Hoe zit het met medicatiegebruik en reacties op maag en darmen en bijvoorbeeld gewrichtsklachten?

Omdat de dokter medicijnen voorschrijft, hoeft dat niet automatisch te betekenen dat deze medicijnen ook daadwerkelijk veilig zijn. Bij het bestuderen van de bijsluiters, blijken er vaak tal van bijwerkingen te zijn. In het gunstigste geval hebben we het dan over jeuk, misselijkheid, hoofdpijn, maar het kan ook erger zoals ontstekingen aan de spieren/gewrichten of leverklachten of hartfalen.

De positieve eigenschappen van medicijnen worden vaak overdreven, terwijl de bijwerkingen zelden worden besproken. Om u een beter begrip te geven van de werkelijkheid, geven wij u een weergave van de zes meest voorgeschreven medicijnen met bedenkingen.

1. Protonpompremmers

De Food and Drug Administation (FDA) heeft een lange lijst met waarschuwingen gepubliceerd rondom het gebruik van deze protonpompremmers zoals een toegenomen risico op bacteriële diarree, een magnesium tekort en botbreuken. Voorbeelden van protonpompremmers zijn: omeprazol, lansoprazol, esomeprazol, pantoprazol en rabeprazol.

2. Statines

Geneesmiddel tegen een hoog cholesterol en hartziekten. Bijwerkingen waaronder: een verhoogd risico op diabetes, leverziekten, hersenbeschadiging, spierweefsel afname. De FDA heeft hier ook voor gewaarschuwd, gezien de lange lijst van bijwerkingen. Statines zijn onder andere bekend onder de namen: Simvastatine (Zocor®), Pravastatine ook bekend als Selektine, Atorvastatine met merknaam Lipitor®, Rosuvastatine (Crestor®), Fluvastatine (Lescol®). Cerivastatine (Lipobay®) is in 2001 van de markt gehaald vanwege ernstige en dodelijke bijwerkingen.

3. Antibiotica

Antibiotica is de oorzaak van de antibioticaresistente superbacteriën. Volgens Shane Ellison van “The People’s Chemist” is een van de meest gevaarlijke voorgeschreven antibiotica Vancocin. Het gebruik van antibiotica is niet zo vrijblijvend als het lijkt en geeft nog lange tijd na gebruik bijwerkingen. Er kunnen zelfs blijvende gezondheidsproblemen optreden.

4. Antipsychotica

Antipsychotica worden meestal voorgeschreven bij schizofrenie, bipolaire stoornissen, depressie en ook vele vage klachten als stemmingswisselingen en angsten. Helaas kent deze groep een aantal forse bijwerkingen. Denk aan een toegenomen bloedsuikerspiegel, verhoogde lipiden- en cholesterolniveaus. Daarnaast blijken deze medicijnen overgewicht te kunnen geven. Verder zijn er nog meer lange termijn bijwerkingen op te kunnen treden waaronder zenuw- en hersenweefselschade, het metabool syndroom. Bekende antipsychotica gaan onder de volgende namen over de toonbank: Chloorpromazine, Hloperidol, Broomperidol, Perfenazine, Pimozide, Flufenazine, Zuclopentixol, Risperidon, Quetiapine, Olanzapine, Clozapine, Sulpiride en Aripiprazol.

5. Opioïde pijnstillers

Volgens een studie van de Brandeis University in Massachusetts, zijn deze groep pijnstillers verantwoordelijk voor het veroorzaken van meer fatale overdosissen dan heroïne en cocaïne bij elkaar. De Amerikaanse ziekte preventie stichting houdt deze groep middelen verantwoordelijk voor een groot aantal overlijdensgevallen.

6. Selectieve serotonine-heropnameremmer (SSRI’s)

Deze SSRI’s worden selective serotonin reuptake inhibitor genoemd, wat wil zeggen dat het de heropname van de neurotransmitter serotonine blokkeert. Bekende namen zijn Prozac, Zoloft, Paxil en Lexapro. Ze zijn al jaren op de markt, maar de gevaren komen vaak onvoldoende aan het licht. Bijwerkingen zoals zelfmoordneigingen, seksueel disfunctioneren, maagbloedingen, hartfalen zijn slechts het topje van de ijsberg. Vaak kunnen SSRI’s de symptomen van een depressie juist verergeren en worden de gebruikers ervan zeer agressief en gewelddadig.

Polyfarmacie wordt gedefinieerd als het gebruik van 5 of meer geneesmiddelen. Polyfarmacie komt veel voor bij ouderen die meerdere aandoeningen hebben en dus meerdere geneesmiddelen tegelijk nodig hebben. Doordat er zoveel middelen tegelijk gebruikt worden, is de kans op interacties en bijwerkingen nog groter. Ook de therapietrouw neemt af met toename van het aantal gebruikte geneesmiddelen.

Bron:
Natural News; Six dangerous prescription drugs you should think twice before taking Wednesday, April 17, 2013 by: Ethan A. Huff.