Voeding en infecties zoals Q-koorts

Al 1429 patiënten met Q-koorts hebben zich in 2009 bij de huisartsen gemeld. De Q-koorts is een infectieziekte met klachten die op griep lijken. Schapen en geiten zijn de belangrijkste oorzaak van besmetting. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is de overdracht van de bacterie via het eten van dierlijke producten zeer zeldzaam. Het Voedingscentrum geeft uit voorzorg enkele richtlijnen.

Rauwe melk en ongaar vlees

In rauwmelkse producten, zoals in kaasjes, ongaar vlees en (vooral) rauwe melk zou de bacterie voor kunnen komen. Het vlees van dieren met Q-koorts mag niet verkocht worden. Het is echter denkbaar dat de diagnose niet op tijd wordt gesteld. Dieren worden er namelijk niet altijd ziek van.

Verstandig is om vlees altijd goed te verhitten. Zo voorkomt u ook besmetting met listeria, salmonella en andere ziekmakende bacteriën. Voor zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een lage weerstand is dit advies nog dringender. De RIVM geeft op haar site goede voorlichting over de Q-koorts, waarvan wij hieronder een korte samenvatting geven.

Wat is Q-koorts?

De bacterie Coxiella burnetii veroorzaakt Q-koorts. Coxiella burnetii kan bij vrijwel alle diersoorten voorkomen. De twee grootste kringlopen waarbinnen de bacterie circuleert, zijn enerzijds wilde knaagdieren en anderzijds huisdieren, zoals rund, schaap en geit. Tussen wilde knaagdieren brengen teken de besmetting over van dier naar dier.

Tussen de landbouwhuisdieren kan sporadisch ook een teek optreden als overbrenger van de ziekte, maar veel belangrijker is besmetting door het inademen van stofdeeltjes met daarin bacteriën. Het inademen van besmette stofdeeltjes is ook de voornaamste oorzaak van besmetting bij de mens, waar de besmetting afkomstig is van de landbouwhuisdieren.

Hoe raakt u besmet?

De bacterie is erg ongevoelig voor milieu-invloeden. De Q-koorts bacterie kan met het stof over grote afstanden getransporteerd worden. De bacterie komt in de omgeving terecht doordat geïnfecteerde dieren, die zelf geen ziekteverschijnselen hoeven te vertonen, bacteriën uitscheiden met de lichaamsvochten (traanvocht, urine, slijm, speeksel, melk, vruchtwater). Dieren kunnen vooral tijdens het kalven of lammeren grote hoeveelheden bacteriën uitscheiden.
Mensen kunnen besmet stof inademen dat afkomstig is van stallen, weilanden, ruwe wol, huiden, kleding etc.

Ziekteverschijnselen

Meestal vertoont men na infectie geen symptomen of een voorbijgaand griepachtig beeld. Omdat een infectie met deze bacterie zich door het hele lichaam spreidt, zijn veel verschillende symptomen mogelijk. Gemiddeld beginnen de verschijnselen 2 tot 3 weken na besmetting, dit kan echter oplopen tot 6 weken. Duidelijke verschijnselen zijn een heftige hoofdpijn (in het acute begin) en een wisselend koortsverloop. Andere mogelijke symptomen zijn koude rillingen, spierpijn, zweten, verminderde eetlust, misselijkheid, braken, diarree en een relatief lage hartslag. Ook kan een droge hoest en pijn op de borst voorkomen in geval van een longontsteking. Redelijk vaak komt er bij Q-koorts een leverontsteking voor zonder symptomen. Bij een chronische infectie kunnen deze symptomen tot tien jaar na de eerste oorzakelijke infectie optreden.

Commentaar NDN

Wat kunt u doen om uw immuunsysteem te versterken om te voorkomen dat een virus of bacterie ziekteverschijnselen bij u te weeg brengen? Er zijn diverse natuurgeneeskundige mogelijkheden, maar we bespreken er drie voor u:

1. Zorg ervoor dat u zich optimaal voedt.
  2. Bij aanvallen op uw immuunsysteem kunt u gebruik maken van een supplement; Olea europea (olijfblad).
  3. En u kunt gebruik maken van een supplement; Uncaria Tomentosa (katteklauw) om deze te versterken.

De olijfboom (Olea europea)

De olijfboom of Olea europea is een oeroude plant uit het middellandse zee-gebied.Zowel de olijven als de daaruit gewonnen olijfolie behoren al eeuwenlang tot het basisvoedsel van de bevolking van het middellandse zeegebied. Meer recentelijk neemt echter ook het belang van de olijfbladeren steeds meer toe, omdat het inzetbaar is bij veel aandoeningen.

De bloedsuikerspiegel bijvoorbeeld vertoont onder invloed van olijfbladextrakt een lichte daling, zodat de Olea europea kan worden toegepast om de behandeling van diabetische aandoeningen te ondersteunen. De etherische olie van de bladeren heeft een positieve invloed op de bloedvaten, op de kringslagaders, op de prestaties van het hart, en ook op het immuniteitssysteem.

Er werd aangetoond dat het immuunsysteem versterkt wordt in de strijd tegen infecties en tegen een groot aantal bacteriën en virussen.

De antimicrobiële toepassingen van olijfbladextract (Olea europaea) zijn sinds 1800 gekend. In de afgelopen decennia hebben onderzoekers echter diverse andere eigenschappen hiervan vastgesteld. Zowel in olijfolie, olijven als het blad van de olijfboom komen namelijk monofenolen en polyfenolen voor. Oleuropeïne is het belangrijkste polyfenol in olijfbladextract. Aangetoond is dat oleuropeïne de synthese van NO kan verhogen, doordat het een stimulerend effect heeft op de activiteit van het enzym NO-synthase, en beschikt over uitstekende antioxidatieve eigenschappen.

Katteklauw (Uncaria Tomentosa)

Het kruid Katteklauw wordt al honderden, misschien zelfs duizenden jaren, door de Ashanica Indianen gebruikt bij de behandeling van een groot aantal aandoeningen aan het immuunsysteem en aan de spijsvertering. Zij noemen het Uña de Gato of Uncaria Tomentosa. Katteklauw is een klimplant, die in de regenwouden van de hooglanden in het Peruaanse Amazonegebied groeit. Wetenschappelijk onderzoek over de gehele wereld bevestigt de positieve werking van Katteklauw bij tal van aandoeningen. Vooral de weerstandsopbouwende en ontstekingsremmende eigenschappen zijn bekend.

Sinds de zeventiger jaren wordt op diverse plaatsen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de toepassingsmogelijkheden en werkzaamheid van Katteklauw. Deze onderzoeken op universiteiten in onder andere Peru, Oostenrijk, Italië, Hongarije, Duitsland en Engeland gaan tot op de dag van vandaag onverminderd door.

Uncaria-extracten bevatten stoffen die activiteit van de indringers remmen in verdere aantasting van weefselstructuren. Deze antibiotische activiteit samen met de imuunstimulerende eigenschappen ondersteunt de empirische ervaring dat uncaria kan worden ingezet voor behandeling van allerlei infecties. Positieve resultaten zijn o.a. gemeld bij:
– virale infecties
– bacteriële infecties
– infecties door schimmels en gisten (Candida)
– Weefselregeneratie.

Uncaria bevat phenolen met antioxidante eigenschappen. Deze plantaardige phenolen, vaak ontdekt in vele soorten groenten en kruiden, krijgen momenteel veel aandacht voor hun celbeschermende en helende eigenschappen. Ziekte voorkomen door beter oplettenUncaria wordt in de praktijk steeds meer ingezet bij degeneratieve aandoeningen.

Leestip

Leest u ook de diverse voedingsartikelen die u aantreft bij Ziekten en de kracht van natuurvoeding. In de volledig herziene brochure ‘Ziekte voorkomen door beter opletten’ leert u wat u zelf kunt doen om de állereerste signalen dat een ziekte uw lichaam wil aanvallen herkent.

Literatuur en links:

Referenties:

Q koorts: www.rivm.nl
en www.voedingscentrum.nl.

Meer over de kruiden Cats claw en Olive leaf op Memorial Sloan-Kettering Cancer Center zie www.mskcc.org