skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Van gifbelt naar tempel kinderen: hoe blijft je kind gezond met voeding

Van gifbelt naar tempel kinderen - Jacqueline van LieshoutJacqueline van Lieshout is werkzaam als detox-coach. Andere boeken van haar hand zijn: ’In 28 dagen van gifbelt naar tempel’, Tempel kookboek’, ’Geniet ervan’ en ‘Je eerste jaar als moeder in 12 maanden van chaos naar geluk’.

De macht van de voedingsindustrie

Via reclames op de televisie, bladen, kranten en internet wordt u overladen met informatie over eten. Er wordt verteld wat goed en gezond is. De supermarktband bij de kassa ligt vol met de zogenaamd gezonde voedingsmiddelen. Producten zonder suiker, 0% vet en ‘natuurlijk’ zijn markering termen, die de consument aanspreekt. Overvol geladen winkelwagens met kant- en klaarproducten, die volgens van Lieshout het bewijs zijn, dat men denkt dat dit soort eten gezond is. De gedachte dat ongezonde producten niet verkocht of geproduceerd mogen worden kan mogelijk ook een rol kunnen spelen, aldus van Lieshout.

Ongereguleerde marketing

In een supermarkt krijgt 85% van de zeurende kinderen zijn zin. Reden genoeg voor fabrikanten om enorme marketingbudgetten te spenderen. In 2013 bracht Foodwatch hier een rapport over uit. Foodwatch wordt ook wel de voedselwaakhond van Nederland genoemd. Samen met consumenten zet foodwatch zich in voor recht op eerlijk, veilig en gezond eten.

Neem bijvoorbeeld fruitrepen met slechts 6,7% fruit; perenijsjes die bijna geen peer bevatten. Smeerkaas met teveel zout, suikerrijke ontbijtkoeken en nog veel meer producten worden ’ontmaskerd’. Foodwatch voorziet de consument van eerlijk informatie over de ingrediënten. Zo kunnen ouders bewuster een keuze maken wanneer hun grut verleid wordt door stripfiguren en tv helden.

’Moeder overste’ en de focus op calorieën

Het voedingscentrum noemt Jacueline ’moeder overste’. Veel mensen in Nederland hanteren de door het voedingscentrum gepredikte ‘schijf van 5’ als richtlijn. Dit komt vaak neer op twee broodmaaltijden en een avondmaaltijd. De focus ligt op calorieën en het vermijden van vet. Tussendoortjes bestaan uit kant en klare koekjes. Water wordt regelmatig vervangen voor pakjes en sapjes gevuld met limonades en sap. We worden steeds zwaarder en zieker. Overconsumptie is een feit, ook voor kinderen, volgens van Lieshout.

Duidelijk is dat de schrijfster geen fan is van het voedingscentrum. Ze stoort zich aan adviezen als: zoetstoffen is veilig voor kinderen, een lange vinger (die voor 54% uit suiker bestaat) is te gebruiken als tussendoortje. Vruchtenhagel en appelstroop (beide suikerrijk) als broodbeleg en daarnaast adviseert het voedingscentrum om halvarine en margarine te gebruiken. Jaqueline van Lieshout noemt deze boters pure rotzooi en schrijft: “een vlieg of insect moet van halvarine en margarine niets hebben. Het is zachte plastic vol ongezonde transvetten”.

Als alternatieven kunt u voor roomboter kiezen en brood belegt met hartig beleg. Bijvoorbeeld notenpasta’s, geiten(smeer)kaas, ei, avocado, pesto en humus, rauwkost en mayonaise zonder suiker. Wilt u toch u kind iets zoets aanbieden kies dan voor jam gemaakt van 100% fruit. Als tussendoortje is fruit in combinatie met ongezouten en ongebrande noten een mooi alternatief.

Wat kunt u uw kind wel geven?

Lieshout: “geef als ouders het goede voorbeeld qua etenskeuzes. Dwing uw kind nergens toe”.

Enkele voeding toppers die Jacqueline adviseert zijn:

  1. Verse groenten. Koop ze puur en vers en maak gebruik van seizoengroenten.
  2. Vers fruit. Fruit fel van kleur is het beste omdat volgend van Lieshout geen kind hier nee tegen kan zeggen.
  3. Bonen en peulvruchten zoals: zwarte bonen, kidneybonen, linzen en kikkererwten.
  4. Geitenyoghurt en biologische eieren. Let bij de geitenyoghurt op het etiket want sommige bevatten toegevoegd suiker of maiszetmeel. Dit maakt de yoghurt een minder gezonde keus. Eieren kunt u regelmatig eten. De cholesterolmythe is achterhaald. Kies bij voorkeur voor biologische eieren.
  5. Rauwe chocolade of heel pure chocolade met minimaal 72% cacao. De chocolade wordt aangeraden omdat deze rijk is aan antioxidanten, het wordt door Lieshout gezien als het beste alternatief voor zoetigheid.
  6. Verse noten. Liefst rauw, dus ongebrand en ongezouten. Walnoten, amandelen en paranoten worden aangeraden omdat ze rijk zijn aan vezels en antioxidanten. In combinatie met vers fruit een ideale snack.
  7. Zalm omdat het rijk is aan omega 3 vetzuren. Kies voor de wilde biologische variant.
  8. Zaden, met name chia- en lijnzaad maar ook sesamzaad. De chia en lijnzaadjes kunnen door een smoothie, in de yoghurt of over een salade.

De gluut als sluipmoordenaar

Als moeder, van een dochter is Jacqueline ervaringsdeskundige. Zij is zeer bewust in de voedingskeuzes voor haarzelf en die voor haar dochter. Door de beschrijving van het voedingsdagboek van haar dochter geeft ze een kijkje in haar eigen keuken.Een dagmenu van haar dochter bestaat o.a. uit: goede vetten uit ei, roomboter, chiazaad, avocado en noten. Maar ook uit geitenkaasproducten, groenten, fruit, kip, de Hollandse pot en glutenvrije granen. Opa’s en oma’s die af en toe koekjes en ijs geven ziet Jacqueline door de vingers.

Jacueline adviseert glutenvrij eten. Zij zegt; ’Wat de ’geleerden’ ook mogen zeggen, uit eigen ervaring kan ik vertellen dat nagenoeg iedereen die minder of geen gluten meer eet zich beter voelt. Zij noemt gluten een sluipmoordenaar. Jacqueline zegt dat gluten bij kinderen een slopend effect heeft op het immunsysteem en de darmen. Rijstwafels, zilvervliesrijst, quinoa, boekweit en amarant worden aanbevolen als alternatief. Ook zelfgebakken (glutenvrij) brood, en met mate brood van goede kwaliteit (niet uit een supermarkt).

Gezonde keuzes

Hieronder volgt een opsomming wat u beter wel en niet aan uw kinderen kunt geven volgens van Lieshout.

  1. Fruit en noten zijn ideaal voor tussendoor, zo ook avocado, geitenkaas, banaan besmeerd met sesampasta zonder zout of appel met kaneel. Kant en klaar producten zijn af te raden.
  2. Water is een goede dorstlesser. Als kinderen graag een smaakje willen dan kan dit subtiel bereikt worden met verse munt, limoen, citroen of sinaasappel of ander biologisch fruit. Kruidenthee en verdunde verse vruchtensappen behoren ook tot de opties. Frisdrank, yoghurtdrankjes en pakjes drinken van welk merk dan ook behoren niet in een gezond voedingspatroon voor kinderen thuis.
  3. Voor op brood kunt u het beste kiezen voor hartig beleg, denk aan; tahin, ei, notenpasta, avocado, rauwkost, biologische kaas met vegetarisch stremsel, zelfgemaakte tapenade en komkommer, geitenkaas, zelfgemaakte pesto en humus, roomboter met verse kruiden, zalm en zelfgemaakte mayonaise.

Snoepen en snacken

Pure chocolade staat bovenaan in de snoeplijst die Jacqueline aanbeveelt. Daarna komen tomaatjes, rauwkost, partjes fruit en noten, goijbessen, gedroogd fruit (met mate), naturel chips, groentechips en bij uitzondering biologische kaas of geitenkaas. Ander snoep moet een bijzondere en heel exclusieve traktatie zijn.

Jacqueline doet veel aan bewustwording in haar boek. Zij wil graag dat ouders en kinderen hun eigen keuzes leren maken. Niet alleen gezond snoepen maar ook het ontwikkelen van een gezonde levensstijl. Waarbij af en toe een uitstapje gemaakt mag worden naar een verwen moment wat niet zo gezond is maar wel ambachtelijk. Wil Jacqueline een keer een ijsje eten dan kiest zij niet voor commerciële fabriek ijsjes maar voor Italiaans roomijs.

Commentaar NDN

Natuurlijk eten sluit aan bij de visie van Natuurdiëtisten Nederland. Het is goed dat Jacqueline bewustwording probeert te creëren vanuit verschillende hoeken en inzichten. Voor ouders die door de bomen het bos niet meer zien kan deze gids antwoord geven op de verwarrende wereld van de (gezonde) voeding.

Maak van uw kind geen zoetekauw

Hartig broodbeleg zoals notenpasta’s, zadenpasta’s (zoals tahin van sesamzaad of zonnebloempitten), ei, geiten(smeer)kaas, avocado, zelfgemaakte tapenade, pesto en humus, roomboter met verse kruiden, vette vis en mayonaise (zonder suiker) zijn inderdaad goede keuzes.

Wanneer brood besmeerd wordt met roomboter en belegd met hartig beleg dan zal de bloedsuikerspiegel van uw kind minder snel stijgen. Een stabiele bloedsuikerspiegel vermindert de snack en snaai behoefte en komt de gezondheid ten goede. Voor hartige tussendoortjes geldt hetzelfde principe. Goede keuzes zijn vette vis, avocado, ei, rauwkost met een dipje van yoghurt of humus, noten en fruit.

Kinderen hebben van nature een zoete voorkeur (moedermelk is zoet van smaak). Het kind eet wat het aangeboden krijgt. Geef hierin het goede voorbeeld. Besef dat het soms wel tot 12 keer kan duren voordat uw kind gewend is aan een nieuwe smaak. Door regelmatig hetzelfde voedingsmiddel aan te bieden krijgt een kind de kans nieuwe voedingsmiddelen te leren waarderen.

Superfoods

Superfoods kunnen volgens Jacqueline goed tekorten aanvullen. Gelukkig geeft zij onder dit kopje ook aandacht aan quinoa, eieren, avocado, vis, vlees en roomboter. Superfoods zijn producten uit de natuur met een zeer hoge concentratie belangrijke voedingstoffen. Ook hier mag u waken voor de commerciële benadering waarmee de superfoods in de markt worden gezet. Een stronkje broccoli of een wortel zijn net zo goed super, ook voor uw portemonnee. Variatie in uw keuzes is hierbij van groot belang!

Een ei hoort erbij

Eieren bevatten luteïne, zeaxanthine en carotenoïden die vooral de eidooier zijn specifieke gele kleur geven. Eieren zijn ook rijk aan vitamine B en goede vetten en lecithine (choline en inositol). De cholesterolmythe is inderdaad achterhaald en regelmatig een ei draagt bij aan goede vetten en de nodige vitamine en mineralen.

Is glutenvrij noodzakelijk?

Als u kind geen klachten krijgt van het eten van gluten (of aangetoond door onderzoek) dan passen ook granen met gluten binnen een gezond voedingspatroon. Het is verstandig om te kiezen voor biologische volle onbewerkte (volkoren) granen die u o.a. kunt vinden in de natuurwinkel. Variatie is altijd goed, wissel bijvoorbeeld tussen spelt, rogge en haver. Voor meer informatie over gluten wanneer die wel klachten geven; zie het artikel ‘Is glutengevoeligheid een hype of een nieuwe epidemie?

Chocola is niet gezond

Het enthousiasme voor pure chocolade door Lieshout wordt niet gedeeld door de NDN. Chocola heeft ook ongunstige eigenschappen. Chocolade bevat veel suiker. Een voedingsstof die niet essentieel is en waarvan de bloedsuikerspiegel snel stijgt. Chocola bevat van zichzelf een kleine hoeveelheid cafeïne en theobromine (een stofwisselingsproduct van cafeïne). Cafeïne kan bijwerkingen geven als slapeloosheid en rusteloosheid.

Chocola wordt in de lever verwerkt. Dit proces kost nutriënten waaronder vitamine B en magnesium. Tannine in chocola kan een onoplosbare verbinding aangaan met ijzer. Oxaalzuur die ook in cacao zit, bindt ijzer en calcium aan zich waardoor deze mineralen niet of nauwelijks opgenomen kunnen worden in het lichaam. Oxaalzuur wordt ook wel een ‘mineralen rover’ genoemd. Dus pure en rauwe chocolade behoort tot de uitzonderingsproducten, zeker voor kinderen. Zie ook het artikel ‘ Cacao: vrolijke noodzakelijke noot of hype?’.

Synthetische oestrogeen kan gezondheidsproblemen veroorzaken

In één van de recepten wordt tomatenpuree uit een blikje aanbevolen. De kunststof bekleding aan de binnenkant van blikken bevat Bisfenol-A (BPA of Bisphenol-A). BPA is een synthetisch oestrogeen wat gezondheidsproblemen kan veroorzaken. Gelukkig is er ook tomatenpuree in glazen potjes kopen, of zelf maken.

De vertering is niet bij iedereen even krachtig

Het tempelkookboek kinderen - Jacqueline van LieshoutHet ene kind is dol op rauwkost en het andere kind krijgt hier een opgeblazen gevoel van. Ook een (gezonde) smoothie kan verkeerd vallen (lees meer hierover in het artikel over het Fodmap dieet) en verteringsklachten veroorzaken. Houdt u dus rekening met de verteringscapaciteit van uw kind.

We leven in een wereld vol verleidingen. Opa’s en oma’s, kinderdagverblijven, scholen en sociale gelegenheden zijn een ware uitdaging. Kinderen, vaders en moeders die niet mee willen doen aan het eten en drinken van limonade, snoep, koek en snacks mogen voor dit recht u itkomen. Gelukkig zijn er veel alternatieven verkrijgbaar. Gezond en genieten gaat prima samen.

Van gifbelt naar tempel bevat slechts 7 recepten. Mocht u opzoek zijn naar recepten dan kunt u de recepten pagina van Natuurdiëtisten Nederland bekijken en die van www.energieherstelplan.nl.

Wilt u een voeding en of suppletie advies op maat voor uw kind dan kunt u terecht bij een natuurdiëtist gespecialiseerd in kinderen.

Judith Rolf, natuurdiëtist