skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Acne vulgaris en dysbiose in de darm

De dermatologen Stokes en Pillsbury waren hun tijd in 1930 ver vooruit door te komen met een ‘Gut-Brain-Skin’ theorie waarin zij de relatie beschreven tussen acne vulgaris (skin), darmproblemen (gut) en emotionele problemen (brain). Andere onderzoekers legden in diezelfde periode de relatie tussen psychische stoornissen en een dysbiose in de darmen.

Vreemd genoeg heeft het nog vele jaren geduurd voordat meer onderzoek naar deze onderlinge relaties gedaan werd. In de afgelopen decennia zijn er diverse onderzoeken gedaan naar de relatie van emotionele problemen, darmklachten en acne vulgaris. Zo blijkt dat depressie en emotionele disbalans meer voorkomt bij mensen met acne vulgaris dan bij gezonde mensen.

De relatie tussen acne vulgaris en emotionele disbalans

Vrouwen blijken zelfs twee keer zoveel kans op een depressie te hebben dan mannen. Een verstoorde darmfunctie kan leiden tot tal van andere aandoeningen waaronder huidklachten. Stress kan daar ook een belangrijke rol in spelen.

Zo lijkt de door stress veroorzaakte veranderingen in de microflora de permeabiliteit van de darmen te verhogen en tot systemische en lokale huid ontstekingen te leiden. Er bestaat een relatie met depressie en obstipatie en andere darmklachten.

Ook verandering in voeding, met name tekorten aan nutriėnten, eten van teveel suikers en gluten kunnen een negatieve invloed hebben op de darmen. Denk aan een verstoorde darm barričre en een veranderde darmflora. Recente onderzoeken wijzen uit dat er een duidelijke relatie bestaat tussen acne vulgaris en een groter risico op gastro-intestinale verstoringen.

Small Intestinal Bacterial Overgrowth (SIBO)

Ook andere huidaandoeningen zijn gerelateerd aan een dysbiose in de microbiota in de darmen, zoals bij bacteriėle vaginosis en psoriasis. Mensen met acne vulgaris hebben vaker last van hypochloorhydrie, die ook een risicofactor is voor Small Intestinal Bacterial Overgrowth (SIBO).

SIBO is een darmafwijking waarbij bacteriėle overgroei in de dunne darm kan leiden tot klachten zoals misselijkheid, braken, buikpijn, diarree, constipatie, gewichtsverlies en malabsorptie ofwel een slechte opname van voedingsstoffen in de darmen. Deze darmaandoening gaat ook vaak gepaard met depressie en angsten.

Acne en antibiotica

Acne vulgaris wordt in de regel bestreden met o.a. lokale (op de huid aangebrachte) en orale (ingenomen) antibiotica, waardoor schadelijke bacteriėn op de huid en/of in de darmen afgedood moeten worden. Echter, bij deze afdoding worden ook goede bacteriėn gedood.

De residente ofwel vaste bacteriėle bewoners op de huid en in de darmen dragen bij aan de 1e lijns afweer ter bescherming tegen pathogene ofwel ziekmakende micro-organismen. Een Nederlands onderzoek van Ladirat et al in 2012 laat zien dat door de inzet van antibiotica de residente darmflora nadelig verandert zodat de eigen afweer verstoord wordt.

De disbalans in de darmflora kan mede door een verlaging van de afweer leiden tot overgroei van andere meer ziekmakende micro-organismen zoals bacteriėn, schimmels en gisten waaronder Candida. Het zelfde principe lijkt ook op de huid te gelden. Recente onderzoeken geven blijk van een relatie tussen acne vulgaris en een verhoogde aanwezigheid van Candida op de huid en in de darmen.

Rol van voeding bij huidklachten

Gelukkig wordt nu ook binnen de wetenschap meer aandacht besteed aan de rol van voeding, niet alleen bij acne vulgaris maar ook bij andere (huid-)aandoeningen. Nu alom bekend is dat verstoringen in de darmen tal van nadelige gevolgen kunnen geven op de rest van het lichaam en op emoties, is het ook logisch dat voeding daar een heel belangrijk aandeel in heeft.

Alles wat we eten en drinken, heeft een positief of negatief effect op het functioneren van ons lichaam en de geest. Pre- en probiotica lijkt ook gunstig te kunnen bijdragen aan verbetering van de darmen en de huid.

Een dieet of liever gezegd een veranderd voedingspatroon gecombineerd met nutriėnten aanvullingen, die tekort blijken te zijn na onderzoek, samen met pre- en microbiotica plus de aanpak van de disbalans in de darmen zal de kans op verbetering van acne doen toenemen.
Marcelline Goyen, Huidtherapeut

Commentaar NDN

Hieronder geven wij een aantal voedingstips die u kunt toepassen bij huidklachten.
1. Neem meer anthocyanidinen in uw voeding. Deze stoffen, ook wel leucoanthocyanidinen en pycnogenolen, behoren tot de familie van semi-essentiėle nutriėnten, de plant flavonoļden. De krachtigste anthocyanidinen zijn de bessen zoals de blauwe bosbes (Vaccinium myrtillus).

2. Let op dat uw lichaam voldoende vitamine A en D tot zijn beschikking heeft. De vitaminen A en D zijn noodzakelijk voor vernieuwing van het epitheel van de slijmvliezen (zoals luchtwegen en het maagdarmkanaal), de huid en de hormoonhuishouding. Ongeraffineerde olijfolie, lijnzaadolie, borrageolie, walnootolie, hennepolie) zijn nodig om de vetoplosbare vitaminen A en D goed te kunnen opnemen.

3. Gezonde vetten (waaronder ook vette vis) geven minder depressie en zijn goed tegen huidproblemen. De meeste plantaardige oliėn, in het bijzonder de uit zaden geperste oliėn, kunnen niet voor bakken en braden worden gebruikt, tenzij ze worden omgezet van een vloeibare olie in een vast vet. Die speciale bewerking noemt met hydrogeneren. Vermijd zoveel mogelijk deze geharde vetten. Let daarbij goed op diverse verpakkingen, u leest daarop het woord ‘gehydrogeneerd’. Deze geharde vetten zitten bijna overal in zoals in pindakaas, koekjes, crackers, gebak, cake, donuts, chips, pizza’s etc. Neem geen transvetten (gebakken vetten en oliėn , margarine, frituren, gebak, snacks, chips).

4. Onderzoeken tonen aan dat kiezelzuur essentieel is bij de vorming van bindweefsel. Zo blijkt dat in het menselijk lichaam kiezelzuur o.a. aanwezig is in de glycosaminoglycanen (GAGs). Dit zijn de macromoleculen in het bindweefsel (hyaluronzuur, chondroitine, glucosamine maken hier deel van uit) die samen met vezelachtige eiwitten (collageen, elastine) de stevigheid van het weefsel moeten garanderen. Hoge concentraties silicium zijn te vinden in bindweefsel en de daarvan afgeleide weefsels, waaronder de huid. Kiezelzuur zit o.a.in gierst, haver en brandnetel.

5. Eet ruim verse biologische groenten (volwassenen 500 gram per dag , een deel mag in comprimeerde vorm als biologische groentesappen of gepureerde groentesoepen) en fruit (volwassenen: 3 stuks per dag). Dit geeft u voldoende vezels om uw darmflora te voorzien van eten in het bijzonder de Bifidosoorten.

6. Eet bij voorkeur geen tussendoortjes. Heeft u toch trek neem dan verse noten of wat (soja)yoghurt. Fruit kunt u het best eten een half uur voor de lunch of het diner (dit voorkomt gisting in de buik). Vermijd producten van witmeel en producten waarin suiker is verwerkt. Pas op voor zogenaamde suikervrije producten waar kunstmatige zoetstoffen in verwerkt zijn zoals aspartaam, cyclamaat, e.d.

7. Neem geen geraffineerde graanproducten. Steeds meer mensen verdragen granen niet. Het eten van volkerenproducten heeft de voorkeur, maar kunnen toch klachten geven. Vooral de gluten (tarwe, rogge, gerst, haver) zijn berucht. Kies voor volle glutenvrije graanproducten van biologische oorsprong (geen bestrijdingsmiddelen en toevoegingen). Kies bij voorkeur biologisch zuurdesembrood (volkoren gistbrood is rijk aan fytaten, die de absorptie van belangrijke mineralen zoals calcium, zink en magnesium verminderen). Vooral zink is belangrijk bij huidklachten.

8. Plantaardig eiwit: verhoog het eten van plantaardige eiwitten: tofoe, tempeh, peulvruchten, verse noten. Wanneer u vlees wilt eten, kies dan voor biologisch (hormoonvrij)vlees (kip, kalkoen, schapen- en rundvlees).

9. Laat uitzoeken (IgG-test) welke voeding ontstekingsreacties geeft op uw huid.

10. Neem voldoende vitamine B rijke voeding.

11. Drink voldoende water per dag; gemiddeld 35 ml per kilogram lichaamsgewicht. Neem geen frisdranken, want deze dranken bevatten veel suikers en plegen daardoor mineralenroofbouw.

12. Neem bij voorkeur zo vers mogelijke voeding en als u dan toch iets verpakt koopt, lees dan zorgvuldig de etiketten.

13. Zuiveleiwitten: kies voor biologische karnemelk, (geiten-, schapen- of sojayoghurt) yoghurt en magere (geiten)kwark met acidophilus en bifidus bacteriėn die goed voor de darmflora zijn. Neem ook eens geitenmelk of soja-, rijst-, haver-, quinoa-, en amandelmelk . Beperk de koekaas of elimineer tijdelijk alle zuivel en kijk of het verbetering brengt in de huidklachten.

14. Wissel de lunch (broodmaaltijd) af met een warme maaltijd van gestoomde groenten of rauwkost met een dressing van de juiste oliesoorten en vis (sardines) of blokjes tofu (gekookt in een marinade van water en tamari of bouillon) of cottage cheese of een gekookt ei of roerei met tomaat en verse kruiden.

15. Noten en zaden. Kies voor verse noten, geen noten die verhit zijn geweest en bestrooid zijn met zout. Kies voor (afwisselen) biologische hennepzaad, chiazaad, zonnebloem-, pompoen-, pijnboompitten. Neem wat vaker biologische lijnzaad (1 tot 2 eetlepels) door de yoghurt (goed voor het balanceren van de hormoonhuishouding).

16. Kies voor biologische voeding, eet gevarieerd, neem de tijd voor uw maaltijd en kauw uw eten goed, want dat is een zegen voor uw vertering.

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiėtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiėtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieėn optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Literatuur en links:

Marcelline Goyen, huidtherapeute

1. Bengmark S. Gut microbiota, immune development and function. 2012

2. Bowe WP en Logan AC. Acne vulgaris, probiotics and the gut-brain-skin axis – back to the future? Gut Pathogens. 2011

3. Etezadi T, Hajheydari Z, Kalarestaghi AR, Omran AN, Shokohi T, Hedayati MT. The Prevalence of Candia in Skin and Acne lesions. 2012

4. Frank DN, Zhu W, Sartor B, Li E. Investigating the biologica and clinical significance of human dysbiosis. 2011

5. Jung GW, Tse JE, Guiha I, Rao J. Prospective, Randomized, Open-Label Trial Comparing the Safety, Efficacy, and Tolerability of an Acne Treatment Regimen with and without A Probiotic Supplement and Minocycline in Subjects with Mild to Moderate Acne. 2013

6. Ladirat SE, Schols HA, Nauta A, Schoterman MH, Keijser BJ, Montijn RC, Gruppen H, Schuren FH. High-throughput analysis of the impact of antibiotics on the human intestinal microbiota composition. Wageningen, Nederland 2013

7. Mallon E, Newton JN, Klassen A, Stewart-Brown SL, Ryan TJ, Finlay AY. The quality of life in acne: a comparison with general medical conditions using generic questionnaires. 1999

8. Schulze J, Sonnenborn U. Yeasts in the Gut: From Commensals to Infectious Agents. 2009

9. Uhlenhake E, Yentzer BA, Feldman SR. Acne vulgaris and depression: a retrospective examination. 2010

10. de Wouters T, Doré J, Lepage P. Does our food (environment) change our gut microbiome (‘in-vironment’): a potential role for inflammatory bowel disease? 2012

11. Zaga-Clavellina V, Ruiz M, […], en Osorio-Caballero M. Tissue-specific human beta-defensins (HBD)-1, HBD-2 and HBD-3 secretion profile from human amniochorionic membranes stimulated with Candida albicans in a two-compartment tissue culture system. 2012

12. Zhang, H, Liao W, Chao W, Chen Q, Zeng H, Wu C, Wu S, Ho HI. Risk factors for sebaceous gland diseases and their relationship to gastrointestinal dysfunction in Han adolescents. 2008

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen