skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Soja na de menopauze

In de jaren ’60 en ’70 werd begonnen met onderzoeken naar drugs en alcohol. Er werd ontdekt dat deze middelen behalve effect op de lichamelijke gesteldheid, ook effect hadden op de geestelijke gesteldheid. Hieruit ontstond de gedachte dat ook voedsel effect kon hebben op het humeur en de hersenfunctie.

Cognitie

Tegenwoordig is er veel belangstelling voor de invloed op de cognitie (= vermogen om te leren. Waarnemen, taal, redeneren, geheugen en denken vallen onder cognitieve functies.) . Dr. L. Deye is biologisch psycholoog bij het Institute of Psychological Sciences aan de Universiteit van Leeds (Groot – Brittannië). Zij doet onderzoek naar de invloed van voeding op cognitie, verzadiging en welzijn. Gezond eten is belangrijk voor een algehele goede gezondheid. Een goede gezondheid heeft ook effect op het cognitief functioneren. Het is bekend dat isoflavonen uit soja lichamelijke overgangsklachten bij vrouwen kunnen verminderen en het risico op hart- en vaatziekten en osteoporose kunnen verkleinen.

Soja en oestrogenen

Mogelijk verbeteren isoflavonen ook de cognitieve vaardigheden. De isoflavonen uit soja hebben eenzelfde structuur als oestrogenen en kunnen daardoor in de hersenen soortgelijk werk doen. Oestrogenen stimuleren bepaalde mentale taken. Rondom de ovulatie heeft een vrouw een hoge concentratie oestrogenen. In deze periode zijn de verbale vaardigheden en de fijne motoriek beter. Het ruimtelijk inzicht is juist weer iets beter als de concentratie oestrogenen laag is, aan het begin van de menstruatiecyclus.

Soja of eiwit?

Tijdens de overgang neemt het gehalte oestrogeen af. Naast lichamelijke klachten als opvliegers en hoofdpijn, wordt het geheugen slechter. Een oplossing hiervoor biedt hormoontherapie, maar deze heeft nadelen. Daarom is het interessant de invloed van isoflavonen op de cognitie verder te onderzoeken. Mogelijk hebben isoflavonen een directe invloed op het brein. Er is ook een theorie dat isoflavonen bepaalde schadelijke stoffen in de bloedvaten van de hersenen wegvangen, ongeveer zoals antioxidanten dat met vrije radicalen doen. Dit laatste is alleen nog gebleken uit onderzoeken bij dieren.

De onderzoeken naar soja-isoflavonen zijn tot nu toe beperkt. Er is een groter effect van soja op de cognitie gevonden bij vrouwen na de overgang dan bij vrouwen voor de overgang. Zo blijkt dat postmenopauzale vrouwen die regelmatig soja eten, beter leren, sneller zaken herkennen en verbaal vaardiger zijn. Maar de resultaten verschillen per onderzoek en er zijn zelfs onderzoeken waarin geen enkel effect is gevonden. Het is dus nog niet duidelijk of het eten van soja-isoflavonen echt uitmaakt voor het effect op de cognitie.

Complex geheel

Er spelen zoveel factoren mee bij de cognitie dat de resultaten niet uitsluitend hoeven te komen uit de consumptie van sojaproducten. Er zou sprake kunnen zijn van een algemeen eiwiteffect. Van eiwit is namelijk bekend dat het op korte termijn de alertheid kan verbeteren.
Doordat de onderzoeken zeer verschillend van opzet zijn, zijn ze moeilijk met elkaar te vergelijken. Dit zou kunnen betekenen dat als er geen resultaat kan worden aangetoond, dat ook aan de gebruikte tests kan liggen. Wel is duidelijk dat de leeftijd van de vrouwen een belangrijke rol speelt. Zo is bij vrouwen die de menopauze al langer achter de rug hebben, de oestrogeenreceptor al minder gevoelig. Ook de cognitieve vaardigheden zijn al sterker achteruit gegaan. Bij toekomstig onderzoek moet de leeftijd van de betrokken vrouwen dan ook niet te oud zijn.

Voeding boven medicijnen

Hoewel het nog onduidelijk is of soja daadwerkelijk helpt en hoe het helpt de cognitie te verbeteren, kan een vrouw altijd proberen of soja effect heeft, aldus Dr. Deye. Om geen extra energie binnen te krijgen is het raadzaam producten op basis van soja te gebruiken als vervanger voor bv. zuivel of vlees en niet als aanvulling op het al bestaande voedingspatroon. Beïnvloeding via de voeding heeft altijd de voorkeur boven een medicijn!

Bronnen:

1. Lee, Y.B., Lee, H.J., Sohn, H.S. Soy isoflavones and cognitive function ‘Menopause” 2005:12 (2): 193– 201 .

2. Hill, C.E., Dye, L. Phytoestrogens and cognitive performance: a review of the evidence. “Current Topics in Nutraceutical Research 2003”; 1 (3).

3. Voeding juni 2008; Soja na de menopauze goed voor lichaam en geest? Karin Lassche.

4. Meer informatie over voeding en cognitie: www.foodforthebrain.org

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen