Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

PDS en mestcelactivatie

Bacteriële infecties in de darmen blijken veranderingen teweeg te brengen in de lokale werking van het afweersysteem en dit zorgt voor de PDS-klachten in de buik.

PDS is een chronische spijsverteringsaandoening gekenmerkt door pijn in combinatie met diarree of verstopping. Klachten die van grote invloed kunnen zijn op iemands levenskwaliteit, zowel fysiek als mentaal.

Hier kan het onderzoek van de wetenschappers van de KU Leuven een belangrijke rol in spelen. Ze identificeerden biologische processen die schuilgaan achter de darmklachten. De resultaten van dit onderzoek zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature en bieden mogelijk aanknopingspunten voor een behandeling.[1]

Bacteriële infectie in de darmen

PDS en mestcelactivatieDe wetenschappers lieten zien dat een bacteriële infectie in de darmen grote verandering teweeg kan brengen in de lokale reactie van het afweersysteem. Daardoor ziet het afweersysteem ineens bepaalde voeding als schadelijk. Normaal reageert ons immuunsysteem niet op wat we eten, maar bij PDS-patiënten komen bepaalde cellen van het immuunsysteem, mestcellen genoemd, toch in actie en maken ze een stof genaamd histamine aan, met pijn en ongemak als gevolg. Dit verklaart waarom de onderzoekers al eerder opmerkten dat antihistaminica verlichting bieden.

Veel patiënten meldden dat hun symptomen begonnen na een maagdarminfectie. Daarom startten de onderzoekers vanuit de hypothese dat een infectie misschien het afweersysteem gevoelig maakt voor voeding. Dit bleek inderdaad zo te zijn. De KU Leuven-wetenschappers gingen na hoe de darmen van mensen met PDS reageerden. Ze ontdekten een lokale immuunreactie in de darmwand wanneer die werd blootgesteld aan stoffen in voeding (zogenaamde antigenen), zoals bij gluten, soja en koemelk.

Remmen van histamine

In een eerder onderzoek vonden de Belgische onderzoekers dat PDS-patiënten baat kunnen hebben bij het remmen van histamine.[2]
Bacteriële infecties in de darmen blijken veranderingen teweeg te brengen in de lokale werking van het afweersysteem. Hierdoor ziet het afweersysteem voedingsmiddelen, die op het moment van de infectie in de darm aanwezig zijn, als schadelijk, waardoor mestcellen histamine aan gaan maken. Dit zorgt voor de PDS-klachten in de buik. En dit verklaart volgens de onderzoekers ook waarom mensen met PDS baat kunnen hebben bij het gebruik van antihistaminica. [3-7]

“Dat we het mechanisme dat leidt tot mestcelactivatie nu kennen, is cruciaal. Het zal leiden tot nieuwe therapieën voor deze patiënten’, aldus onderzoeker en gastro- enteroloog Guy Boeckxstaens van de KU Leuven. ‘Mestcellen laten veel meer stoffen vrij dan alleen histamine. Wanneer je de activering van deze cellen kunt blokkeren, geeft dit een efficiëntere behandeling.

Lees meer over histamine in ons histaminearchief.

Referenties

[1] Local immune response to food antigens drives meal-induced abdominal pain. Nature volume 590, pages151–156(2021) www.nature.com/articles/s41586-020-03118-2 , Here we show that a bacterial infection and bacterial toxins can trigger an immune response that leads to the production of dietary-antigen-specific IgE antibodies in mice, which are limited to the intestine. Following subsequent oral ingestion of the respective dietary antigen, an IgE- and mast-cell-dependent mechanism induced increased visceral pain. This aberrant pain signalling resulted from histamine receptor H1-mediated sensitization of visceral afferents.
[2] Histamine Receptor H1–Mediated Sensitization of TRPV1 Mediates Visceral Hypersensitivity and Symptoms in Patients With Irritable Bowel Syndrome. www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(15)01862-4/abstract
[3] Pathogenesis of IBS: role of inflammation, immunity and neuroimmune interactions.
Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2010; 7: 163-173. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20101257/
[4] Tight junctions and IBS–the link between epithelial permeability, low-grade inflammation, and symptom generation? pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24548256/
[5] Crosstalk at the mucosal border: importance of the gut microenvironment in IBS.
Nat Rev Gastroenterol Hepatol. 2015 Jan;12(1):36-49. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25446728/
[6] Pathogenic factors involved in the development of irritable bowel syndrome: focus on a microbial role. Infect Dis Clin North Am. 2010 Dec;24(4):961-75. pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20937460/
[7] Gastrointestinal Microbiome – What We Need to Know in Clinical Practice GE Port J Gastroenterol. 2020 Aug;27(5):336-351 pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32999906/