skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

De rol van vitamine D en de huid

Momenteel is er veel aandacht voor de invloed van de zon op de huid. Hoewel we al maandenlang smachten naar wat meer zon, wordt er druk gewerkt aan het geven van informatie over de – vooral schadelijke – effecten van de zon. Dit komt omdat steeds meer mensen met huidkanker te maken krijgen, wat kan komen door te lange blootstelling aan de zon.

Echter, zodra de zon eindelijk weer gaat schijnen merkt u een grote verandering om u heen. De wereld lijkt ineens veel vrolijker, mensen komen naar buiten, maken spontaan een praatje, kinderen spelen urenlang op straat en de terrasjes in de stad zitten bomvol zonaanbidders. Kortom, de zon lijkt zo gek nog niet, bijna iedereen snakt er naar en we worden er vaak relaxed en vrolijk van.

Wat gebeurt er met de zon op de huid?

De zon zorgt ervoor dat in de huid vitamine D wordt aangemaakt. Dit wordt via het bloed naar de weefsels getransporteerd. Bij donkere huidtypes verloopt dit proces wat matiger. Het te vaak wassen van de huid kan verhinderen dat er vitamine D wordt aangemaakt. De lever en nieren en het parathyroïd hormoon (PTH) spelen een centrale rol in de stofwisseling en activering van vitamine D3.

Na enige blootstelling aan de zon gaat de huid melanine ofwel pigment aanmaken zodat de DNA in de celkernen beschermd wordt. De huid wordt dan bruin. Het gaat pas mis als de zon te lang op de huid straalt, of als de huid te onbeschermd en te gevoelig is om zonnestralen goed op te vangen of wanneer de zon te sterk is (zoals rond het middaguur). De huid kan dan verbranden en dit kan op langere termijn zeer ongunstige schade in de huid opleveren zoals huidkanker.

Hoe komt u aan vitamine D?

Huid dat lang genoeg is blootgesteld aan de zon zal vitamine D aanmaken. De meest makkelijke manier om deze belangrijke vitamine ‘binnen te krijgen’ is dus simpelweg door het zelf aan te maken in de zon.

In mindere mate kan het ook via voeding opgenomen worden zoals vette vis, met wat lagere gehaltes in vlees, eieren en wordt het toegevoegd aan boter en bak- en braadproducten. Ook kan vitamine D via supplementen opgenomen worden (in tabletvorm of vloeibaar in bijv. olijfolie).

Wat doet vitamine D?

Deze in vet oplosbare vitamine heeft meer en vooral ook belangrijke functies in het lichaam dan tot voor kort gedacht werd. De rol van vitamine D is eigenlijk teveel om op te noemen. Vitamine D speelt o.a. een rol bij:
spieren en gewrichten
sterke botten en tanden
energiehuishouding
emoties en depressies
vethuishouding
hormonen
immuunsysteem
de huid

Om calcium en fosfor uit de voeding te halen en op te nemen in het lichaam heeft u vitamine D nodig. Calcium en fosfor zijn essentieel voor diverse biologische processen in het lichaam zoals spiercontractie, prikkelgeleiding, sterke botten en tanden en energiehuishouding (ATP).

Bij langer durende tekorten aan vitamine D kan (chronische) vermoeidheid optreden alsook depressies. Daar vooral in de winter zeer weinig zon is en men ook te dik is aangekleed om goed blootgesteld te worden aan de zon, treedt juist in die periode snel een tekort op. Divers wetenschappelijk onderzoek laat een relatie zien met depressies en winterdipjes en een tekort aan vitamine D.

Onderzoek toont aan dat vitamine D een rol speelt bij de vethuishouding en daarbij ook bij de hormoonhuishouding en de regulatie van de vetten in de huid. Een verstoorde hormoonhuishouding kan leiden tot een verstoring in de vetstofwisseling. Zo kan een tekort aan vitamine D ook in relatie staan met een verstoorde sebum productie bij acne en bij een droge huid.

Een goed immuunsysteem is uiteraard van primair belang voor een goede gezondheid. Vitamine D draagt hier aan bij en zou een rol spelen in o.a. productie van insuline, immuun- en stressrespons, melanine productie en vorming van huid- en bloedcellen.

Hoe komt u aan een tekort aan vitamine D?

In principe is een te geringe blootstelling aan de zon een belangrijke factor in een vitamine D tekort. Mensen die veel binnen zitten vanwege werk of oudere leeftijd of ziekte, vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70 en mensen met een donkerder huid vallen onder de risicogroep voor een tekort aan vitamine D.

Maar tegenwoordig blijkt zelfs een groot percentage (70%) van de Nederlandse bevolking een tekort aan vitamine D te hebben. Daar deze vitamine ook een rol speelt in het immuunsysteem, is het goed om hier meer aandacht aan te geven. Voorkomen is namelijk altijd beter dan genezen.

Problemen in de darmen kunnen er toe leiden dat vitaminen zoals vit D onvoldoende worden opgenomen. Tekorten aan vitamine D worden momenteel in studies ook gerelateerd aan o.a. borstkanker en darmkanker. Mede gezien de toename aan dit soort kanker en het veelvuldig voorkomen van tekort aan vitamine D lijkt het verstandig om bij het vermoeden aan een tekort dit te laten checken.

Hoe weet u of u een tekort hebt?

Vooral mensen met risico op een tekort aan zon vanwege werk, leeftijd (vrouwen boven de 50 en mannen boven de 70), gezondheid/ziekte of afkomst (mensen uit zonnige landen die nu wonen in minder zonnige en koudere gebieden), mensen met zonneallergie, huidaandoeningen met pigmentproblemen zoals vitiligo en donker getinte mensen doen er verstandig aan het hele jaar door extra vitamine D te slikken en bij klachten het bloed te laten nakijken.

Een simpele bloedtest via de huisarts kan snel uitwijzen of u een tekort hebt aan vitamine D.

Is zonnen verstandig?

Misschien is de angst voor de zon momenteel groter dan nodig en wordt het tijd om u goed te laten informeren over hoe u verstandig met de zon om kunt gaan. De komende tijd zijn er een aantal evenementen georganiseerd waarbij advies hierover ingewonnen kan worden. U kunt hiervoor terecht bij een huidtherapeut of een dermatoloog.

Het algemene advies is: niet overdrijven met de zon, zowel in teveel als te weinig zon. Zorg voor voldoende zonuren, geniet er van en bescherm u voldoende. Vermijd tevens de meest heftige zon momenten (uiteraard is dit sterk afhankelijk van locatie en seizoen). Alleen maar het smeren van crèmes met een hoge beschermingsfactor is geen reden om dan eindeloos in de felle zon te gaan liggen bakken. Voorkomen is nog altijd beter dan genezen van huidkanker.

Hoeveel vitamine D kunt u slikken?

Er zijn tal van berichten over de hoeveelheid vitamine D die u zou moeten innemen bij een tekort of een risico op tekort hiervan. Op basis van advies uit het boek van Dr. Gert Schuitemaker “Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten” wordt aangeraden om per dag 50 mcg vitamine D te suppleren. Eventueel 5-25 mcg wanneer het heel zonnig is en iemand dan veel buiten is, en zodra het minder zonnig wordt en het najaar zijn intrede doet weer overgaan op 50 mcg per dag.
Marcelline Goyen Huidtherapeut, lid NVH

Voedings- en laboratorium zelftesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Wij werken samen met de grote Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle hierbovengenoemde Medivere testen bekijken en zelf bestellen.

Literatuur en links:

Dr. Gert Schuitemaker “Nieuw licht op vtiame D en chronische ziekten”

www.natuurdietisten.nl “Het belang van vitaminen A en D” door Marijke de Waal Malefijt

Combs, G.F. The Vitamins – Fundamental Aspects In Nutrition And Health, Second Edition. Academic Press, 1998, ISBN 0-12-183492-1.

Stipanuk, M.H. Biochemical and Physiological Aspects of Human Nutrition. W.B. Saunders Company, 2000, ISBN 0-7216-4452-X.

Characterization of the vitamin D endocrine system in human sebocytes in vitro Christina Krämera,1, Holger Seltmannb,c,1, Markus Seifert a,Wolfgang Tilgena, Christos C. Zouboulisb,c,2, Jörg Reichratha,∗,2 2007

Mar-Apr;24(2):291-5. doi: 10.1111/j.1529-8019.2011.01406.x. Therapeutic hotline. Does isotretinoin have effect on vitamin D physiology and bone metabolism in acne patients? Ertugrul DT, Karadag AS, Tutal E, Akin KO. 2011

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen