skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

De lente: tijd voor de Badpak-kuur

De Lente: lekker afvallen

De lente is de tijd om af te vallen en dus tijd voor het nieuwste snufje op dieetgebied. Het calorie-arme dieet is uit de tijd, light is not right, Libelle menu’s saai, de dieetgoeroe Atkins wordt bekritiseerd, Montignac geeft misschien toch cholesterol verhoging, South Beach-dieet is voor filmsterren en oud-president Clinton. Maar wat nu dan? Het stenentijdperk dieet?

‘Met de huidige kennis kunnen we tenminste zeven fouten in onze voeding aanwijzen’ zegt Professor Dr. Fred Muskiet, die verbonden is aan de afdeling Pathologie en laboratoriumgeneeskunde van het UMC te Groningen. ‘Dat zijn: de samenstelling wat betreft de relatieve hoeveelheden vetten, koolhydraten en eiwit, de vetzuursamenstelling, de overmaat aan koolhydraten die snel worden opgenomen, het gehalte aan vitamines en mineralen, het gehalte aan vezels en de balansen tussen de hoeveelheden natrium en kalium, c.q. zuren en basen.’

Oeroud DNA

Geschat wordt dat we genetisch voor meer dan 99,99 procent identiek zijn aan onze vroegste voorouders. We lijken genetisch nog erg sterk op de chimpansee, waaruit weer blijkt dat het evolutieproces langzaam verloopt. Onze voorouders waren tot 10.000 jaar geleden jagers en verzamelaars. Ze kenden nog geen landbouw en groeven knollen uit en plukten vruchten en noten.
Ze leefden van de jacht op alles wat in de buurt rondliep, -kroop, -vloog of- zwom.

De tijd kwam dat ze ontdekten dat je knollen en granen kunt telen op een akker en dieren kunt houden op een afgebakend stuk land. De landbouwrevolutie was geboren en werd 250 jaar later gevolg door de industriële revolutie. Nog later kwam de chemische, biotechnologische en digitale revoluties die de wereld grotendeels maakt tot wat hij nu is met opgefokte dieren, bewerkte granen die jaren opgeslagen worden, onrijp geplukt fruit dat bewaard wordt in koelcellen, voorverpakte voedingsmiddelen hoog opgestapeld in supermarkten.

‘Wat dat voor de voeding betekent zie je direct bij een bezoek aan de supermarkt’, aldus Muskiet. ‘Deze veranderingen hebben een conflict veroorzaakt met ons oeroude genetische materiaal. Het DNA is er simpelweg niet gebouwd op deze nieuwe gecreëerde omgeving.’

Verzin een dieet dat wérkt

Hoe zit dat nu met de huidige badpakken? Deze badpakstoffen zijn toch met nieuwe technische snufjes uitrekbaar gemaakt? Waarom dan rekening houden met de glycemische index, extra eiwit inname tegen de honger, calorieën tellen, bij Jamie Oliver eten of de darm spoelen bij Gillian Mc Keith. Een nieuwe lente een nieuw geluid, dus gaan we aan het stenentijdperk dieet!

We zijn onverzadigbaar in het verzinnen van diëten. ‘Gewoon gezond eten ‘ is niet interessant en daar valt niet veel aan te verdienen. Toch is de NDN van mening dat u daar het beste mee kunt beginnen. Als blijkt dat dit door stofwisselingsverstoringen niet gaat, dan pas consulteert u een gespecialiseerde diëtist.

Gezonde voedingsadviezen

U vindt op onze site de basis van gezonde voedingsadviezen. Wij zetten ze nog kort even op een rij:

  • Neem biologische verse groenten: 400 gram per dag; waarvan minimaal 1/3 rauw, 2/3 gestoomd en een handje als gekiemde zaden.
  • Neem 3 stuks vers biologisch fruit (bij sommige fruitsoorten met schil).
  • Neem 4 eetlepels koudgeperste oliën (1 eetlepel olijfolie, 2 eetlepels lijnolie, 1 eetlepel walnootolie).
  • Neem om te bakken (zo weinig mogelijk); roomboter of kokosolie of olijfolie.
  • Neem geen transvetzuren zoals; gefrituurde, gebakken vetten, vetten verborgen in chips, gebak, patat etc.
  • Neem 2 liter koolzuurvrij bronwater en een glas (200 cc)groentesap per dag.
  • Neem als eiwitbronnen; vette vis, kip, kalkoen, met mate rundvlees, peulvruchten, verse noten, geitenkaas, zacht gekookt ei. Zorg voor een goed zuur-base evenwicht (zie ook meer hierover onderaan bij Links).
  • Maak gebruik van volle granen zoals; zilvervliesrijst, quinoa, gierst.
  • Wissel de granen af met gekookte of gestoomde biologische aardappelen in de schil.
  • Als ontbijt kunt u biologische yoghurt met acidophilus en bifidus bacteriën nemen met ongezoete muesli of roggebrood of knäckebröd (zonder suiker) of brood gemaakt van biologische ongeraffineerde meelsoorten zonder broodverbeteraars met vegetarisch beleg (vegetarische patés, notenpasta, zonnebloempasta, tahin) of hartig beleg zoals geiten(smeer)kaas, vis paté of rauwkost, avocado.
  • Als lunch kunt u verse biologische salades nemen aangemaakt met bovengenoemde oliesoorten en cottage cheese, Hüttenkäse, feta, vis of stukjes kip.
  • Eet suikervrij en neem geen suikervervangers. Let goed op verborgen toegevoegde suikers aan producten.

Literatuur en links:

Meer over het Zuur-base evenwicht leest u bij Achtergrondartikelen elders op deze site.

Heerlijke én verantwoorde recepten vindt u bij Cuinair vitaal van diëtiste Tanja Visser.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen