skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Sportvoeding deel 3

Suppletie met quercetine verbetert het uithoudingsvermogen zonder dat hiervoor training noodzakelijk is. De ongetrainde proefpersonen kregen gedurende een week tweemaal per dag 500 mg quercetine. De VO2max nam toe en de tijd totdat vermoeidheid optrad nam significant toe met 13%. Quercetine kan ingezet worden ter verbetering van de conditie en kan daarmee de gezondheid bevorderen.

Bioflavonoïden tegen oxidatieve stress

Intensieve sportbeoefening geeft verhoogde oxidatieve stress in het lichaam, waardoor de kans op spierschade toeneemt. Spaanse onderzoekers bestudeerden de effecten van bioflavonoïden op oxidatieve stress bij wielrenners. In een placebogecontroleerde studie namen 30 wielrenners deel. De wielrenners voerden twee identieke tests van submaximale aërobe belasting uit. Bloed werd afgenomen in rust en onmiddellijk na de test.

Er werd een aantal metingen uitgevoerd die iets zeggen over de oxidatieve belasting, zoals de lipidenoxidatie (TBARS), totaal antioxidantstatus (TAS), eiwitoxidatie (carbonylgroepen), lactaatdehydrogenase (LDH) en creatinekinase (CK). De deelnemers kregen een sportdrank met 2,3 gram bioflavonoïden na de belastingstest. Later werd dit herhaald met een placebodrank.

In beide tests bleven de meetwaarden voor TAS en LDH gelijk. De waarden voor TBARS en CK namen toe in beide tests. Na de bioflavonoïdeninname was deze toename lager. Opvallend was de afname van eiwitoxidatie met 23% na bioflavonoïden en de toename ervan met 12% in de placebotest.

Belang van B-vitamines voor sporters

Dr. Kathleen Woolf van Arizona State University en dr. Melinda Manore van Oregon State University hebben een uitgebreide literatuurstudie gedaan naar de vraag of actieve sporters een extra verbruik van B-vitamines hebben. Zij kwamen tot de conclusie dat sporters bijzonder gevoelig zijn voor ogenschijnlijk geringe tekorten aan B-vitaminen. Hun prestaties, de herstelcapaciteit en de immuniteit hebben hieronder te lijden. De onderzoekers stelden dat beoefenaars van actieve sport een verhoogd verbruik van B-vitaminen hebben.

Veel jonge sporters zijn zich niet bewust van de invloed die voedingsstoffen op hun prestaties kunnen hebben. Atleten met hoge trainingsbelasting en beperkingen in de voeding zouden een multivitamine/mineralensupplement moeten nemen.

Een slechte conditie bij actieve sporters kan ondanks een goede training te wijten zijn aan een tekort van B-vitaminen. De B-vitaminen B1, B2 en B6 spelen een cruciale rol in de energieproducerende biochemische routes van het lichaam. Foliumzuur en vitamine B12 zijn nodig voor de aanmaak van nieuwe cellen evenals voor het herstel van beschadigde cellen.

Creatine effectief bij sommige typen sport

Suppletie met het aminozuur creatine wordt beschreven als middel om de resultaten van kortdurende inspanning te verbeteren. Vele sporters gebruiken deze suppletie dan ook om hiermee beter te kunnen presteren. Sinds 1994 is er veel kwalitatief onderzoek gedaan naar de effecten van het gebruik van creatine.

Int J Sport Nutr Exerc Metab ( 2003; 13(2):198-226) beschrijft een meta-analyse die deze effecten heeft onderzocht. Dit onderzoek houdt rekening met onder andere de lichaamssamenstelling en de getraindheid van het lichaam en betrof honderd studies met diverse doelgroepen. Het effect van de creatinesuppletie was klein, maar significant. Het effect op de samenstelling van het lichaam was groter bij het zogenaamde laden van creatine (het innemen van grotere hoeveelheden creatine bij het beginnen met de suppletie), dan bij het handhaven van creatinegebruik.

Het effect is groter bij oefeningen met meerdere herhaling dan bij oefeningen waarbij slechts één krachtige beweging wordt gemaakt. De creatinesuppletie helpt beter bij het trainen van het bovenlichaam dan bij trainen van het onderlichaam of het gehele lichaam. Bij sporten als zwemmen en rennen, waarbij de uitvoering van de oefeningen en wedstrijden langer duren dan dertig seconden, is er geen effect aangetoond. Er werd geen verschil aangetoond tussen mannen en vrouwen en tussen goed getrainde of minder ontwikkelde atleten.

Specifieke voedingsadviezen

Aanvullingen op de voeding van voedingssupplementen kan na specifiek bloedonderzoek, op maat gegeven worden om sportprestaties te verbeteren. In combinatie met natuurvoedingsadviezen optimaliseert het de voedingsconditie van de sporter. Natuurvoeding bevat geen ingrediënten die de lever moet ontgiften, waardoor nutriënten zoals vitaminen en mineralen verbruikt worden.

Naast voeding is ook de samenstelling van de sportdrank belangrijk. Sportdrank, aangevuld met eiwitten kan na inspanning de spierafbraak verminderen en de conditie verbeteren. Dit is de conclusie van een dubbelblind placebo gecontroleerd onderzoek onder vijftien wielrenners.

De wielrenners moesten zo lang mogelijk fietsen op 75% van hun VO2-max. Iedere vijftien minuten dronk de ene helft sporters 1,8 ml per kg lichaamsgewicht van een sportdrank met 7,3% concentratie koolhydraten en de andere helft een sportdrank met dezelfde hoeveelheid koolhydraten, maar die was aangevuld met 1,8% concentratie eiwitten.

Direct na de test dronken de wielrenners 10 ml per kg lichaamsgewicht van de hen toegewezen drank. Na twaalf tot vijftien uur ondergingen de sporters dezelfde test, ditmaal op 85% van hun VO2-max. Na zeven tot veertien dagen kwamen de wielrenners terug voor hetzelfde protocol, nu met de andere drank. In het bloed werd onder andere het creatinefosfokinase (CPK) gemeten om de mate van spierbeschadiging vast te stellen.

De sporters konden bij de twee testen achter elkaar met de eiwithoudende drank gemiddeld 29 en 40% langer fietsen dan met de testen met de drank met louter koolhydraten. Ook waren de spieren van de eiwitgroep 83% minder beschadigd dan die van de groep waar geen eiwit in de sportdrank zat. Er was tussen de twee groepen geen significant verschil te zien in tempo bij de vastgestelde VO2-max, ademhaling, hartslag, RPE (Rating of Perceived Exertion), bloedglucose, of lactaat.

Atleten in veel takken van sport kunnen er baat bij hebben om een sportdrank te nemen die naast koolhydraten ook eiwitten bevat.

Op onze adressenlijsten kunt u zien wie van onze leden gespecialiseerd zijn in natuurlijke sportvoeding.

Bron: ortho-bibliotheek.

Literatuur en links:

ortho-bibliotheek

1. Reuters, juni 2000

2. Christian P. Fischer, Natalie J. Hiscock, Milena Penkowa, Samar Basu, Bengt Vessby, Anders Kallner, Lars-Börje Sjöberg, and Bente Klarlund Pedersen. Vitamin C and E supplementation inhibits the release of interleukin-6 from contracting human skeletal muscle. The Journal of Physiology (2004)DOI: 10.1113/jphysiol.2004.066779

3. Zembron-Lacny A, Ostapiuk J, Szyszka K. Effects of sulphur-containing compounds on plasma redox status in muscle-damaging exercise. Chin J Physiol 2009; 52(5):289-94

4. Ivan Medved, Malcolm J Brown, Andrew R Bjorksten, Kate T Murphy, Aaron C Petersen, Simon Sostaric, Xiaofei Gong, and Michael J McKenna. N-acetylcysteine enhances muscle cysteine and glutathione availability and attenuates fatigue during prolonged exercise in endurance-trained individuals. J Appl Physiol (June 11, 2004).

5. Ho JY, Kraemer WJ, […], Maresh CM. l-Carnitine l-tartrate supplementation favorably affects biochemical markers of recovery from physical exertion in middle-aged men and women. Metabolism 2009; Dec 30

6. Spiering BA, Kraemer WJ, Vingren JL, Hatfield DL, Fragala MS, Ho JY, Maresh CM, Anderson JM, Volek JS. Responses of criterion variables to different supplemental doses of L-carnitine L-tartrate. J Strength Cond Res 2007; 21:259-64

7. Tsakiris S, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-tocopherol supplementation reduces the elevated 8-hydroxy-2-deoxyguanosine blood levels induced by training in basketball players. Clin Chem Lab Med 2006; 44:1004-8

8. Tsakiris S, Reclos GJ, Parthimos T, Tsakiris T, Parthimos N, Schulpis KH. alpha-Tocopherol supplementation restores the reduction of erythrocyte glucose-6-pho

9. Volek JS, Kraemer WJ, Rubin MR, Gomez AL, Ratamess NA, Gaynor P. L-Carnitine L-tartrate supplementation favorably affects markers of recovery fr

10. Tartibian B, Maleki BH, Abbasi A. The effects of ingestion of omega-3 fatty acids on perceived pain and external symptoms of delayed onset muscle soreness in untrained men. Clin J Sport Med 2009; 19(2):115-9

11. Davis JM, Carlstedt CJ, [..], Murphy EA. The dietary flavonoid quercetin increases VO(2max) and endurance capacity. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2010; 20(1):56-62

12. Morillas-Ruiz JM, Villegas Garcia JA, Lopez FJ, Vidal-Guevara ML, Zafrilla P. Effects of polyphenolic antioxidants on exercise-induced oxidative stress. Clin Nutr. 2006; 25(3):444-53

13. Bryer SC, Goldfarb AH. Effect of high dose vitamin C supplementation on muscle soreness, damage, function, and oxidative stress to eccentric exercise. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(3):270-80

14. Woolf K, Manore MM. B-vitamins and exercise: does exercise alter requirements? Int J Sport Nutr Exerc Metab 2006; 16(5):453-84

15. Deens Olympisch Commitee, Fredensborg, april 2000

16. Mavrogenis S, Johannessen E, Jensen P, Sindberg C. The effect of essential fatty acids and antioxidants combined with physiotherapy treatment in recreational athletes with chronic tendon disorders: A randomised, double-blind, placebo-controlled study. Phys Ther Sport 2004; 5:194–199

17. Branch JD. Effect of creatine supplementation on body composition and performance: a meta-analysis. Int J Sport Nutr Exerc Metab 2003; 13(2):198-226

18. Saunders MJ, Kane MD, Todd MK. Effects of a carbohydrate-protein beverage on cycling endurance and muscle damage. Med Sci Sports Exerc 2004; 36(7):1233-8

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen