skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

De ‘Rust-Test’, een wereldwijd onderzoek

Dat rust gezond is kan iedereen wel bedenken. Nieuw in dit wereldwijde onderzoek [1] zijn vragen als:
– Hoe ziet rust eruit?
– Heeft iedereen dezelfde vorm van rust nodig?
– Hoeveel rust is nodig?
– Bestaat er een ideale hoeveelheid rust?
– In welke mate beïnvloedt rust het gevoel van welbehagen?
– Wie krijgen de meeste hoeveelheid rust?
– Is rust het tegenovergestelde van werken?
– Zijn er verschillen in hoe vrouwen of mannen tot rust komen?
– etc.

Al dit soort vragen worden in de grote online rest-test onderzocht. Het komend jaar wordt het onderzoek afgerond en volgt een volledig analyse van alle gegevens. Echter, op dit punt zijn er al boeiende conclusies. Zo is er vanuit een klinisch standpunt bekeken een behoefte dat artsen rust specifieker omschrijven. Alleen maar vertellen dat de patiënt meer rust moet nemen en gaat niksen geeft eerder onrust dan dat het bijdraagt aan de patiënt zijn rust.

Een andere opvallende uitkomst is dat vooralsnog blijkt dat om werkelijk tot rust te komen, er tijd nodig is dat we op onszelf zijn. Ruim 70 procent van de deelnemers had er behoefte aan om even in z’n eentje te zijn en -zeer belangrijk- zonder de angst om gestoord te worden. Anders gezegd: ‘Quality-time’ voor jezelf. Het is met name dit aspect – een poos alleen willen zijn – dat de onderzoekers verraste. Willen we dus een diep beleefd gevoel van rust ervaren, dan blijkt er bij veel mensen behoefte te zijn om zich te kunnen terugtrekken, om op zichzelf te zijn.

Verschillen in rustbeleving

Zijn verschillen in rustbeleving nu echt zo verwonderlijk? Niet als men kijkt naar de kennis van Ayurvedische constituties (natuurlijke aanleg). De Ayurveda kent drie hoofdtypen, wat zij dosha’s noemen. Dit zijn vata, pitta, kapha. Natuurlijk bestaan er ook mengvormen van de drie constituties. De Ayurveda, een geneeswijze die ruim 5000 jaar oud is, weet al duizenden jaren lang dat iedere constitutie op zijn eigen manier tot rust komt. Het Pitta-type is bijvoorbeeld de enige constitutie die diepe ontspanning krijgt uit gezellig kletsen. De beide andere typen geeft dat onvoldoende rust.

De reden waarom is trouwens voor beiden verschillend. Het Vata-type laadt juist op door even geen mensen om zich heen te hebben, puur omdat het een constitutie is die van nature wat eenzelvig is aangelegd. Teveel of te vaak contact met mensen vermoeit. Het Kapha-type is niet eenzelvig; hij raakt echter vermoeid omdat zijn natuurlijke neiging is zich teveel aan anderen aan te passen. Een poosje alleen zijn helpt om bij zichzelf te blijven.

In mijn boek ‘‘t Went zo’n element’ [5 ]leest u meer over hoe iedere constitutie het best tot diepe rust komt. Vandaar dat het mij niet verbaast dat de voorlopige uitkomsten van de Rest-Test laten zien dat zo’n 64% van de mensen behoefte heeft aan af en toe alleen zijn. Dit zijn vooral de Vata- en Kapha-typen. Van de drie constituties kan de Pitta het meest tegen hectiek, afwisseling en drukte.

Dit verandert trouwens bij het ouder worden. Dan vertonen alle constituties meer eigenschappen van het Vata-type. Dus ook de relatief sterke Pitta zal zich dan af en toe moeten terugtrekken.

Wist u overigens dat ook dieren in te delen zijn naar de Ayurvedische constituties? In mijn net verschenen ebook ‘De Puberhond’[6] heb ik een uitgebreid hoofdstuk over de Ayurvedische constitutie van honden beschreven.

De ‘Rust-Test’, een wereldwijd onderzoek Aan het goed kunnen ontspannen van dieren, kunnen we een voorbeeld nemen.

Top drie van rust

De top drie van rustgevende activiteiten verraste de onderzoekers. Ze vermeldden jammer genoeg niet wat ze wel hadden verwacht en wat hen dus aan de uitslag zo verraste. Behalve de vraag of het zou kunnen zijn dat mensen pas werkelijk tot rust komen als ze zich -tijdelijk- afzonderen van anderen. Waarbij ze opmerkten dat er een groot verschil is tussen ervoor kiezen om alleen te willen zijn en een opgedrongen eenzaamheid. Top drie activiteiten waren:
1. lezen
2. in een natuurlijke omgeving zijn
3. een poos alleen zijn

Andere rustgevende activiteiten in volgorde van populariteit waren:
– muziek luisteren
– zomaar wat lummelen
– wandelen
– badderen of een douche nemen
– dagdromen
– tv- kijken
– meditatie of een andere vorm van mindfulness toepassen
– bij dieren zijn
– tijd met vrienden of familie doorbrengen
– kop thee/koffie drinken
– iets creatiefs doen
– tuinieren.

Meditatie en Yoga: door stressverlaging minder ontstekingen

Meditatie kan chronische ontsteking binnen de perken houden. Meditatie die de aandacht richt op de ademhaling, lichaamssensaties en gedachten, is effectief om ontsteking door psychologische stress te verminderen.

Het kan een doeltreffend alternatief zijn voor degenen bij wie medicatie niet helpt, aldus de onderzoekers van de universiteit van Wisconsin-Madison [7]. In een onderzoek werd meditatie vergeleken met andere stressverlagende technieken. Uit een test bleek dat elke benadering (waaronder ook muziektherapie) stressverminderend werkt. De meditatie bleek zeer effectief om zijn ontstekingsremmende effectiviteit.

Een stressreactie verloopt via twee verschillende wegen: de hypothalamus-hypofyse-bijnier-as en het autonome zenuwstelsel. Activatie van de bijnieren leidt tot productie van cortisol. In hoge concentraties is cortisol ontstekingsremmend. Bij lagere concentraties werkt het echter ontstekingsbevorderend: zo kan het de productie van de cytokinen (een molecuul dat een rol speelt in de immuunafweer) IL-6 en TNF-alfa stimuleren.

Bij een chronische psychische stress wordt een verhoogde concentratie CRP gevonden, wat duidt op een chronische ontstekingsreactie. Adrenaline, afgescheiden door het bijniermerg, kan eveneens de productie van ontstekingsbevorderende stoffen als IL-6 en IL-8 verhogen.

Zenuwuiteinden van het autonoom zenuwstelsel hebben direct contact met diverse organen van het immuunsysteem, waaronder het immuunsysteem van de slijmvliezen. Diverse neurotransmitters kunnen de cellen van het immuunsysteem direct beïnvloeden.

Tenslotte leidt degranulatie van mestcellen onder invloed van prikkels uit het lokale zenuwstelsel tot vrijkomen van histamine en cytokines. De hierop volgende reactie van het immuunsysteem leidt tot toename van de ontstekingsreactie. Yoga en meditatie verlagen de hoeveelheid ontstekingsbevorderende stoffen in het bloed [8 ].

Boeiende uitspraken over rust

Uitspraken naar aanleiding van de voorlopige uitkomst van de Rest-Test nadat opgemerkt was, dat wanneer deelnemers erom gevraagd was, bijna 90% van hen woorden als ‘schuldig‘ of ‘stress-verhogend‘associeerden met rust.

Prof. Felicity Callard of Durham University, director of Hubbub, zegt hierover: “We really need to challenge the assumption that if you take more rest, you are more lazy. The fact that people who are more rested seem to have better well-being is an endorsement for the need for the rest.”

Een andere mooie uitspraak was: ‘You have to learn to relax.’
Dus ligt u lekker te lummelen, gezond lui te zijn en zegt uw omgeving hier iets onvriendelijks over, zeg dan gerust met een glimlach: “Ho ho, ik léér om te rusten, dat is niet eenvoudig hoor, en dat is wetenschappelijk aangetoond!”
Tessa Gottschal

Bron van dit artikel

Literatuur en links

[1] The rest-test http://www.bbc.com/news/magazine-37444982

[2] https://wellcomecollection.org/events/anatomy-rest-rest-test-results-0

[3] gratis download van het boek The Restless Compendium;
[4] http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-45264-7

[5] ‘t Went zo’n element van Tessa Gottschal en Marijke de Waal Malefijt (uitgeverij Schors)

[6] E-book (Epub 2), ISBN/EAN 97890.718.78.374, Verkrijgbaar bij alle gebruikelijke webwinkels
[7] Brain Behav Immun, 2013; 27: 174-184

[8] Effect of Yoga Practice on Levels of Inflammatory Markers After Moderate and Strenuous Exercise. J Clin Diagn Res. 2015 Jun;9(6):CC08-12. doi: 10.7860/JCDR/2015/12851.6021. Epub 2015 Jun 1. Vijayaraghava A, Doreswamy V, Narasipur OS, Kunnavil R, Srinivasamurthy N.

The Rest-Test is a collaboration between BBC Radio 4 and the Wellcome Collection’s researchers in residence, Hubbub.
Hubbub is an international collective led by Durham University, comprising scientists, artists, poets, humanities researchers, mental health experts and social scientists – among them the BBC’s Claudia Hammond, presenter of All in the Mind.
Some 18,000 people from 134 countries took the survey – they were self-selecting, not randomly chosen. The biggest survey of rest before this was a fraction of the size, based on data from little more than 1,000 people.

Boeiende hoofdstukken uit de Rest-Test:

– songs of rest: an intervention in the complex genre of the lullaby

– could insomnia be relieved with a You Tube video? The relaxation and calm of asmr

– altered states, resting state and default mode as psychopathology

– the rest test: preliminary findings

– from therapeutic relaxation to mindfulness in the 20e eeuw.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen