skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Boekrecensie ‘Het beste dieet ter wereld’

Het beste dieet ter wereldHet boek is geschreven door Arne Astrup en Christian Bitz. Arne Astrup is professor in de Voedingsleer aan de Universiteit van Kopenhagen en de Deense leider van het DiOGenes-onderzoek. Christian Bitz vertaalde samen met Arne Astrup de onderzoeksresultaten van dit boek. Marleen van Baak (co-auteur) is hoogleraar Fysiologie van Obesitas aan de Universiteit van Maastricht. Zij was de Nederlandse leider van het DiOGenes-onderzoek.

Het dieet bestaat uit fase 1 en 2 en wordt opgevolgd door recepten. Het boek start met algemene uitleg over het dieet waarna de principes worden uitgelegd.

De grootste voedingsstudie ter wereld

Het doel van de DioGenes studie was om een voedingspatroon te vinden dat overgewicht kan bestrijden. De studie is uitgevoerd in acht Europese landen. In Maastricht deden ruim honderd families aan het onderzoek mee. In totaal deden er 938 volwassenen met obesitas en 827 kinderen mee. Waarbij de helft obesitas of overgewicht had. De verschillende diëten van de families en kinderen werden vergeleken. Hierbij was de nieuwste kennis over eiwitten en koolhydraten verwerkt met de officiële voedingsadviezen in de verschillende landen in Europa.

De resultaten geven heel duidelijk aan dat een eiwitrijkere voeding met meerdere magere vlees- en zuivelproducten, linzen en bonen en minder geraffineerde graanproducten werkt. Dit wil zeggen voeding met een hoog eiwitgehalte (25 energieprocent) en een lage glycemische index (GI).

De eerste en belangrijkste resultaten zijn in november 2010 gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift New England Journal of Medicine.

Feiten en Fabels

Arne Astrup en Christian Bitz schrijven in hun boek dat een ziekelijke trage stofwisseling, waardoor men aankomt van ‘niets’ en lijnen geen zin heeft, niet geldt voor het overgrote deel van de mensen. Er zijn mensen met een tragere stofwisseling dan normaal maar voor de meeste mensen is dit niet de oorzaak van hun overgewicht. De oorzaak is vaak te vinden in wat er gegeten en gedronken wordt.

Er is volgens de schrijvers geen wetenschappelijk bewijs dat een ontgiftingskuur effect heeft op gewichtsverlies of een mooiere huid en meer energie. Wel krijgt men er honger van volgens de schrijvers.

Men kan honger hebben zonder trek en trek zonder honger. Honger wordt gestuurd door inwendige mechanismen van het lichaam. Trek is een psychologische lust die geregeld wordt door onder andere gewoonten, geuren en het zien van eten. De schrijvers geven aan dat het belangrijk is dat beide behoeftes bevredigd worden.

De schrijvers willen graag de aardappel promoten ook al bevat hij veel koolhydraten. De aardappel zal per calorie het meest verzadigen en is daarnaast een goede bron van vitamine C.

Calcium in zuivelproducten zou afslanken. Hoe dit exact werkt is niet bekend volgens Astrup en Bitz. Er zijn meerdere verklaringen zoals dat vet aan calcium wordt gebonden in de darmen of dat calcium honger voorkomt. De schrijvers bevelen aan om calcium binnen te krijgen uit kaas, magere kwark of yoghurt, elk, spinazie, broccoli, volkorenbrood en amandelen.

Fase 1 en Fase 2 de nieuwe lifestyle

Fase 1 bestaat uit een schema van vier weken waarbij per dag is aangegeven wat u als ontbijt, lunch, avondeten en tussendoor mag eten. De recepten staan waar nodig in het boek.

Fase twee gaat ervanuit dat u de principes van ‘het beste dieet ter wereld’ kent. Volgens het boek kan men niet het hele leven op dieet zijn maar is het wel de bedoeling dat men op dezelfde voet doorgaat als in fase 1. U mag nu zelf nieuwe creaties bedenken om te eten of gebruik blijven maken van de vele recepten uit het boek.

Belangrijk is volgens de schrijvers van het boek dat u rekening houdt met een aantal punten.
1. Het eten van meer volle granen; vooral haver, rogge en gerst
2. Het elke dag eten van meer fruit en groenten; kool, wortelgroenten, fruit, peulvruchten en specerijen
3. Het eten van minder vlees van hogere kwaliteit
4. Het eten van meer fruit ‘uit het wild’; bijvoorbeeld bramen, bessen en kruiden
5. Het eten van voeding uit zee en meer
6. Vaker kiezen voor biologisch
7. Meer maaltijden dichter op de natuur; dat wil zeggen eten dat minder voorbewerkt is
8. Verspillen van eten; gooi minder weg

Door ruim voldoende eiwit te eten raakt u verzadigd zodat inname van veel calorieën daardoor wordt voorkomen. U houdt namelijk met meer eiwit volgens de schrijvers eerder op met eten. Dit zorgt ervoor dat u afvalt. De beste verhouding is 15 g eiwit en 10 g koolhydraten = 15:10 = 1:0,6.

Groenten en fruit vormen het hoofdbestanddeel van de maaltijden. Kies daarnaast volkorenproducten en geef de voorkeur aan koolhydraatbronnen met een lage glycemische index. Dit is een maat om aan te geven hoe snel koolhydraten in de darm worden verteerd en als glucose in u bloed wordt opgenomen. Bij elke maaltijd eet u eiwitrijke voedingsmiddelen. Als drankjes worden water en magere melk bij de maaltijden aanbevolen.

Slaap u slank

Astrup/Bitz laten weten dat stress en slaaptekort de trek in zoetigheid doet toenemen en daarom gewichtsverlies in de weg kan staan. Als tips voor een betere slaapkwaliteit bevelen zij aan om minstens 30 minuten per dag te sporten of doelmatig te bewegen. Buiten beweging geeft het de nodige frisse lucht. Afgeraden wordt om aan het eind van de middag koffie of thee te drinken in verband met de cafeïne die daarin zit. Daarnaast raden ze af om ‘s avonds bier of wijn te drinken.

De recepten uit het boek

De recepten zijn gebaseerd op de Noord-Europese keuken. Ze zijn ingedeeld in ontbijt, tussendoortjes, hapjes, lunch, avondeten en toetjes. Bijna elk recept is voorzien van een prachtige kleurenfoto waarbij de gerechten prachtig zijn opgemaakt. De meeste gerechten zijn simpel te bereiden. Volgens de schrijvers zijn de veel producten in een gewone supermarkt te koop en sommige producten bij een toko of natuurwinkel.

Bij het ontbijt vindt u fruitdrankjes, pap, volkorenbrood met beleg en ei recepten. Fruit wordt gecombineerd met melk of yoghurt en brood belegd met ei of vleeswaren. Elk recept zorgt voor de juiste verhouding tussen eiwitten en koolhydraten. Tussendoor van oeuf en cocotte tot zelfgemaakte mueslirepen, dips en grove muffins met chia.

Lunch is veel gebaseerd op volkorenbroodsoorten, maar ook salades van groenten met vlees of vis of kaas. Als avondeten kunt u kiezen voor bijvoorbeeld feta-tortilla met gepaneerde wortelgroenten, speltrisotto met kreeft en erwten maar ook gehaktballen met roerei, rogge en kool.

De toetjes bevatten veel calorieën maar worden wel als gezonde alternatieven gezien. De schrijvers raden aan om met mate van de toetjes gebruik te maken, maar dan wel ten volle te genieten. Wentelteefjes, karnemelkijs of een worteltaart zijn enkele voorbeelden van de toetjes recepten.

Het boek sluit af met een lijst van diverse voedingsmiddelen met glykemische index en een lijst met eiwitgehalte van de gebruikte levensmiddelen.[bol_product_links block_id=”bol_5ad9e3fd96959_selected-products” products=”9200000011326400″ name=”Boekrecensie ‘het beste dieet ter wereld” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]