skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Uitgebalanceerd glutenvrij

Het onderzoeksteam van de afdeling kindergeneeskunde aan de universiteit van Milaan deden onderzoek naar de volwaardigheid van een glutenvrij dieet bij kinderen met coeliakie. Ze zagen, dat er qua voedingswaarde onderscheid gemaakt moet worden tussen het gebruik van nature glutenvrije producten en producten die via een zuiveringsproces glutenvrij worden gemaakt.

Onderzoek voedingswaarde glutenvrij

Door het opslageiwit gluten industrieel te verwijderen, worden ook andere belangrijke nutriënten zoals ijzer, foliumzuur, andere B-vitaminen (thiamine, riboflavine en niacine) verwijderd. Hierdoor hebben glutenvrije producten vaak een slechtere kwaliteit en lagere voedingswaarde in vergelijking met hun glutenbevattende tegenhangers.

Glutenvrij vaak hoog glycemisch

Uit studies is ook gebleken dat industrieel geraffineerde glutenvrije producten minder voedingsvezels bevatten, een hogere glycemische index hebben en rijker zijn aan verzadigde vetzuren. Dit zal op de korte en langere termijn zeker z’n impact hebben op de gezondheid van volwassenen en kinderen met een glutenvrij dieet. Chronische darmklachten, overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten liggen op de loer.

Tips voedzaam glutenvrij

Het onderzoeksteam van de universiteit van Milaan stelden aan de hand van verschillende studies de volgende voedzame en evenwichtige dieetadviezen samen voor mensen met een glutenvrij dieet:

Dagelijkse calorie-inname regel

55% koolhydraten, 15% eiwitten en 25-30% essentiële vetten (noten, zaden, vlaszaadolie en vette vis zoals haring, zalm en forel).

Natuurlijke glutenvrije producten

Bij voorkeur die rijk zijn aan ijzer en foliumzuur zoals groene groenten, peulvruchten, vis en vlees. Let hierbij op voor verborgen gluten, zoals bijvoorbeeld in gepaneerd(e) vlees of vis.

Industrieel verkrijgbare glutenvrije producten

Dit zijn producten waarin er minder dan 20 – 30 ppm gluten aanwezig zijn. Let op de chemische samenstelling en geef de voorkeur aan voeding dat zo weinig mogelijk bewerkt is.

Gebruik pseudo-granen, zoals boekweit, amarant en quinoa

Deze zijn een gezond glutenvrij alternatief. Ze vormen een goede bron van vezels, aminozuren, essentiële vetzuren en vitaminen zoals foliumzuur en riboflavine.

Een dagelijks portie glutenvrije haver

Haver is rijk aan ijzer, voedingsvezels, thiamine en zink en vrij van gluten.

Voldoende opname van vitaminen en mineralen

De aanbeveling is; dagelijks minimaal 5 porties (500 gram) groenten en fruit eten.

Commentaar NDN:

Onze ervaring als natuurdiëtisten is ook, dat de voedingswaarde van een glutenvrije voeding vaak beter kan. Vooral de kwaliteit van glutenvrij brood en broodvervangers (crackers, muesli e.d.) en glutenvrije pasta laat vaak te wensen over.

Dikwijls zijn deze samengesteld uit glutenvrij gemaakt tarwezetmeel of witte bloem of zetmeel van glutenvrije granen, zoals maiszetmeel, rijstbloem, aardappelzetmeel etc. Door raffinage gaan veel belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines, mineralen en vezels verloren.

Om deze geraffineerde glutenvrije producten meer smaak en een betere houdbaarheid en structuur te geven worden bovendien vaak ongezonde vetten, suikers en kunstmatige hulpstoffen toegevoegd.

Gelukkig neemt het aanbod van ongeraffineerde, natuurlijke glutenvrije producten de laatste paar jaren sterk toe. Door glutenvrije producten goed te screenen is het mogelijk een gezondere keuze te maken.

Let hierbij op de volgende punten:

  1. Kies zoveel mogelijk voor volle, onbewerkte glutenvrije granen, zoals amaranth, boekweit, gierst, quinoa, teff en zilvervliesrijst. Gebruik deze als vervanging voor de meer bewerkte graanproducten zoals glutenvrije pasta, glutenvrije crackers en glutenvrij brood.
  2. Kies voor producten die bereid zijn met glutenvrij volkorenmeel, zoals glutenvrij boekweitmeel, zilvervliesrijstmeel, glutenvrij havermeel, teffmeel en quinoameel. Neem producten waarbij dit volkorenmeel als eerste genoemd wordt bij de ingrediëntendeclaratie. Wat namelijk als eerste genoemd wordt, daar zit het meeste van in.
  3. Vermijd producten die grotendeels bestaand uit glutenvrije bloem en zetmeel. Deze producten zijn te herkennen aan dat bloem of zetmeel als eerste worden genoemd in de ingrediëntendeclaratie op de verpakking.
  4. Vervang glutenvrij brood, crackers of pap van glutenvrije bloem vaker door zelfgemaakte pap of muesli van glutenvrije graanvlokken van amaranth, boekweit, gierst, quinoa, glutenvrije haver en zilvervliesrijst.
  5. Glutenvrij brood bakkenVermijd zoveel mogelijk glutenvrije producten met gehard vet, kunstmatige toevoegingen (E-nummers), suiker en andere zoetmiddelen.
  6. Leer zelf volwaardig glutenvrij brood bakken van glutenvrij volkorenmeel. Zie voor recepten en tips de brochure Glutenvrij brood bakken, en de glutenvrije broodbakworkshop.
  7. Maak gerechten en tussendoortjes vaker zelf van volwaardige, natuurlijke ingrediënten. Voor receptideeën voor soepen, sauzen, pannenkoeken, pizza, zoete en hartige tussendoortjes zie de brochures Culinair Vitaal Lekker & gezond zonder gluten, melk, suiker en gist.
  8. Culinair Vitaal brochure serieGebruik jodiumverrijkt zeezout bij het koken en het bakken van glutenvrij brood, crackers, pannenkoeken e.d. Kant- en- klaar glutenvrij brood en broodvervangende producten bevatten zelden jodium. Wanneer u meestal dit soort producten gebruikt loopt u risico op een jodiumtekort. Jodium speelt een belangrijke rol bij de schildklierstofwisseling en weerstand.
  9. Laat uw glutenvrije voeding eens screenen door een natuurdiëtist gespecialiseerd in voedselovergevoeligheid. Hij of zij kan bekijken of uw voeding volwaardig is en adviseren hoe u de voedingswaarde met natuurlijke, glutenvrije voedingsmiddelen en supplementen kan optimaliseren.

Tanja Visser, natuurdiëtist
Dieetcare.nl

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiëtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiëtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Literatuur en links:

Nutrients. 2013 Nov 18;5(11):4553-65. doi: 10.3390/nu5114553. Gluten-free diet in children: an approach to a nutritionally adequate and balanced diet. Penagini F, Dilillo D, Meneghin F, Mameli C, Fabiano V, Zuccotti GV.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen