skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Mangaan is een mineraal dat voor allerlei biochemische reacties een noodzakelijke cofactor is en in het bijzonder voor een goede opbouw van botten, kraakbeen en bindweefsel.

Waarin zit het mineraal mangaan?

De meeste rijke bronnen zijn eidooier, zilvervliesrijst, verse noten zoals amandelen, walnoten, hazelnoten, zaden zoals zonnebloempitten. Mangaan wordt vrij slecht opgenomen vanuit de voeding in het maag-darmkanaal. De opname wordt onder meer geremd door calcium en fosfaat (zoals bijvoorbeeld door overmatig melk en vlees gebruik), ijzer en fytinezuur (volkoren- en meergranenbrood ).

Mangaan is in het bijzonder belangrijk voor enzymsystemen die betrokken zijn bij de opbouw en regeneratie van bind- en steunweefsel, kraakbeen, het skelet en de slijmvliezen (ook de slijmvliezen van het maag-darmkanaal). Ook voor de normale groei en ontwikkeling van de foetus is mangaan essentieel.(foliumzuur en DHA ook). Mangaan is geassocieerd met een groot aantal enzymen die op zeer uiteenlopende gebieden van het metabolisme van de mens een rol spelen. Het enzym dat membranen beschermt tegen vrije radicaalschade is o.a afhankelijk van mangaan..

Noten en mangaan

Iedereen die blessuregevoelig is, zwakke enkel- en kniebanden heeft, meer kraakbeenafbraak heeft dan normaal, snel ontstoken slijmvliezen en een zwakke rug moet naast MSM, glucosamine, chondroitine, en vitamine C ook denken aan het mineraal mangaan.

Bij proefdieren die op een mangaan deficiënt dieet waren gezet, zijn onder meer de volgende biochemische en structurele afwijkingen waargenomen:
Een verminderde glucosetolerantie
Granulatie van de bètacellen in de pancreas
Daling van de IGF-1 en insuline
Veranderingen van het metabolisme van de HDL-cholesterol, glucose en schildklierhormoon
Onvruchtbaarheid
Vertraagde groei
Skeletafwijkingen
Beschadigingen van de oogzenuw, de cornea en de fotoreceptorcellen in het oog(retina)

Een lekker recept vol met mangaan

Een eiersalade gemaakt met paprika, komkommer, groene erwten*, kiemplanten, gehakte verse noten, droog geroosterde zonnebloempitten leveren bouwstoffen voor kraak-, bot- en bindweefsel.
(* Groene erwten zijn net als noten die rijk zijn aan het aminozuur arginine, nodig voor de bevordering van de opname van mangaan in de darmen)

Noten en flavonoïden

Door Amerikaanse onderzoekers is aangetoond dat amandelen uiteenlopende belangrijke flavonoïden bevatten. Tot de voornaamste flavonoïden die in de noten van de amandelboom (Prunes dulcis) werden aangetroffen, behoren catechine, epicatechine en kaempferol. Dit zijn drie antioxidatieve stoffen die een belangrijke beschermende werking hebben tegen het afsterven van cellen als gevolg van oxidatieschade. Deze gevonden stoffen kunnen zo bijdragen aan vermindering van het risico op degeneratieve aandoeningen.

Uit eerder onderzoek was ook al gebleken dat het eten van verse ongebrande amandelen kan helpen het LDL-cholesterol te verlagen. Amandelen bevatten ook nog vitamine E, calcium, magnesium, kalium, ijzer, aminozuren en vezelstoffen. Als tussendoortje kunnen ze als gezond snoepgoed een waardevol onderdeel vormen van een gezond dagelijks menu.

Noten en vetzuren

Walnoten zijn uniek onder de noten omdat ze zowel rijk zijn aan linolzuur (omega-6 vetzuur) als aan alfa-linoleenzuur (omega-3 vetzuur). Ze zijn ook nog rijk aan arginine (aminozuur), foliumzuur, mangaan, magnesium, zink en andere mineralen. Daarnaast zijn ze ook rijk aan vezels, taninnen en polyfenolen die een sterke antioxidatief potentieel bezitten. Walnoten hebben hiermee een bijzondere toegevoegde waarde op de vetzuurconsumptie.

Minpuntje
Een minpuntje van noten is dat als ze opgeslagen worden de Aspergillus flavus-schimmel kunnen aantrekken die onder invloed van bepaalde omstandigheden aflatoxine gaat produceren. Uniek is dat het bruine vliesje van het eetbare deel van de walnoot een substantie bevat (gallinezuur) die instaat is om tot op zekere hoogte de schadelijke stof aflatoxine na vertering af te breken. De keuze voor zorgvuldig verwerkte biologische kwaliteitsnoten blijft uiteraard belangrijk.

Ondanks de hoge calorische waarde van noten leveren ze geen bijdrage aan gewichtstoename bij normaal gebruik (1 tot 2 handjes per dag). Walnoten beschermen tegen coronaire hartziekten. Het eten 4 verse walnoten per dag kan al een opvallende stijging van zowel alfa-linolzuur(ALA) als eicosapentaeenzuur(EPA) in het bloed laten zien.

NDN commentaar

Noten kunnen als gezond tussendoortje gegeten worden, maar ook in allerlei gerechten verwerkt worden. Om op ideeën te komen verwijzen wij naar onze receptenpagina’s op deze site. Wij hopen dat u zo geïnspireerd bent dat u de volgende keer de borrelnootjes verruild voor verse noten en de eierkoeken en paaseitjes vervangt voor een zelf gemaakte eiersalade.

Daarmee kunt u zonder knikkende knieën en met een rechte rug vol trots over deze gezonde daad de paashaas met een gerust hart tegemoet zien (of achter u laten).

Literatuur en links:

Bronnen:
Journal of Agricultural and Food Chemistry (volume 54, nr 14, pp 5027-5033)
www.nutraingredients.com nieuwsbericht 28 juni 2006
Campbell BC, Kim JH; the USDA-ARS Western Regional Research Center Agricultural Research, oktober 2006.
Cortes B et al: ‘Acute effects of high-fat meals enriched with walnuts or olive oil on postprandial endothelial function; Journal of the American College of Cardiology 48(8):1666-1671, oktober 2006
Marangoni F et al: ‘Levels of th n-3-fatty acid eicosapentaenoic acid in addition to those of alpha linolenic acid are significantly raised in blood lipids bij the intake of four walnuts a day in humans’; Nutr. Metab. Cardivasc. Dis.,Epub ahead of print, September 2006.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen