skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Bestaat er ook zinloos mediteren?

Mediteren is op zich altijd zinvol. De manier waarop je mediteert kan wel uitmaken of het zinvol of zinloos is. Het is bijvoorbeeld niet zinnig om als westerling te proberen een zogenaamde ‘lege geest’ te krijgen. Ook wel het ‘hoofd leegmaken’ genoemd. Je richten op kunnen ‘niet-denken’ heeft ook weinig zin.
Beide vergen namelijk enorm veel training. Dan praat je over dagelijks meerdere uren mediteren. De meeste mensen mogen al blij zijn dat ze het 10 minuten per dag volhouden.

Wat is nog meer niet zinnig? Teveel wisselen van meditatie-vorm zorgt dat er geen diepte in het mediteren komt. Sommigen zeggen ‘Ik heb al zoveel meditaties geprobeerd, het werkt bij mij gewoon niet’. Een gouden regel is dat als je leert mediteren dat je dit minimaal 40 dagen volhoudt. Tijdens die 40 dagen volg je steeds dezelfde meditatieprocedure.

Tijdens het mediteren wordt de ademhaling rustiger, neemt de spierspanning, de bloeddruk verlaagt, neemt de bloedvoorziening naar de huid en spijsverteringsorganen toe en neemt de productie van stresshormonen als adrenaline af. Het immuunsysteem wordt door meditatie versterkt. De werking van meditatie is aangetoond in vele onderzoeken waarbij hersenactiviteit gevolgd of gescand werd. Via MRI-hersenscans is te zien dat tijdens het mediteren de activiteit in onder andere de frontale cortex en pariëtale hersenkwab sterk afneemt.

De frontale cortex staat voor het rationele brein (verantwoordelijk voor plannen, redeneren, zelfbewustzijn) en de pariëtale hersenkwab staat voor de verwerking van sensorische informatie uit de buitenwereld. Het meten van hersenactiviteit via EEG bevestigt ook dat we bij het mediteren rustiger in ons hoofd worden qua denkactiviteit. Theta, delta, en alfa hersengolven (geassocieerd met een diepe staat van optimale rust en fysieke ontspanning) worden tijdens het mediteren actiever en bètagolven (geassocieerd met actief denken) nemen af. Bij het ervaren van ontspanning, meditatie of slapen is een vermindering van de bètagolven van belang want bètagolven duiden op mentale activiteit.

 

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen