skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Elk jaar honderdduizenden Nederlanders met buikgriep

De temperaturen stijgen. De korte broek gaat uit de klerenkast en de barbecue uit de schuur. De zomer is begonnen! De NDN wenst u uiteraard een heerlijke zomer toe, maar laat de zomerpret niet verpesten door een voedselinfectie.

Diarree, buikpijn, misselijkheid en overgeven

Jaarlijks lopen tussen de 300.000 en 750.000 Nederlanders een voedselinfectie op. Dat blijkt uit een nieuwe telling van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).Voedselinfecties veroorzaken klachten, zoals diarree, buikpijn, misselijkheid en overgeven. De meeste voedselinfecties komen in de zomer voor, doordat ziekteverwekkers door hoge temperaturen sneller groeien. Daarom gaat deze maand de voorlichtingscampagne ‘Wat je moet weten, om veilig te eten’ van start.

Ernstige gevolgen voor kinderen en ouderen

Meestal gaat een voedselinfectie vanzelf weer over, maar voor jonge kinderen, ouderen en mensen met een verzwakte afweer kan een voedselinfectie ernstige gevolgen hebben. “Ze hebben een andere vochthuishouding en raken sneller uitgedroogd. Sommigen hebben al na 24 uur uitdrogingsverschijnselen“, aldus Desiree Beaujean van het RIVM.
Voedselinfecties worden veroorzaakt door virussen en bacteriën, die men binnenkrijgt door het eten en drinken van besmette voedingsmiddelen. In de campagne wordt de nadruk gelegd op een schone keuken en schone handen en het scheiden van voedsel tijdens het koken.

Hygiëne in de keuken

Uit onderzoek blijkt dat veel infecties veroorzaakt worden door met één mes op een en dezelfde snijplank rauw vlees én groenten te snijden. De organisaties adviseren verder om producten die gekoeld moeten blijven zo snel mogelijk na aankoop in de koelkast te zetten. Tijdens het barbecuen zouden vlees en salades niet in de zon of buitenlucht op tafel moeten staan, maar in de koelkast moeten blijven. En vooral vlees, vis en schelpdieren moeten goed worden verhit.
Beaujean: “Het lijken simpele tips. Maar het gaat vaak mis, anders zouden er niet zoveel voedselinfecties zijn. Het gaat snel verkeerd in de keuken. Bacteriën zie je immers niet.“

Risicogroepen

Letten op extra hygiëne in de keuken is extra belangrijk voor de volgende risicogroepen: zwangeren, kinderen, ouderen boven de 50 jaar, mensen met een verminderde afweer, zoals bij diabetes, kanker, AIDS, COPD, auto-immuunziekten, mensen met chronische maag- en darmklachten, mensen die medicijnen gebruiken die de afweer of de maagzuurproductie onderdrukken, zoals maagzuurremmers, antibiotica, prednison en chemotherapie.

Goede vertering en darmflora verhogen weerstand

Om enige weerstand tegen slechte bacteriën te bieden, is het belangrijk, dat uw afweersysteem, de spijsvertering en darmflora in goede conditie zijn. Spijsverteringssappen, zoals maagzuur en gal doden al veel schadelijke bacteriën voordat ze schade kunnen aanrichten.

Een gezonde darmflora met voldoende goede darmbacteriën zorgt ervoor, dat er minder leefruimte in de darm is voor ziektemakers. Ook maken goede bacteriën antibacteriële stoffen aan, zodat schadelijke bacteriën minder kans hebben om te overleven. Goede darmbacteriën activeren bovendien het afweersysteem om schadelijke micro-organismen op te sporen en onschadelijk te maken. Zo´n 70 % van het afweersysteem zit gelokaliseerd rondom de darmen. Zie voor meer informatie over dit onderwerp elders op deze site.

Probiotica en reizigersdiarree

Het gebruik van probiotica (preparaten met goede darmbacteriën) helpt mee om voedselinfecties te voorkomen. Ook verminderen ze de ernst en duur van de klachten als u toch geveld bent door een voedselinfectie. Behoort u tot de risicogroepen of reist u deze zomer af naar warmere landen neem dan een probioticum in poeder- of capsulevorm in de reistas mee. U kunt het preventief gebruiken om infecties te voorkomen. Wanneer u maag- of darmklachten krijgt verminderen ze de hevigheid en duur van de klachten. Zo tonen onderzoeken aan, dat bacteriestammen, zoals de Bifidobacterium lactis bb-12, Bifidobacterium lactis HN019 en DR10, Lactobacillus casei DN-114 001, Lactobacillus NCFM, Lactobacillus reuteri helpen bij virale diarree. Bij reizigersdiarree blijken o.a. de Lactabacillus plantarum 299V, Lactobacillus rhamnosus GG en LGG de klachten te verminderen.

(c) Elenathewise | Dreamstime.com

Aandachtspunten bij probiotica

Schaft u een probioticum aan, let dan op de volgende punten:

  1. Neem bij voorkeur een preparaat, dat bestaat uit meerdere stammen, waaronder één of meer van bovengenoemde soorten. De kans op effect is groter dan bij preparaten die bestaan uit één of twee bacteriestammen.
  2. Kies voor producten waarbij vermeld staat: bacteriegroep, bacteriestam en stamnummer, b.v. lactobacillus (groep) acidophilus (stam) LC1 (stamnummer). Onderzoeken worden altijd gedaan met specifieke bacteriestammen en stamnummers. De effecten van de ene stam en stamnummer kan heel anders zijn dan de andere stam en stamnummer.
  3. Neem producten waarbij het aantal levende bacteriën (Kolonie Vormende eenheden: CFU’s) gegarandeerd is tot een bepaalde datum.
  4. Neem de probiotica in supplementvorm altijd in met ruim water. Dat helpt de gevriesdroogde bacteriën weer van water te voorzien en actief te worden. Neem water met een temperatuur lager dan lichaamstemperatuur.
  5. Neem een dosis van minimaal 3 tot 5 miljard CFU’s per dag en spreid de dosis over de dag.
  6. Vermijd probiotica, waaraan suiker of andere zoetmiddelen of kunstmatige hulpstoffen zijn toegevoegd. Neem alleen de naturel versies.
  7. Neem probiotica bij voorkeur een half uur voor of 1 uur na het eten of vlak voor het slapen in. Bij inname bij de maaltijd overleven er minder probiotische bacteriën door een verhoogde afgifte van maagzuur en gal.
  8. Bewaar probiotische supplementen bij voorkeur op een koele, droge en donkere plaats, zoals in de koelkast. Warmte, vocht en licht verminderen de werking. Bewaar op reis het product op de meest koele plaats.

Toch geveld door een infectie en houdt u klachten?

Vraag dan advies aan de natuurdiëtist bij u in de buurt. Zij kan u adviseren hoe u uw maag- en darmen weer in betere conditie krijgt. Ook als u gevoelig bent voor darminfecties en/of tot de risicogroepen behoort, kan zij u adviseren hoe u klachten voorkomt.

Tot slot: de beste hygiënetips om voedselinfecties te voorkomen

  • Was de handen met water en zeep voor het koken. Droog ze af met een schone handdoek.
  • Houd alle kookmaterialen die met voedsel in aanraking komen goed schoon. Was ze af in heet water met afwasmiddel en droog ze af met een schone theedoek.
  • Maak plaatsen waar voedsel wordt bewaard en klaargemaakt regelmatig schoon met een schone vaatdoek met heet water en afwasmiddel. Maak ook de koelkast regelmatig schoon met warm sodawater en daarna met warm water.
  • Ruim afval op en houd vliegen en andere insecten uit de buurt van voedsel.
  • Controleer regelmatig de temperatuur van uw koelkast. Deze moet lager dan 7 graden Celsius zijn.
  • Ontdooi bevroren voedsel in de koelkast. Leg bevroren vlees of kip op een ruime schaal in de koelkast. Spoel het dooiwater weg. Was de schaal af in heet water met afwasmiddel. Neem gemorst dooiwater op met keukenpapier en gooi dit direct weg.
  • Koel verwarmde voedingsmiddelen snel af, bijvoorbeeld in koud water. Zet het pas in de koelkast, nadat ze zijn afgekoeld.
  • Zet afgekoeld eten altijd afgedekt weg.
  • Houd rauwe producten gescheiden van klaargemaakt eten. Gebruik geen rauwe of zacht gekookte eieren. Verhit ze door en door.
  • Gebruik geen rauw of halfrauw vlees zoals filet americain, ossenworst, rauwe biefstuk, roze rollade etc. Maak het vlees door en door gaar. Breng rauw voedsel snel aan de kook en laat het enige tijd doorkoken om eventuele bacteriën te doden.
  • Bewaar eten dat kan bederven in de koelkast. Bewaar restanten niet langer dan 1 tot 2 dagen in de koelkast.
  • Neem bij voorkeur biologische eieren en vlees(waren). Onderzoek laat zien, dat biologisch eieren en vlees geregeld minder hoge aantallen schadelijke micro-organismen bevatten dan producten uit de bio-industrie.

Tanja Visser

Links en literatuur:

www.gezondnu.nl

Bronnen:

Noord Hollands Dagblad maandag 16 juni 2008.

Advies voedselinfecties Gezondheidsraad mei 2001 Commissie Voedselinfecties.

Huffnagle G.B., De probiotica revolutie, uitgeverij Thoeris 2007.

GezondNu nr 7/8 Juli/Augustus 2008

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen