skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Hittegolf te lijf met koele voeding

Voeding die helpt om af te koelen

Kinderen kunnen zelfs in het ziekenhuis belanden als gevolg van oververhitting en uitdroging tijdens een hittegolf. Bezoekers van grootschalige evenementen in de buitenlucht (zoals concerten, braderieën) moeten ook oppassen dat ze niet beroerd worden door de warmte.

Voor 1994 kwam een hittegolf nauwelijks voor in Nederland, daarna is het duidelijk in aantal toegenomen. Doordat het klimaat in Nederland verandert krijgen we steeds vaker te maken met warme zomers, en daarbij ook meer hittegolven. Kiest u tijdens zo’n hittegolf de juiste voeding en vermijd alcohol, dan komt u koel en fris de dagen door.

Verkoelende voedingtips

Vocht:
Drink regelmatig bronwater (2 – 2 ½ liter), ook als u geen dorst heeft. Vermijd het drinken van alcohol, koffie, thee en drankjes die suiker bevatten. Weet u dat al deze dranken juist vocht úit uw lichaam onttrekken? Ze maken dat u zich eerder warmer dan koeler voelt.

Voeding:
Weet u dat u het van sommige voedingsmiddelen koud of juist warm krijgt? Dit komt, omdat voeding zoals dat heet een bepaalde ‘thermische waarde’ heeft. Deze thermische waarde bepaalt of u het koud of warm krijgt. Een hele simpele en goede manier is na de maaltijd even voelen of uw vingertoppen warm of koud worden. Na een lekkere watermeloen voelen ze al snel koud aan. Eet u vlees van de barbecue dan zullen ze warm aanvoelen.

  • Groenten met een verkoelende werking zijn: komkommer, tomaat, witlof, andijvie, avocado, radijs, sla.
  • Vers fruit: aardbeien, ananas, banaan, bessen, kiwi, meloen, peer zijn ook heel verkoelend.

leverdieetWilt u meer weten over verwarmende en verkoelende voedingsmiddelen? Zie de thermische voedingslijst afkomstig uit het boek ‘t Went zo’n element(Schors) en het boek ‘Energieherstelplan (Schors 2011) .

Algemene hittegolf-tips

  • Bescherming: draag een hoedje of petje, een zonnebril en licht gekleurde kleding tegen de felle zonnestralen. Smeer u (en uw kinderen) ook goed in met zonnebrandcrème (liefst factor 20 of hoger)
  • Koelte: ga niet in de felle zon zitten, zoek liever de schaduw op (onder een zonnescherm of parasol)
  • Rust: voorkom inspanning tijdens de hete uurtjes (tussen 12.00 en 15.00 uur)

Literatuur en links:

De tabel ‘Verwarmende en verkoelende producten’ komt uit het boek t Went zo’n element van Tessa Gottschal en diëtiste Marijke de Waal Malefijt. Boek met beschrijving van drie Ayurvedische constituties. Doe ook de constitutietest.
Bestel ‘t Went zo’n element’ bij Bol.com

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen