skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Kokosolie is geen slecht vet

Kokosolie: niet alleen in uw haar

Wanneer de argeloze consument eens rondkijkt bij het aanbod bak- en braadproducten in het schap van de supermarkt of natuurvoedingswinkel, zal bij velen de moed in de schoenen zakken. U moet bijna een wetenschappelijke titel in de menselijke voedingsleer hebben om een verantwoorde keuze te maken.

Al die verschillende producten met hun bijzonderheden! “Goed voor hart en bloedvaten”, “bevat minder calorieën”, het duizelt de meesten al snel. In de praktijk zullen veel mensen kiezen voor het product dat ze kenden uit hun ouderlijk huis. Of voor het merk dat een hoofdrol in een televisiereclame heeft gehad.
Een product dat de laatste tijd terecht steeds meer positieve aandacht krijgt is kokosolie.
Unieke samenstelling Kokosolie heeft een unieke samenstelling: het bestaat voor het grootste deel uit verzadigde vetzuren. Dit heeft als voordeel dat het een erg stabiel vet is dat niet snel ranzig wordt en relatief goed tegen hogere temperaturen bestand is. Een klein percentage, namelijk 2 %, bestaat uit meervoudig onverzadigde vetzuren.

Het is een zeer geschikt product om in te bakken en te braden, juist vanwege die relatief kleinere kans op oxidatie. Naarmate een vet meer onverzadigd is, neemt het risico op oxidatie toe waarbij er mogelijk cel-beschadigende hydroxylradicalen ontstaan. Bij kokosolie is dit risico te verwaarlozen.

Verzadigd vet en hart- en vaatziekten

De medische professionals, vele voedingsdeskundigen en allerlei reclames: allemaal waarschuwen ze voor verzadigd vet dat vaak als het ‘slechte vet’ wordt omschreven. Verzadigd vet wordt in verband gebracht met hart- en vaatziekten, mede door de veranderingen die het veroorzaakt in het bloedvetprofiel. Zo wordt aangenomen dat verzadigd vet het ‘slechte’ cholesterol en lipoproteïne A doet toenemen waardoor het risico op hartziekten ook toeneemt.
De uitzondering bevestigt de regel Kokosolie bevat vrijwel hoofdzakelijk verzadigd vet en zou om die reden niet of zeer beperkt in een gezond dieet thuishoren. Dit is echter een wijdverbreid misverstand omdat alle ‘soorten’ verzadigd vet vaak over één kam geschoren worden.
Wetenschappelijk onderzoek laat namelijk met betrekking tot kokosolie een ander beeld zien.

Lees meer over kokosolie in het achtergrondartikel Kokosolie in de keuken.

Regelmatige consumptie van kokosolie normaliseert de bloedvetten juist, waardoor het risico op hart- en vaatziekten afneemt (o.a. Kaunitz, 1986). Daarnaast is aangetoond dat het lichaam makkelijker bepaalde omega-3 vetzuren, die ook zo belangrijk zijn voor een goede gezondheid, opslaat wanneer er stoffen uit kokosolie aanwezig zijn (Price, 1998). Ook kan kokosolie helpen een gezond gewicht te behouden (zie voor een overzicht van referenties onderaan).

Commentaar NDN

Kokosolie is een heerlijke plantaardige olie uitstekend als aanvulling op de voeding kan dienen en vooral zeer geschikt is voor wokken, bakken, braden en frituren.
Kokosolie wordt in twee varianten op de markt gebracht: één met ‘n neutrale smaak en een “extra vierge” met een subtiele kokossmaak.

De meest gezonde vorm van eten klaarmaken, blijft echter het zo weinig mogelijk bewerken ervan. Liever gestoomde groenten dan wokgroenten en liever de Römertopf als “braadpan” gebruiken dan het bakken en braden van dierlijke eiwitten in de gewone pan. Frituren is ook niet aan te raden.

Wilt u toch een keer wokken en bakken? Dan is de kokosolie een heerlijke variatie op de beroemde olijfolie en roomboter.

Literatuur en links

Referenties

Prior, A., Davidson F., Salmond C.E., Czochanska, Z. Cholesterol, coconuts, and diet on Polynesian atolls: a natural experiment: the Pukapuka and Tokelau Island studies. Am J Clin Nutr 1981, 34(8):1552-61

Kabara J.J. Health Oils From the Tree of Life (Nutritional and Health Aspects of Coconut Oil). Indian Coconut Journal 2000, 31(8):2-8.

Enig M.G., Health and Nutritional Benefits from Coconut Oil: An Important Functional Food for the 21st Century. NL uitgave: Feiten over Vetten, Publish the Good via www.witsenburg.net

Calbom, C. The coconut diet. www.gococonuts.com

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen