Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Worden kleine niersteentjes en niergruis met een hoge dosering vitamine C opgelost?

Er zijn twee soorten nierstenen die op geheel verschillende manier gevormd worden. De ene soort wordt in zure urine gevormd en de ander in basische urine.

De calciumfosfaat, magnesium-ammonium-fosfaat, calciumcarbonaat of mengsels van deze verbindingen worden vooral in een basische urine gevormd. Het zuur houden van de urine door middel van 1 gram ascorbinezuur (vitamine C) per dag of meer werkt dan goed tegen vorming van deze stenen.

Calciumoxalaat-, urinezuur- of cystinestenen worden gevormd in een zure urine. Om de urine basisch te maken/ te houden is vitamine C in de vorm van natriumascorbaat of ester C vorm de beste vorm van vitamine C suppletie.

Het hangt dus af van het type niersteen welke vorm vitamine C het best genomen kan worden. Regelmatig plassen en veel water drinken, speciale medicinale thee (orthisiphon) en bepaalde voedingsmaatregelen zijn andere manieren om nierstenen te voorkomen.

Pijn

Kleine nierstenen worden vaak niet opgemerkt door de patiënt, omdat die makkelijk uit de urineleider stromen. De klachten van een niersteenaanval treden in de meeste gevallen acuut op en kunnen voor heftige pijnklachten zorgen. De bekendste symptomen van een niersteenaanval zijn:

1. Heftige pijn in rug
  2. Pijn straalt uit naar buik, lies en geslachtsdelen
  3. Misselijkheid
  4. Braken
  5. Bloed plassen

Hydronefrose

Als een vastzittende niersteen de urineleider toch weet te passeren, verdwijnen de pijnklachten net zo snel als ze gekomen waren. Vaak blijft de niersteen vastzitten. De urine kan dan niet meer weg. Daardoor hoopt de urine zich op in de nier(en) en kan er hydronefrose optreden. ls er sprake is van hydronefrose lopen de nieren vol urine.

Bij hydronefrose komt de pijn voor in de lendenen. Dat gaat dikwijls samen met een drukkend gevoel. Dat gevoel kan erger worden op het moment dat men veel drinkt. De buikpijn kan samen gaan met acute hevige pijnaanvallen in de buik en in de lendenen. Hierbij kan ook de onderrug zeer doen. Die plek kan ook opzwellen. Na een tijd gaat men plassen waarbij de pijn en de opzwelling weggaan. Bij deze aanvallen treedt er een ontsteking op in de urinewegen