skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Boekrecensie ‘Gezond & Blij zonder diëten’

Gezond & Blij zonder diëten - Ay Lin KhoAy Lin Kho studeerde Voeding en Gezondheid aan de Universiteit van Wageningen. Ze werkte in de voedingsindustrie voor bedrijven als Nutricia en Yakult. In 2011 vervolgt zij haar carrière in de gezondheidsindustrie van China. Hier werkt Ay Lin voor een gezondheidswinkel. Zij besluit in China een boek te schrijven over haar passie voor voeding en gezondheid. In tegenstelling tot andere dingen in het leven heeft voeding haar nooit teleurgesteld. Het maakt Ay Lin oprecht blij, als we haar grote glimlach op de cover mogen geloven.

Terug in de schoolbanken

Het boek opent met de spijsvertering van A tot Z. Wat er gebeurt voor en tijdens de spijsvertering is voor iedereen verschillend, en afhankelijk van veel factoren. Denk aan zien, voelen en horen (volheid, dikte, vorm, temperatuur, kleur, glans en geluid). De smaken zoet, zuur, zout, bitter en umami. De smaak umami is moeilijk te beschrijven. Een hartige en bevredigende vleesachtige smaak komt nog het meest dichtbij volgens Ay Lin. Factoren zoals omgeving, cultuur, klimaat, vochtigheid, stemming, gezondheid, sociale kring en de seizoenen zijn ook van invloed op de spijsvertering.

Het metabolisme, wat verwijst naar alle fysieke en chemische processen in het lichaam waar energie voor nodig is, wordt uitvoerig en zeer helder beschreven. Het begrijpen van het metabolisme vergroot het maken van gezonde eetbeslissingen.

Het bereiken van een gezond gewicht is de rode draad in dit boek. Kho maakt duidelijk dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen eetkeuzes. De keuzes die gemaakt worden kunnen bijdragen aan het op peil houden van het lichaamsgewicht.

Wondervoedsel volgens Ay Lin Kho

Ay Lin Kho deelt de mening van Natuurdiëtisten Nederland dat ’gewone’ voedingsmiddelen als fruit en groenten superfoods genoemd kunnen worden. In de marketing wordt de term superfoods vooral gereserveerd voor -hippe en onbekende- producten zoals de gojibes, pure cacao, speciale noten en zeewier. Ay Lin Kho beveelt als ‘wondervoedsel’ groene groentes, zeewier, kruiden, fruit, noten, honing. kokosnoot en thee aan. Sommige wonderlijke uitspraken die Ay Lin doet bij het wondervoedsel zijn helaas niet onderbouwd of voorzien van een referentie.

Groene groenten hebben volgens Ay Lin de makkelijkst verteerbare voedingstoffen, vet verbrandende verbindingen, nuttige ingrediënten waaronder vitamine en mineralen en eiwitten, beschermende chemicaliën en gezonde bacteriën in zich. Groene groenten maken volgens Ay Lin spieren en weefsels gezonder, verbeteren de spijsvertering en beschermen effectief tegen klachten en ziekten. Wat Ay Lin bedoelt met vetverbrandende verbindingen en beschermende chemicaliën wordt helaas niet beschreven.

Kungfu energie kick

Spieren en weefsels zouden volgens Aty Lin gezonder worden door de stof chlorofyl (het piment dat planten hun groene kleur geef). Chlorofyl zou volgens Ay Lin uw bloed zuurstofrijker maken. Dit zou belangrijk zijn voor de cellen. Deze krijgen zo meer energie. Ay lin spreekt zelfs over een ’kungfu energie kick’.

Een helende gemberdrank gemaakt van schijfjes gember in heet of kokend water kan ingezet worden bij verkoudheid, hoest en een zere keel. Gember bevat gingerol en zingiber welke in staat zijn om bacteriën als salmonella te doden. Door extra citroen vol limoneen en pectine toe te voegen wordt de kracht om bacteriën te doden nog sterker. Hoe dit werkt wordt niet beschreven in het boek. Als bron voor de heilzame werkingen van gember heeft Ay Lin Kho een kruidenboek gebruikt.

Vruchten en noten zitten vol antioxidanten. Die vrije radicalen (giftige stoffen) in het lichaam kunnen aanpakken. Ze gaan de strijd aan met vervuiling, sigarettenrook, straling, aangebrand eten en gefrituurd voedsel. Alle soorten bessen zijn een aanrader. Wetenschappelijk onderzoek laat nog niet zien wat bessen precies doen in het lichaam en of alle bessen dezelfde gezondheidseigenschappen hebben (1). Ook een appel met schil wordt aangeraden omdat de schil van een appel ook antioxidanten (polyfenolen) bevat.

Kleine hoeveelheden noten waarbij de walnoot favoriet is, helpen volgens Ay Lin hartklachten, bepaalde vormen van kanker, galstenen en diabetes type 2 te voorkomen. Noten zitten vol vezels, goede vetten, vitamine E en B, ijzer, mangaan en koper en omega 3 (2). Omega 3 is wondervoedsel voor uw brein (3). Helaas beschrijft Ay Lin niet dat ongebrande noten zonder zout een betere keuze is.

Honing en bijenpollen

De anti-bacteriologische werking van honing kan de weerstand een boost geven bij verkoudheid. Onderzoek hierna is bij kinderen gedaan en de uitkomst is dat honing voor minder hoesten kan zorgen waardoor de kinderen beter sliepen (4/5) Het is volgens Ay Lin ook een natuurlijk tegengif tegen allergieën zoals hooikoorts en verkoudheid. Niet alleen honing maar ook bijenpollen kunnen worden ingezet bij deze kwaaltjes volgens Ay Lin. Deze uitspraak van Ay Lin wordt niet onderbouwd.

Kokosolie zit vol laurinezuur. Ay Lin schrijft dat kokosolie het metabolisme schijnt te versnellen. Hierdoor worden meer calorieën verbrand wat afvallen kan bespoedigen. Kokosolie versterkt de stofwisseling en kan worden ingezet tegen bacteriën, virussen en schimmels. Als bron gebruikt Ay Lin hier anekdotes van internet die niet benoemd worden.

Huidig onderzoek steunt gezondheidsclaims van diverse paddenstoelen (6). Paddenstoelen bevatten eiwitten die de weerstand vergroten. Paddenstoelen zitten vol vezels, vitamine B2, B3, foliumzuur, provitamine D en mineralen als koper, kalium en fosfor. In Japan is het gebruikelijk dat artsen stofjes uit paddenstoelen inzetten als remedie tegen kanker. Paddenstoelen en groene thee zou een gouden combinatie zijn voor de afname van borstkanker. Volgens een onderzoek gedaan onder 1000 vrouwen (7).

Gezondheid bevorderende paddenstoelen

Ay Lin’s bron over gezonde paddenstoelen toont aan dat er een overweldigende hoeveelheid literatuur is om het vermoeden dat het eten van paddenstoelen gezondheid bevorderende effecten heeft te staven. Helaas ontbreekt nog het bewijs om gezondheidsclaims voor paddenstoelen met succes te verdedigen. Voor meer informatie verwijzen; lees dit rapport (pdf).

Witte thee beschermt de eiwitten elastine en collageen en groene thee beschermt alleen collageen (8/9). Thee kan ervoor zorgen dat de huid elastisch en zacht blijft. Een andere studie concludeert dat het drinken van groene thee gezond werkt bij mensen met het metabool syndroom (10). Het metabool syndroom is een combinatie van aandoeningen die het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en obesitas vergroot. Bij het nader bestuderen van de door haar genoemde bron over de effecten van groene thee op de gezondheid blijkt dat ook hier extra onderzoek noodzakelijk is. De medicinale werking wordt geaccepteerd op basis van traditioneel gebruik.

Ay Lin Kho heeft een selectie gemaakt van diverse wondervoedingsmiddelen. Er zijn er vele niet beschreven. Zij geeft aan dat het om een totale levensstijl gaat. De keuze voor vers, variatie en seizoensproducten is hierbij van belang.

Onbewust eten en het brein besodemieteren

Vele onderzoeken in voedsellaboratoria hebben uitgewezen dat de mens een onbewuste eter is. Diverse factoren beïnvloeden het eetgedrag. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de grootte van uw serviesgoed. Kleine borden en glazen zorgen ervoor dat u minder eet en drinkt. Van tevoren uw portie bepalen voorkomt overeten. Ook de omgeving heeft invloed. Zien eten doet eten.

Des te meer keuzes er zijn om te eten des te meer zal er gegeten worden. Voorkom bezoek aan restaurants met open buffet en Allin formules. Eetscripts bepalen of er wel of niet gegeten wordt. Denk bijvoorbeeld aan popcorn. Dit wordt vaak geassocieerd met een bezoek aan de bioscoop.

Gezondheid is gecompliceerd

Ay lin Kho sluit haar boek af met voedingen en leefstijltips voor de hersenen, het verbeteren van slaap, het voorkomen van stress en diverse tips. Meer gelukshormonen komen vrij door minimaal een half uur te bewegen per dag. Denk aan wandelen, fietsen of zwemmen. Een laag niveau van vitamine B (B6, B9 en B12) beïnvloed het humeur, angst en depressie.

Eet ruim volkoren granen, groene groentes, zeewier en zuivelproducten. Deze voedingsmiddelen kunnen volgens Ay Lin gelukshormonen verhogen. Een uur slaap verbrand bijna uw gewicht aan calorieën! Voldoende slaap is niet alleen goed voor de slanke lijn. Het bevordert ook herstel en gezondheid volgens Ay Lin.

Commentaar NDN

Gezond & Blij zonder diëten is een boek vol informatie, weetjes en tips. Ay Lin Kho haar we-tenschappelijke achtergrond is duidelijk terug te vinden. Veel uitspraken zijn voorzien van een goede referentie. Helaas staat hier tegenover dat er ook veel uitspraken niet onderbouwd worden. Wondervoedsel en de soms wonderlijk beschreven gezondheidseigenschappen van dit eten worden dus niet altijd voldoende uitgewerkt en goed onderbouwd.

Ay Lin Kho gaat ook uit van haar eigen praktijkervaringen (practic based) die blijken te werken, maar (nog) niet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Gezondheid bevorderende voedingsmiddelen, zoals bijvoorbeeld paddenstoelen kunnen volgens Ay Lin ingezet worden totdat het tegendeel is bewezen. Net als Ay Lin Kho is ook de natuurdiëtist een voorstander van paddenstoelen. Voor meer informatie over paddenstoelen en de essentiële suikers in paddenstoelen lees dit artikel.

De kloof tussen wetenschap en praktijk maakt dat zij zichzelf soms tegenspreekt. Zo schrijft Kho dat het wetenschappelijk gezien goed is om light producten te gebruiken bij afvallen. Wel kunnen light producten voor overeten zorgen. Het idee dat ze minder calorieën bevatten zou ervoor kunnen zorgen dat mensen meer eten. Ay Lin Kho eet en drinkt zelf geen light producten ook al zijn ze veilig bevonden.

Light is not right

Haar reden om geen light voeding te eten of drinken is dat we niet weten wat voor impact deze producten hebben op de lange termijn. Daarnaast zijn light producten door de industrie gemaakt om ons geweten te sussen wanneer u ongezonde voeding eet.

Veel natuurdiëtisten adviseren om geen light producten te gebruiken. Light voeding levert geen voedingstoffen waar het lichaam wat aan heeft. Zo natuurlijk mogelijk heeft de voorkeur. Denk hierbij aan water en af en toe kruidenthee.

Het advies van Ay Lin om tomatenketchup te eten in plaats van mayonaise is gebaseerd op het concept van de hoeveelheid calorieën. Veel tomatenketchupsoorten bevatten vaak suiker. Mayonaise zonder suiker en met de juiste oliekeuze (bijvoorbeeld olijfolie) als basis, is bij matig gebruik naar onze mening een gezonde keuze

Ay Lin Kho prijkt zelf met een glas rode wijn in de hand op de voorkant van haar boek, maar adviseert verstandig om geen alcohol te drinken. Bij alcoholgebruik heeft de lever extra ontgiftende klussen te doen. Ondanks de vaak besproken voordelen zoals bijvoorbeeld resveratol in rode wijn, wegen de nadelen van alcohol niet op tegen de voordelen.

Magere melkproducten?

Ay Lin adviseert magere melkproducten waarschijnlijk ook om calorie-inname te beperken. Natuurdiëtisten ervaren dat melk van de geit of een schaap makkelijker verteerd dan koemelk producten. Biologisch volle geit- en schaapmelkproducten staat bij veel natuurdiëtisten niet op de verbodenlijst.

Chilipepers, knoflook, uien, specerijen, zwarte peper, gember en cayennepeper worden beschreven als een scherpe smaaksensatie. Ze stimuleren de vertering, openen de neusholtes en bevorderen zweten. Dit zou de ontgifting stimuleren, aldus Ay Lin bezien vanuit haar oosterse zienswijze. Daarnaast beschrijft ze dat pit in het eten gas verdrijft in het lichaam, de bloedsomloop bevordert, metabolisme bevordert en spierpijn vermindert. Het kan ingezet worden als een ontgiftende voeding die ook nog eens pijnstillend zou werken. Het uitproberen waard maar de ervaring van natuurdiëtisten is dat niet iedereen even goed reageert op pittig eten.

In het gedeelte over onbewust eten en het brein ‘besodemieteren’ maakt Ay Lin gebruik van veel voorbeelden die herkend werden uit het boek ’Hap slip weg’ van Brain Wansink. Dit gedeelte is daarom weinig vernieuwend.

Chinese voedingsleer onderbelicht

De Chinese kijk op de gezondheidsleer had in haar boek meer naar voren mogen komen. Op de backcover van haar boek staat dat Ay Lin haar Aziatische ervaring belicht, maar na het lezen van haar boek wordt toch duidelijk dat het meer om de Westerse kijk op voeding gaat.

Samenvattend is het toch een interessant boek over voeding, dat mensen kan helpen gezondere keuzes te gaan maken en berichten in de pers wat beter in perspectief te plaatsen.

Judith Rolf, natuurdietist

Literatuur en links:

Gezond & Blij zonder diëten, Ay Lin Kho, NutriKho, ISBN 9789082168013, 384 pagina’s, € 24,50 bij Bol.com

(1) Potterat O. Goji (lycium barbarum and L. chinense): Phytochemistry, pharmacology and safety in the perspective of traditional uses and recent popularity. Planta Med 2010; 76(1):7-19

(2) Bolling BW, Chen Cy, McKay DL, Bluberg JB. Tree nut phytochemicals: composition, antioxi-dant capacity, bioactivity, impact factors. A systematic review of almonds, Brazils, cashews, hazel-nuts, macadamias, pecas, pine nuts, pistachios and walnuts. Nutr Res Rev 2011; 24(2):244-75. doi:10.1017/S095442241100014X

(3) Joseph JA, Shukitt-Hale B, Willis LM. Grape juice, berries, and walnuts affect brain aging and behavior. J. Nutr 2009; 139(9): 1813S-7S. doi: 10.3945/jn.109.108266.

(4) Cohen HA, Rozen J, Kristal H, Laks Y, Berkovitch M, Uziel Y, Kozer E, Pomeranz A, Efrat H. Effect of honey on noctural cough and sleep quality; A double-blind, randomized, placebo-controlled study. Pediatrics 2012; 130, (3): 1-7. doi; 10.1542/peds.2011-3075

(5) Oduwole O, Meremikwu MM, Oy-Ita A, Udoh EE. Honey for cough in children. Cochrane Data-base Syst Rev 2012; 14(3): CD007094

(6) Baars, JJP. ’Gezonde paddestoelen: Bruikbaarheid van gezondheidsaspecten van in Neder-land telbare paddestoelen voor vermarkting’ Usability of health aspects of the Dutch mushrooms for marketing. June 2006 Wageningen, Praktijkonderzoek Plant & Omgeving B.V.

(7) Zhang M, Huang J, Xie X, Holman CD. Dietary intakes of mushrooms and green tea combine to reduce the risk of breast cancer in Chinese women. Int J Cancer 2009; 15; 124(6): 1404-8.

(8) Thring TS, Hili P, Naughton DP. Antioxidant and protential anti-inflammantory acitivity of ex-tracts and formulations of white tea, rose, and witch hazel on primary human dermal fibroblast cells. J Inflamm. 2011; 8(1):27. dii 0.1186/1476-9255-8-27.

(9) Trings TS, Hili P, Naughton Dp. Anti- collagenase, anti-elastase and anti-oxidant activities of extracts from 21 plants. BMC Complement Altern Med 2009; 9:27. dii 10.1186/1472-6882-9-27.

(10) Williamson G, Coppens P, Serra-Majem L, Dew T. Review of the efficacy of green tea, isofla-vones and aloe vera supplements bases on randomized controlled trials. Food Funct 2011; 2(12): 753-9