skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Piper Longum voor de vertering en gezonde kerstmenu’s

Pippali, ook wel Piper longum genoemd is een broertje van de zwarte peper. Pippali wordt veel in ayurvedische kruidenmengsels gebruikt, meestal in een mengsel onder de naam Trikatu.
Trikatu is een traditioneel Ayurvedisch kruidenpreparaat voor koude aandoeningen en bevat de vruchten van de zwarte peper, de lange peper en de wortelstokken van gember (in evenredige hoeveelheden). Trikatu betekent ‘de drie pittige kruiden’. Ze hebben een verwarmende invloed op het systeem en bevorderen de spijsvertering en eetlust.

Pippali (lange peper) is verwant aan de zwarte peper, maar de vruchten zijn langwerpig. De lange peper wordt groen geoogst en daarna zongedroogd. De smaak is milder dan die van zwarte peper en zoeter, met ondertonen van gember en in de verte kaneel. Het is moeilijker de peper fijn te malen, waardoor ze meestal in zijn geheel aan stoofschotels wordt toegevoegd.

Antioxidant en thermogene werking

Pippali verbetert de absorptie omdat de digestieve werking van deze peper de spijsvertering stimuleert en de lever versterkt (het verhoogt o.a. de glutathion niveaus en dus beschermt tegen celschade als gevolg van vrije radicalen). Verder is de lange peper rijk aan alkaloļden (piperine, piperlongguminine), wat een sterke antioxidant werking geeft en daardoor vrije radicalen helpt bestrijden. Ook speelt het een belangrijke rol bij het ondersteunen van de thermogene werking (vrij maken van metabolische hitte energie; het spijsverteringsvuurtje wordt opgestookt).

Om melk lichter verteerbaar te maken kan de lange peper met de melk meegekookt worden. Dit geeft daardoor minder gasvorming en een opgezet zwaar gevoel na melkgebruik.

Kerstmenu’s en tips

Piper Longum is vanwege zijn goede digestieve werking een goede tip, zeker gezien de vaak zware kerstmenu’s. Lees ook over gezonde lichtverteerbare kerstmenu’s en tips van onze NDN leden.

Tip 1: Energieherstelplan voor de lever

Natuurdietist Tanja Visser (redactie NDN) heeft een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht voor u gemaakt op de site www.energieherstelplan.nl.

Tip 2: Kookboek: Weten van (h)eerlijk eten

Weten van (h)eerlijk eten - Rineke DijkingaRineke Dijkinga is werkzaam als orthomoleculair- en natuurgeneeskundige. Al jaren geeft zij voedingscursussen. Tijdens deze cursussen legt ze uit wat de heilzame werking van gezonde (voornamelijk biologische) voeding, kruiden en specerijen zijn op onze energie, stemming en ons gewicht.

De recepten, die zij grotendeels zelf heeft ontwikkeld, en de informatie die in deze cursussen aan de orde zijn geweest, zijn op veler verzoek gebundeld en overzichtelijk opgenomen in dit boek. Na jaren van cursussen wordt het steeds duidelijker: verandering van voedingsgewoonten is moeilijk. Maar als u snapt wat uw lichaam nodig heeft en hoe u uw eigen gezondheid onbewust kunt tegenwerken dan gaat u aan de slag met voeding. Meestal raakt u snel gemotiveerd omdat gezonde voeding al snel veranderingen in uw energie teweeg kan brengen, zelfs al heeft u al geruime tijd klachten.
Onbewust of bewust etenElke dag maken we keer op keer keuzes over eten. Heel vaak onbewust, heel vaak ook op basis van reclame uitingen of slogans op de verpakking. Maar kennis ontbreekt vaak. Per slot van rekening hebben we nauwelijks iets over voeding geleerd op school. Door ‘te weten over uw eten’ kunt u vanaf nu bewust kiezen voor uw gezondheid. Met dit boek laat de auteur zien dat lekker én gezond eten heel goed hand in hand gaan. En dat u van iedere maaltijd en elk tussendoortje op een gemakkelijke manier iets gezonds kunt maken. Op die manier bewijst u uw gezondheid keer op keer een goede dienst!

Het boek ‘ Weten van (h)eerlijk eten’ is geen nieuw dieet. Het is een manier van leven om elke dag goed voor uw zelf te zorgen. Zo is het voor iedereen mogelijk om de optimale energie uit zichzelf te halen. Natuurlijk zijn er kookboeken in overvloed, maar heldere uitleg over het heilzame effect van ingrediėnten is er nauwelijks. Daar brengt dit boek verandering in. Per recept wordt een aantal gezondheidstips vermeld en achter in het boek staan, op alfabetische volgorde, de gezonde aspecten van de meeste ingrediėnten vermeld.
De recepten en informatie in dit boek zijn gericht op:Preventie: gezond blijven en gezond oud worden.
Diabetes, overgewicht en bloedsuikerspiegelproblemen zoals hypoglycemie en hyperinsulinemie.
Darmklachten als obstipatie, spastische darmen, voedselintoleranties en chronische darmontstekingen.
Hart- en vaatziekten, doorbloedingproblemen en cholesterol klachten.
Klachten van het brein zoals stemming, geheugen en gedragsproblemen.
Energie, vermoeidheid en weerstand zowel bij de chronisch vermoeide mens als bij de topsporter.

Tip 3: Constutietest

Er is ook een constitutie test , zodat u meer inzicht krijgt in uw elementen (lucht-ether, vuur, aarde-water) verdeling.

Tip 4: Boek: “Ik heb er mijn buik vol van – Het maag-darm herstelplan”

Voor die mensen waarbij de Kerstdagen ‘zwaar verteerbaar’ zijn geweest, een studie tip voor een gezonde start van 2012. U kunt lezen over hoe u zelf kunt werken aan herstel van diverse maag-darmklachten met verschillende typen diėten, meditaties, kruiden en supplementen, in het boek ‘Ik heb er mijn buik vol van – het maag-darm herstelplan’ van Marijke de Waal Malefijt.

De redactie wenst u fijne feestdagen en een gezond en inspirerend 2012!

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen