skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Boekweit: gunstige metabole invloed

Boekweit kan zowel insulineresistentie als cholesterolwaarden verbeteren. Dit maakt de plant uitermate geschikt voor gebruik bij diabetes type 2 en het metabool syndroom. Boekweit (Fagopyrum esculentum) is een plant uit de duizendknoopfamilie (Polygonaceae). Het eetbare zaad zit aan dunne steeltjes die in rijpe toestand makkelijk loslaten. De vorm van het boekweitzaad komt sterk overeen met die van beukennootjes, al zijn ze beduidend kleiner, ongeveer 6 mm lang. Het zaad kan tot meel worden gemalen, hoewel boekweit beslist geen graan is. Boekweit is een ‘pseudograan’: de zaden, het meel en alle andere afgeleide producten van boekweit bevatten geen gluten.

Boekweit geschikt in glutenvrij dieet

Boekweitmeel bevat veel vezels, vitamine B1, B3 en B6, magnesium, kalium en fosfor. Het is voedzaam en licht verteerbaar. Geroosterde boekweitkorrels heten ook wel ‘kasja’ en zijn bekend uit de Oost-Europese keuken. Omdat boekweit geen graan is bevat het geen gluten en is het dus geschikt voor coeliakiepatiënten.

Boekweitkorrels lijken op een graan, maar ze zijn het niet. Het is een glutenvrije vervanging voor bijvoorbeeld tarwe. Boekweit is daarnaast eiwit- en vezelrijk, waardoor het een relatief lang gevoel van verzadiging geeft. Het eten van 110 gram boekweit per dag heeft een gunstige invloed op verschillende bloedwaarden.

Boekweit in het dieet

De effecten van boekweit [1] werden onderzocht in een onderzoeksgroep van 165 mensen met diabetes type 2. Een groep kreeg een controledieet wat bestond uit calorierestrictie en voedingsvoorlichting. De andere groep verving dagelijks een portie rijst of tarwe voor 110 gram boekweit.

Na vier weken werd het bloed onderzocht, daaruit bleek dat de mensen die boekweit gebruikten een betere nuchtere glucosespiegel hadden en een lager LDL-cholesterol. Daarnaast verbeterde het totaal cholesterol en de insulineresistentie significant ten opzichte van de controlegroep.

Gefermenteerde boekweit

Gefermenteerde boekweit laat nog betere resultaten zien bij insulineresistentie dan gewone boekweit. Boekweit fermenteren doe je gemakkelijk zelf. Neem een kop boekweitkorrels en voeg hieraan twee koppen water toe. Laat dit gedurende 24 uur weken. Vervang daarna het water en laat het nog acht tot twaalf uur staan.

Boekweit: hoge enterolactone-niveaus

Een van de soorten fytonutriënten in boekweit zijn lignanen. Enterolactone werkt preventief tegen hart- en vaatziekten en werkt gunstig bij een hormonale onbalans. In een Deense studie [2] onder 857 vrouwen na de overgangsfase bleek dat vrouwen die veel boekweit aten hogere enterolactone-niveaus in hun bloed hadden dan vrouwen die minder boekweit aten.

Ook zitten er veel antioxidanten in boekweit in de vorm van d-chiro-inositol, rutine en quercetine. Deze stoffen werken volgens onderzoeken tegen ontstekingen, diabetes, hoog cholesterol en neurodegeneratie[3-5].

Nog meer voordelen van boekweit

We zetten hieronder nog meer interessante informatie betreffende de boekweit op een rijtje:

  • Boekweit bevat in tegenstelling tot veel granen geen fytinezuur.
  • Boekweit bevat het flavonoïde rutine. Een stof die de doorbloeding in de vaten verbetert, vaatversterkend werkt, spataderen, rusteloze benen en vochtophoging in de benen vermindert en bloedklontering kan tegengaan. Rutine is bovendien een stof die de aanmaak van AGE’s in het lichaam vermindert.
  • Boekweit bevat ook een andere bekende bioflavonoïde: quercetine met ontstekingsremmende en anti-allergische eigenschappen.
    Er lijkt een preventieve werking van boekweit uit te gaan met betrekking tot een hoge bloeddruk, hoge cholesterolwaarden en hoge bloedsuikerspiegels. Dit heeft te maken met de Quercitine maar het komt mogelijk ook door de aanwezigheid van vitamine B3. Vitamine B3 speelt een belangrijke rol in de cholesterol- en insulinehuishouding.
  • Boekweit bevat redelijk veel van het essentiële aminozuur lysine. Vooral vegetariërs kunnen daar vrij snel een tekort aan krijgen. Ook bevat het relatief veel glutamine. Belangrijk voor de aanmaak van glutathion en de aanmaak van de neurotransmitter GABA en voor de opbouw van een gezond darmslijmvlies.
  • Boekweit heeft een veel lagere Glycemische Loading (GL) dan granen als bijvoorbeeld tarwe. Kasha heeft een GL van slechts 8, wat laag is vergeleken met granen. Daardoor zorgt het voor minder insuline aanmaak. Deze eigenschappen van boekweit worden vooral toegewezen aan de stof D-fagomine. D-fagomine lijkt ook behulpzaam te zijn bij het uitschakelen van pathogene darmbacteriën als Enterobacteriacea en E-coli.
  • Boekweit bevat de stof D-chiro inositol. Een stof die mogelijk gunstig kan zijn bij PCOS. Het bevat helaas bijna niets van het essentiële aminozuur methionine [6-13]. Methionine kan worden omgezet in verscheidene zwavelhoudende moleculen met belangrijke functies, zoals glutathion, taurine, SAMe en creatine. Deze moleculen zijn essentieel voor het normaal functioneren van de cellen in je lichaam.

Eieren, vis en sommige soorten vlees bevatten veel van dit aminozuur. De schatting is dat ongeveer 8% van de aminozuren in het wit van eieren bestaat uit de zwavelhoudende aminozuren methionine en cysteïne. Een boekweitpannenkoek gemaakt met ei en belegd met een zwavelhoudende groente (avocado bijvoorbeeld) lost het methionine-probleem op.

Boekweitcrackers met zeewiervlokken

Deze glutenvrije crackers worden op smaak gebracht met zeewiervlokken van zeelatuw, nori en dulse. Zeewiervlokken zijn rijk aan mineralen en glyconutriënten, waaronder jodium en fucose. Jodium speelt een belangrijke rol bij de regulatie van de schildklier en afweer. Het glyconutriënt fucose ondersteunt de afweer. Zeewier is bovendien een krachtige ondersteuner van de reserve-energie.

| Ingrediënten voor 16 stuks:

  • 200 gram boekweitmeel
  • 2 eetlepels extra vierge olijfolie
  • 3 eetlepels zeewiervlokken (Salade de Pecheur van Lima, natuurwinkel)
  • 2 theelepels wijnsteenbakpoeder
  • 1 theelepel zeezout
  • 6 eetlepels ongepeld sesamzaad

Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius.
Doe boekweitmeel, olie, zeewiervlokken, bakpoeder, zout en 3 eetlepels sesamzaad in een beslagkom en meng goed door elkaar. Voeg net zo veel water toe, totdat een samenhangend deeg ontstaat. Rol het deeg tussen 2 vellen huishoudplastic dun uit. Bedek het deeg met de rest van de sesamzaadjes en druk de zaadjes goed in het deeg. Leg de deegplak op bakpapier op een bakplaat. Snijd het deeg in vierkanten van circa 5 centimeter. Schuif de bakplaat in het midden van de oven en bak de crackers in circa 15 minuten lichtbruin.
Laat ze afkoelen en bewaar ze in een goed afgesloten blik.

Salade de Pecheur en de overige ingrediënten zijn o.a. verkrijgbaar met kortingscode VITA55 met korting bij www.nutrisuper.nl

Boekweitcracker met belegopties:

peulvruchten

Avocado,
Hummus
Tuinbonenpate
Nierbonenpate

Bronnen

[1] Nutr Res. 2016 Dec;36(12):1392-1401.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S027153171630673X?via%3Dihub
[2] J Ovarian Res. 2017; 10: 49.
Enterolactone has stronger effects than enterodiol on ovarian cancer
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5525236/
[3] Giménez-Bastida JA, Zieliński H. Buckwheat as a Functional Food and Its Effects on Health. Journal of agricultural and food chemistry. 2015; 63(36):7896-913.
[4]Wieslander G, Fabjan N, Vogrincic M. Eating buckwheat cookies is associated with the reduction in serum levels of myeloperoxidase and cholesterol: a double blind crossover study in day-care centre staffs. The Tohoku journal of experimental medicine. 2011; 225(2):123-30.
[5] Kreft M. Buckwheat phenolic metabolites in health and disease. Nutrition research reviews. 2016; 29(1):30-9.
[6]Zhang HW. et al. Comparison of hypertension, dyslipidaemia and
hyperglycaemia between buckwheat seed-consuming and non-consuming
Mongolian-Chinese populations in Inner Mongolia, China. Clin Exp Pharmacol
Physiol. 2007; 34(9):838-44
[7] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26270637
[8] https://www.researchgate.net/publication/8457330_Effects_of_D-chiro-inositol_in_lean_women_with_the_polycystic_ovary_syndrome
[9] http://nutritiondata.self.com/facts/cereal-grains-and-pasta/5684/2
[10] Ekstrom AM et al. Dietary quercetin intake and risk of gastric cancer: results from a population-based study in Sweden. Annals of oncology, 2011 (22), 438-443
6[11]https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22017795library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/428203
[12] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24124117library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/40140
[13] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19969069

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen