Is het gebruik van probiotica zinvol bij colitis ulcerosa?

Steeds meer onderzoeken laten een positief resultaat zien bij het gebruik van een probioticum bij diverse darmklachten waaronder colitis ulcerosa. De inzet van de juiste bacteriestammen is hierbij essentieel. Laat u informeren door diëtisten die hiermee werken op onze ledenlijst.

Bron:

Gut.2005 Sep:54(9):1346. Synbiotic therapy (Bifidobacterium longum/Synergy 1) initiates resolution of inflammation in patients with active ulcerative colitis: a randomised controlled pilot trial. Furrie E, Macfariane S, kennedy A, Cummings JH, Walsh SV, O’neil DA, Macfarlane GT. Bron: J Pediatr. 2005 Aug;147(2):197-201. The use of Lactobacillus GG in iritable bowel syndrome in children: a double-blind randomized control trial. Bausserman M, Michail S.

Probiotica voorkomt clostridium tijdens antibioticakuur

Probiotica kunnen het ontstaan van een darminfectie door clostridium vermijden. Dat blijkt uit een Cochrane Review (deze review omvatte 31 klinische studies)die al het bewijs rond probiotica bij antibioticagebruik heeft verzameld en geëvalueerd. Wanneer probiotica samen met antibiotica genomen worden, bedraagt het risico op een infectie 1,5%, wat significant minder is dan het risico (4%) wanneer geen probiotica genomen worden. De reviewers noemen de statistische kwaliteit van deze bevinding ‘matig goed’. Probiotica verminderen mogelijk ook bijwerkingen zoals buikkrampen, misselijkheid en diarree.

Bron:

Goldenberg JZ, Mertz D, Johnston BC. Probiotics to prevent clostridium difficile infection in patients receiving antibiotics. JAMA. 2018 Aug 7;320(5):499-500