Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Quercitine bij allergische reacties

Quercetine is één van de bioflavonoïde voedingsstoffen, die in de natuur meestal samen met vitamine C aangetroffen wordt. Quercetine heeft een structuur die lijkt op die van rutine, een andere bioflavonoïde. In de natuur komen rutine en quercetine vaak samen voor.
Bioflavonoïden staan bekend om hun capillaire bloedvat versterkende werking. Ze worden vaak gegeten om het te snel ontstaan van blauwe plekken te voorkomen. Quercetine biedt nog enige andere voordelen, zoals
– ontstekingswerende eigenschappen,
– het vermogen om allergische reacties te verminderen,
– het voorkomen van staar en
– het heeft daarnaast nog enige andere beloftes in zich. Daarover verderop meer.
Quercitine is een stof die hooikoorts, sinusitis en astma-aanvallen vermindert. Het blokkeert allergische reacties op pollen en vermindert in belangrijke mate ontstekingsreacties in de luchtwegen. Bij allergische reacties ontstaat het zogenaamde stofje histamine, dat mede verantwoordelijk is voor het ontstaan van allergieën en ontstekingsreacties.

Wetenschappers ontdekten dat mensen die dagelijks quercitine innemen minder histamine in hun bloedbaan hebben. Dit leidt tot een vermindering van allergische reacties. Quercitine zit in appelen, uien, rode kool, rode druiven, frambozen, groene thee en knoflook.

Allergieën

Quercetine vermindert symptomen van allergieën. Wanneer een allergeen of lichaamsvreemde stof het lichaam binnendringt wordt door speciale cellen (mestcellen) in het afweersysteem histamine vrijgemaakt. Histamine veroorzaakt een ontsteking door aderen te verwijden en de doorlaatbaarheid van bloedvaten en capillairen te vergroten.

Quercetine verhindert de productie van histamine door beïnvloeding van een tweetal enzymen die betrokken zijn bij het vrijmaken ervan door die mestcellen. Quercetine verlaagt ook de aanmaak van een groep ontstekingsbevorderende stoffen die leukotriënen heten. Deze leukotriënen veroorzaken een aantal symptomen die met allergieën gepaard gaan. Natriumcromoglicaat, een medicijn dat veelal wordt voorgeschreven bij astma en allergieën, heeft een structuur die sterkt lijkt op de structuur van quercetine. Dit verklaart mede de vergelijkbare werking van quercetine en natriumcromoglicaat bij allergische aandoeningen.

Ontstekingswerende eigenschappen

Quercetine werkt ontstekingswerend door de aanmaak van een groep hormoonachtige stoffen, de zogenaamde prostaglandines, in het lichaam te stimuleren. Sommige prostaglandines in het lichaam werken ontstekingsbevorderend, terwijl andere juist ontstekingswerende eigenschappen hebben. In de vetzuurstofwisseling, het belangrijkste systeem dat verantwoordelijk is voor ontstekingsreacties, vermindert quercetine ontstekingen door het ontstaan van bepaalde enzymen te verhinderen. Deze enzymen produceren een aantal belangrijke ontstekingsbevorderende prostaglandines net zoals andere ontstekingsbevorderende stoffen

De ontstekingswerende eigenschappen van quercetine worden ook toegeschreven aan het vermogen om als vrije-radicalenvanger op te treden. Quercetine wordt ook toegepast bij tandvleesontstekingen door haar bloedingsverminderende eigenschappen en beschermende werking op het tandvlees.

NDN commentaar:

Een dagelijkse inname van 500 mg quercetine is gebruikelijk bij histamineproblematiek. Veel mensen krijgen per dag via de voeding slechts 16 mg binnen. Quercitine is in supplementvorm verkrijgbaar. Via de voeding geven we u hieronder met een voorbeeld van een recept aan hoe u uw quercitine inname kunt vergroten.

Vezel- en quercitinerijke rode kool stampot

Dit gerecht kunt u klaarmaken in een snelkookpan. Dit is een snelle methode en de smaken van de ingrediënten blijven met deze kooktechniek goed behouden. Rode koolstamppot voor 4 personen: Biologisch rood kooltje, van ongeveer 800 gram
Biologische aardappelen, ongeveer 800 gram
Speltseitan 500 gram (natuurwinkel)
2 biologische uien
2 biologische appels
1 flinke theelepel groentenbouillonpoeder zonder glutamaat en suiker (natuurwinkel)
1 kruidnagel
1 laurierblad
Scheutje Ume su (natuurwinkel)
Omega 3-6-9 olie in donkere fles(natuurwinkel)
Sojacuisine zonder suiker
Kruidenzout  Bereiding Neem de snelkookpan en doe daar een laagje koud water in van een halve tot een hele centimeter.

Haal de lelijke buitenste bladeren van rode kool af, snijdt de kool doormidden en snijdt de kool in dunne reepje. Was de groente en borstel de aardappelen goed schoon in een vergiet zodat ze zonder water in de snelkookpan gedaan kunnen worden. Dit voorkomt dat er teveel water in de pan komt. Snijdt de aardappelen met de schil in grove stukken. Doe de gesneden rode kool en aardappelen in de pan.

Pel de uien en snijdt ze boven de pan in reepjes. Snijd de speltseitan in kleine blokjes en voeg ze ook aan de pan toe. Snijdt de appels met schil in blokjes en voeg deze toe. Doe nu de bouillonpoeder, het laurierblad en de kruidnagel in de pan en als laatste een scheutje ume su.

Doe de deksel op de pan en laat de pan op druk komen. Als de pan op druk is 12 tot 15 minuten laten koken. Nadat de druk van de pan is gehaald door koud stromend water over de deksel te laten lopen kan de deksel eraf gehaald worden. Giet het eventueel teveel aan kookvocht af in een schaaltje. Maak er met een pureestamper een mooie stamppot van. Is de stamppot te droog, voeg er dan nog wat overgebleven kookvocht aan toe. Maak de stampot op smaak met kruidenzout en romig met sojacuisine.
Serveer de stampot op een bord, maak een kuiltje in het midden en voeg er de omega 3-6-9 olie als ‘jus’ aan toe.

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiëtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiëtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Bronnen:

Referentie:

Kawai M, Hirano T et al. Effect of Enzymatically Modified Isoquercitrin, a Flavonoid, on Symptoms of Japanese Cedar Pollinosis: A Randomized Double-Blind Placebo-Controlled Trial. Int Arch Allergy Immunol. 2009;149(4):359-368