skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Regulatie glucosestofwisseling met probiotica

Voor moeder en kind is het normaal blijven van de bloedglucose waarden tijdens de zwangerschap erg belangrijk. Voor de moeder vanwege het voorkomen van zwangerschapsdiabetes en daaropvolgend risico voor diabetes type 2. Voor het kind kan ontregelde bloedsuikers van de moeder leiden tot macrosomie en verminderde glucosetolerantie. Van `macrosomie` wordt gesproken indien het geboortegewicht van een pasgeborene te hoog is in vergelijking met het gemiddelde gewicht van een pasgeborene.

Probiotica en het glucose metabolisme

In een onderzoek is gekeken of dieetbehandeling met probiotica suppletie invloed kan uitoefenen op de regulatie van het glucosemetabolisme. In het eerste trimester van de zwangerschap werden 256 zwangere vrouwen met een normale bloedglucose willekeurig verdeeld in een dieetgroep en een controlegroep met placebo. In de dieetgroep kreeg de helft een probioticum met de Lactobaccillus Rhamnosus GG en de Bifidobacterium lactis Bb12.

De andere helft van de dieet groep kreeg een placebo. Naast de voedingsintake werden tevens de bloedglucose en insulinegevoeligheid bepaald. De dieetbehandeling, uitgevoerd door diëtisten, bestond uit aanpassingen van de voedingsintake conform de huidige aanbevelingen bij zwangerschap. Omdat de intake van macronutriënten tussen de beide dieetgroepen niet verschilden van elkaar, kon er gekeken worden naar het effect van de gesuppleerde probiotica.

Verbeterde insuline gevoeligheid

De onderzoekers vonden dat de combinatie dieetbehandeling met probiotica suppletie leidt tot een verbeterde insuline gevoeligheid en glucosestofwisseling bij gezonde vrouwen, gedurende de zwangerschap, maar ook daarna. Het effect was zelfs te zien tot enkele maanden na beëindiging van de probiotica inname. Het glucose verlagende effect was sterker dan bij dieetbehandeling alleen. Waarschijnlijk is het gevonden effect toe te schrijven aan de immunoregulerende eigenschappen van probiotica.

De onderzoekers concluderen dat de aanpassing van de samenstelling van de darmmicrobiotica door middel van probiotica suppletie, met gevolg een veranderde intestinale immunologie, gezien kan worden als een nieuwe manier voor het bereiken van regulatie van het glucosemetabolisme.

Commentaar NDN

Deze dieetbenadering zou volgens de onderzoekers van de hierboven beschreven studie een kosteneffectief middel zijn, zowel preventief als bij therapie bij metabole verstoringen. Metabole verstoringen waar o.a. het metabool syndroom uit bestaat. De conclusie is zo interessanter dat de NDN redactie nog wat dieper in gaat op de relatie tussen gezonde voeding en de darmflora.

Het aantal micro-organismen in de darmen is groter dan het aantal cellen van het lichaam. Verschillende factoren en mechanismen zorgen ervoor, dat deze microflora qua samenstelling en hoeveelheid onder controle blijft. Onder normale omstandigheden is de microflora gunstig en heerst er symbiose. Verstoring van dit subtiele evenwicht (disbiose) gaat ten gunste van ziekmakende (pathogene) darm¬bacteriën. Dit geeft een verhoogde vorming van o.a. gifstoffen (toxinen zoals ammoniak) en ziekmakende substanties.
Glyconutriënten als voedingsbodem voor de darmfloraDe darmflora is o.a. positief te beïnvloeden met een voeding die rijk is aan glyconutriënten (speciale koolhydraten). De darmflora voedt zich met deze speciale koolhydraten, blijft er beter mee aan de darmwand ‘geplakt’ en blijft daardoor biologisch actief in het behoud van een goede immuniteit.

Essentiële glyconutriënten zijn speciale ‘suikers’, die het lichaam niet zelf maakt. Planten zijn de belangrijkste voedingsbronnen ervan. Planten bevatten van nature meer dan 200 suiker structuren (sacchariden). Acht van deze ‘suikers’ zijn essentieel gebleken voor een goede gezondheid. Fruit en groenten bevatten essentiële glyconutriënten. Ze worden in fruit gevormd in de laatste dagen van rijping door de zon. Het fruit dat veel te vroeg (onrijp) wordt geplukt bevat niet de 8 essentiële glyconutriënten die nodig zijn voor een goede darmflora en weerstand.
Essentiële glyconutriënten Essentiële glyconutriënten geven geen verhoging van de insulineproductie, stimuleren gezonde hechting van de gezonde darmflora (zoals Bififo en Lactobacillen), geven binding van vitamine B 12 en hechting van immunoglobulinen, voorkomen constipatie en voorkomen aanhechting van schimmels, parasieten en virulente factoren.

Twee van de acht glyconutriënten, namelijk glucose en galactose, zijn in overmaat aanwezig in de huidige voeding. Galactose is een melksuiker en komt voor in zuivelproducten. Glucose is in ruime mate aanwezig in geraffineerde suikers, tussendoortjes, snacks, vruchtensappen, brood, pasta en koekjes. Opmerkelijk is dat vijf van de acht essentiële glyconutriënten in moedermelk aanwezig zijn.

Het lichaam kan -vanuit glucose en galactose- de andere zes essentiële glyconutriënten maken via uitgebreide processen van omzetting en energie-uitwisselingen. Dit proces kost veel energie en verbruikt veel enzymen. Er zijn ongeveer 38 enzymatische reacties nodig om galactose in de essentiële suiker fucose om te zetten. Deze omzettingen verlopen steeds vaker erg moeizaam.

Dit proces van omzettingen heeft specifieke vitamines nodig bij bepaalde stappen. Ook deze vitamines ontbreken steeds vaker in de huidige voeding. Een optimale darmflora is in staat van polysacchariden (meervoudige suikers) monosachariden (essentiële suikers) te maken. Omdat de darmflora tegenwoordig niet optimaal is verloopt dit proces minder efficiënt.

De hieronder genoemde glyconutriënten die in planten zitten, zijn essentieel en moeten zoveel mogelijk dagelijks worden gegeten voor een optimale darmflora.
CelluloseDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in groenten en is o.a gunstig voor de Bifido darmbacterie.
Arabinogalactaan Deze essentiële glyconutriënt zit vooral in: cocosmeel, wortel, zwarte bonen, peer, tomaat, kokosnoot, curcuma longa (geelwortel).
MannoseDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: bonen (peulvruchten), linzen, aloë vera sap. Verder komt het voor in groenten zoals: kool, broccoli, tomaten, paddenstoelen, shiitake. En in fruit zoals: zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen (cranberry’s), perziken, appels en sinaasappels.
N-Acetyl-Galactosamine (NAG)Deze essentiële glyconutriënt zit vooral in: runderproducten, bepaalde soort roodwieren (Dumontiaceae) en in shiitake paddenstoelen. Ook agar is rijk aan galactosamine (en sialinezuur).
GalactoseDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: bonen (vooral de black-eye, sperziebonen, snijbonen), tomaat en (hazel)noten, zwarte bessen.
InulineDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: artisjok, asperge, prei, ui, arrowroot, zoete aardappel, knoflook, aardpeer, cichoreiwortel. De darmflora bacterie Lactobacillus groeit goed op inuline. Fructo-oligosacchariden bestaan uit inuline. Het geeft echter vaak gasvorming als ‘bijwerking’. Voorzichtig opbouwen dus.
LignanenDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: lijnzaad, pompoen, maanzaad, bessen, haverzemelen, groenten en hennepzaden.
PectinesDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: geraspte appel (biologische met schil).
N-acetylneuraminezuur (wordt meestal siaalzuur genoemd) Deze essentiële glyconutriënt zit vooral in: borstvoeding, kippeneieren en wei-eiwitisolaat.
FucoseDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: moedermelk, zeewier, Japanse bruine algen, champignons, paddenstoelen (Reiskhi, Shiitake, Mai take, Coriolus Vesicolor ) en zaden.
XyloseDeze essentiële glyconutriënt zit vooral in: bessen (zwarte bessen, loganbes, framboos), peer, aloë vera, okra, berken sap, zaden, guave, granen (gerst, rogge), psyllium, broccoli, spinazie, eierplant, erwten, aubergine, sperziebonen, groene boon, kool en maïs.

Probiotica suppleren blijkt gunstig uit te pakken, maar de toegediende ‘beestenboel (specifieke stammen)’ moet eveneens te eten krijgen. Ook de darmflora heeft voedsel nodig om in een gezond evenwicht te blijven.

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiëtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiëtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Literatuur en links:

Laitinen K, Poussa T, Isolauri E. Probiotics ande dietary counseling contribute to glucose regulation during and after pregnancy; a randomized controlled trial. Britisch journal of Nutrition, 2009; 101;1679-87.

De Waal Malefijt; Boek “Ik heb er mijn buik van vol’, uitgever Schors, november 2011.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen