skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Spirulina: aansterken na ziekte

De eetbare microalg Spirulina (Arthrospira platensis) is zeer rijk aan uiteenlopende voedingsstoffen. De blauwalg wordt gezien als ’s werelds meest voedzame greenfood. Spirulina is zeer eiwitrijk, waarbij alle essentiële aminozuren vertegenwoordigd zijn. Daarbij is het de rijkste bron van bètacaroteen en gemengde carotenoïden (waaronder zeaxanthine) ter wereld.

Ook bevat spirulina het meeste vitamine E van alle natuurlijke grondstoffen en is het 49% actiever in het lichaam dan synthetische vitamine E. Bovendien bevat spirulina vitamine K2 waarvan steeds duidelijker wordt dat het een belangrijke rol speelt bij het behoud van sterke botten en schone bloedvaten. Het is rijk aan omega-6 vetzuur gammalinoleenzuur (GLA). Spirulina bevat 3 keer meer GLA dan teunisbloemolie en borrageolie. Negn belangrijke vitaminen zijn vertegenwoordigd, waaronder vitamine B1, B2, B3, B6 en B12. Bovendien bevat het meer dan 14 mineralen die zijn gebonden aan 8 essentiële aminozuren zoals methionine en cysteïne. Tot slot is het rijk aan chlorofyl en het antioxidantenzym superoxidedismutase (SOD).Het heeft een positief effect op cytokinenmodulatie (ontstekingen).

1. Hosseini SM et al. Nutritional and medical applications of spirulina microalgae. Mini Rev Med Chem. 2013;13(8):1231-7.
2. Gutiérrez-Salmeán G et al. Nutritional and toxicological aspects of spirulina (Arthrospira). Nutr Hosp. 2015;32(1):34-40.
3. Johnson M et al. A randomized, double blind, placebo controlled study of spirulina supplementation on indices of mental and physical fatigue in men. Int J Food Sci Nutr. 2016;67(2):203-6.
4. Kalafati M et al. Ergogenic and antioxidant effects of spirulina supplementation in humans. Med Sci Sports Exerc. 2010;42(1):142-51.
5. Serban MC et al. A systematic review and meta-analysis of the impact of Spirulina supplementation on plasma lipid concentrations. Clin Nutr. 2015 Sep 25. pii: S0261-5614(15)00240-X.
6. Miczke A et al. Effects of spirulina consumption on body weight, blood pressure, and endothelial function in overweight hypertensive Caucasians: a double-blind, placebo-controlled, randomized trial. Eur Rev Med Pharmacol Sci. 2016;20(1):150-6.
7. Selmi C eet al. The effects of Spirulina on anemia and immune function in senior citizens. Cell Mol Immunol. 2011;8(3):248-54.
8. Ku CS et al. Edible blue-green algae reduce the production of pro-inflammatory cytokines by inhibiting NF-κB pathway in macrophages and splenocytes. Biochim Biophys Acta. 2013;1830(4):2981-8.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen