skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Vitamine C in al zijn gedaanten

Omdat vitamine C in water oplosbaar is, kan het lichaam het niet opslaan en moeten we dagelijks voldoende hoeveelheden uit de voeding halen. Vitamine C wordt gemakkelijk afgebroken door voeding te koken, lang te bewaren of bloot te stellen aan lucht (bijvoorbeeld na het snijden). Alcohol, aspirine, tabak, stress en infecties verhogen de behoefte aan vitamine C. Vooral het opdoen van infecties ligt in de wintermaanden op de loer.

Verkoudheid en griep

In de wintermaanden heeft men vaker last van verkoudheid en griep. In veelal onverluchte, verwarmde ruimtes kunnen bacteriën en virussen makkelijker ‘rondreizen’ en ‘aankleven’. Dat is de reden dat het immuunsysteem in deze tijd van het jaar extra ondersteund moet worden, bijvoorbeeld met vitamine C.
Vitamine C is de belangrijkste wateroplosbare antioxidant die het afweersysteem ondersteunt. Bovendien stimuleert vitamine C de vorming van witte bloedlichaampjes en (leukocyten) interferon. Diverse studies laten de positieve invloed van vitamine C op het afweersysteem zien.

Niet alleen vitamine C bij verkoudheid

Veel mensen koppelen vitamine C aan verkoudheid, maar er is nog veel meer over vitamine C te melden. Wij zetten een paar minder bekende zaken van vitamine C voor u op een rijtje.

  • Vitamine C kan bescherming bieden tegen hart- en vaatziekten. Als antioxidant beschermt vitamine C het ongunstige LDLcholesterol tegen oxidatieve beschadiging. Geoxideerd LDL veroorzaakt ontstekingen en draagt bij aan de vorming van atherosclerotische plaques aan de binnenkant van de vaatwanden. Bovendien is vitamine C in staat het gunstige HDL-cholesterol van het bloed te verhogen.
  • Vitamine C speelt een belangrijke rol bij de aanmaak en onderhoud van collageen. Daardoor is vitamine C onmisbaar voor de aanmaak en het onderhoud van het bindweefsel in botten, kraakbeen, tanden, huid, spieren en pezen. Studies laten zien dat vitamine C onmisbaar is voor gezonde gewrichten.
  • Uit onderzoek blijkt ook dat mannen en vrouwen met ernstige astma lagere hoeveelheden vitamine C en vitamine E in het bloed hebben dan mensen met milde astma. Antioxidanten zoals vitamine C en E zou zinvol zijn voor mensen met ernstige astma.
  • Extra vitamine C tijdens de zwangerschap is ook belangrijk. Tekort aan vitamine C wordt gezien als een risicofactor voor het voortijdig breken van de vliezen.

Vitamine C en bloeddruk

Uit een recente publicatie in het Nutrition Journal blijkt dat een hoge inname van vitamine C mogelijk bescherming biedt tegen bloeddrukstijging bij gezonde jonge vrouwen (leeftijd 18-21 jaar) met een normale bloeddruk. Een stijging van 1 mg vitamine C per deciliter in vitamine C niveaus in het bloed was gerelateerd aan een 4.1 en 4.0 mm Hg daling van respectievelijk systolische en diastolische bloeddruk.

Een hogere concentratie vitamine C in het bloed houdt ook verband met een verlaagd risico van het optreden van een beroerte. Dit bleek uit een ander onderzoek met 20.649 mannen en vrouwen in de leeftijd tussen 40 en 79 jaar die bij aanvang geen beroerte hadden. Ze werden gemiddeld gedurende 9,5 jaar gevolgd. In deze periode traden 448 beroertes op. Het bleek dat de 25% deelnemers die bij aanvang de hoogste concentraties vitamine C in het bloed hadden, een 42% verlaagd risico van een beroerte hadden dan de 25% met de laagste concentraties vitamine C.

Het eten van duindoornbessen verlaagt CRP

Het eten van duindoornbessen verlaagt de concentratie C-reactieve eiwitten (CRP). Dit bleek uit een Finse studie in 2007 met 233 gezonde vrijwilligers. Een willekeurige helft van deze groep kreeg dagelijks 28 gram puree van duindoornbessen. De dagelijkse dosis bevatte 16,7 mg flavonolglycosiden, 15,6 mg vitamine C en 1,1 mg vitamine E. De andere helft van de vrijwilligers kreeg dagelijks een placeboproduct. Aan het einde van de behandelperiode hadden de deelnemers die waren gesuppleerd met puree van duindoornbessen significant verlaagde CRP-bloedspiegels vergeleken met de placebogroep. Er werd geen preventief effect aangetoond van de suppletie van duindoornbessenpuree op de frequentie en duur van verkoudheden en urineweginfecties.

Commentaar NDN

Vitamine C is dus erg belangrijk voor uwe lichaam. Vitamine C versterkt uw immuunsysteem, spier metabolisme, absorptie van ijzer in uw darmen en helpt bij meer dan 800 andere lichaamsfuncties. Daarom behoort Vitamine C tot de essentiële nutriënten. De mens is vrijwel de enige diersoort die zelf geen vitamine C kan maken. Wij halen ons portie Vitamine C uit groente en fruit. Maar in welke voeding zit nu de meeste vitamine C per 100 gram?
We geven u de top 10 van de meest vitamine C rijke voedingsmiddelen:
1. Rode en gele paprika (190 mg)
2. Peterselie (133 mg)
3. Witlof (112 mg)
4. Kiwi (98 mg)
5. Broccoli (93 mg)
6. Groene paprika (89.3 mg)
7. Spruitjes (85 mg)
8. Koolraap (62 mg)
9. Papaya (61.8)
10. Rode Kool (57 mg)

Sinaasappels met 53.2 mg vitamine C per 100 gram valt als welbekende bron voor vitamine C net buiten de top 10.

Heeft wokken effect op de vit C?

Aan broccoli worden beschermende effecten toegeschreven vanwege zijn hoge gehalten aan glucosinolaten, flavonoïden, vitaminen en mineralen. In een studie werd het effect onderzocht van wokken met verschillende soorten olie op deze waardevolle voedingsstoffen. In de rauwe broccoli werd de hoeveelheid glucosinolaten, polyfenolen, vitamine C en de diverse mineralen (kalium, natrium, calcium, magnesium, ijzer, mangaan, zink en koper) gemeten.

Vervolgens werd de broccoli gewokt in verschillende oliën: olijfolie, extra vierge olijfolie, zonnebloemolie, pindaolie, sojaboonolie en saffloerolie. De resultaten lieten zien dat de invloed van wokken op de gehalten aan polyfenolen en vitamine C groter is dan op de hoeveelheid glucosinolaten en mineralen. Wokken met extra vierge olijfolie, sojaboonolie, pindaolie of saffloerolie leidde niet tot een afname van de hoeveelheid glucosinolaten wanneer deze vergeleken werden met de hoeveelheden in rauwe broccoli.

Het vitamine C-gehalte was na wokken met extra vierge olijfolie of zonnebloemolie gelijk aan die in de rauwe broccoli. Wanneer gebakken werd in de andere oliën bleek dit gehalte te dalen.

Bronnen:

Referenties:

Plasma vitamin C concentrations predict risk of incident stroke over 10 y in 20 649 participants of the European Prospective Investigation into Cancer Norfolk prospective population study. Am J Clin Nutr 2008; 87(1):64-9

Vitamin C in plasma is inversely related to blood pressure and change in blood pressure during the previous year in young Black and White women. Block, G., et al., Nutr J, 2008. 7(1): p. 35.

Effect of vitamin C on common cold: randomized controlled trial. European Journal of Clinical Nutrition 24 August 2005, doi: 10.1038/sj.ejcn.1602261.

Plasma Concentrations of Dietary and Nondietary Antioxidants are Low in Severe Asthma. European Respiratory Journal, 2005; 26(2):257-264.

Dietary antioxidants and asthma in adults. Thorax 2006; 61(5):388-93

Preventing the Common Cold With a Vitamin C Supplement: A Double-Blind, Placebo-Controlled Survey. Advances in Therapy 2002; 19(3):151-159.

Vitamin C Supplement Use and Bone Mineral Density in Postmenopausal Women. J Bone Mineral Res 2001; 16:135-140.

Vitamins E and C are Safe Across a Broad Range of Intakes. American Journal of Clinical Nutrition, April 2005; 81(4):736-745.

Vitamin C supplementation to prevent premature rupture of the chorioamniotic membranes: a randomized trial. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 81, No. 4, 859-863, April 2005.

Vitamin C preserves endothelial function in patients with coronary heart disease after a high-fat meal.

Clin Cardiol 2002 Aug;25(8):A28.

Effects of atorvastatin and vitamin C on forearm hyperaemic blood flow, asymmentrical dimethylarginine levels and inflammatory process, in patients with type 2 diabetes mellitus. Heart 2006; 0: hrt.2006.093112v1

Vitamin C Affects Thrombosis/ Fibrinolysis System and Reactive Hyperemia in Patients With Type 2 Diabetes and Coronary Artery Disease. Diabetes Care 26:2749-2753, 2003

Effects of sea buckthorn berries on infections and inflammation: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. Eur J Clin Nutr 2007 Jun 27; [Epub ahead of print]

C. Effects of stir-fry cooking with different edible oils on the phytochemical composition of broccoli. J Food Sci 2007; 72(1):S064-8

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen