect hebben. In een onderzoek uitgevoerd op muizen, vertoonden de dieren die lage tot gemiddelde doses granaatappelsap toegediend kregen een verbetering van hun geheugen, met name het korte termijn geheugen (17).

Een pilotstudie (18) concludeerde ook dat degenen die granaatappelsupplementen gebruikten na een hartoperatie, beschermd waren tegen geheugenstoornis (een veel voorkomende klacht na dit soort operaties). Tevens bleek dat terwijl de placebogroep significante gebreken vertoonde t.a.v. het geheugen, de granaatappelgroep zelfs een verbeterde geheugenfunctie liet zien, tot wel 6 weken na de operatie.
Onderzoek lijkt ook aan te tonen dat een voedingssupplement van granaatappel de voortgang van cognitieve en gedragsbeperkingen door ziekte van Alzheimer, kan vertragen (19) .

*Bestrijding van bacteriële en schimmelinfecties
Extracten van de vruchtcellen en vliezen van granaatappel hebben sterke antimicrobiotische eigenschappen. Onderzoek toont aan dat zulke extracten de bacteriële groei van Staphylococcus aureus en Escherichia coli (E. coli) remmen. Ook belemmert het de activiteit van Clostridium difficile (C. difficile) en zou het effectief kunnen zijn bij het managen en voorkomen van C. difficile infecties (20).

Granaatappel zou ook een rol kunnen spelen bij wondgenezing (21), bloeddruk en vetprofiel bij patiënten met diabetes type 2 (22) en metabolische aandoeningen (23.) Alle reden dus om deze veelzijdige en exotische vrucht wat vaker te eten.

Elektro Magnetische Velden

 

 

 

 

Marijke Verstege

Bronnen:

1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17651082
2.https://fdc.nal.usda.gov/fdc-app.html#/food-details/169134/nutrients
3. https://www.foodnavigator.com/Article/2006/03/06/Pomegranate-peel-extract-has-more-potential-as-supplement
4. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15158307
5. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27888156
6. https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(03)00213-9/fulltext
7. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15781875
8. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3678830/
9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16379557
10. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16818701
11. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24232379
12. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24200293
13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16140882
14. https://www.hindawi.com/journals/ecam/2013/247145
15. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22676910
16. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26155780.
17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25362607
18. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24159353.
19. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25441596
20. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24976424
21. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31019662
22. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30661697
23. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30677224
24.https://www.natuurdietisten.nl/nierstenen-voorkomen/
25.https://www.natuurdietisten.nl/darmmicrobioom-effect-laaggradige-ontstekingen-bij-botopbouw/
26.https://www.natuurdietisten.nl/oestrogeendominantie/
27.https://www.greenmedifo.com/substance/pomegranate
28.https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2015/12/14/pomegranate-healing-benefits.aspx
29.https://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2019/07/01/pomegranate-health-benefits.aspx
30.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17157465
31.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22945439
32.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17157465
33.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30511058
34.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/31073284
35.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21910371

Ingrediënten 4 personen granaatappeldressing

1 granaatappel,
1 limoen of citroen,
1 eetlepel suikervrije frambozenjam,
3 eetleplels walnootolie,
zeezout naar smaak,
halve eetlepel frambozen- of balsamicoazijn.

 

Bereidingswijze
Alle ingredienten goed door elkaar mixen.

Serveertip
Lekker bij witlofsalade

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen