skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Is lecithine goed tegen hartkloppingen?

Bij een bepaald soort hartkloppingen (kan vele oorzaken hebben) kan lecithine granulaat 98% (1/2 eetlepel per dag) inderdaad helpen.
Lecithine bevat veel B vitaminen waaronder inositol en choline en fosfolipiden. Het is te vinden in verse noten, zaden, eidooier.

Choline is een essentiële voedingsstof die meestal wordt ingedeeld bij het vitamine B-complex. Het wordt ook wel een halfvitamine genoemd, omdat choline in geringe mate door het lichaam kan worden aangemaakt, maar de productie bij de meeste mensen niet toereikend is. Opname uit de voeding is dus in veel gevallen essentieel. Choline draagt bij aan het onder controle houden van de homocysteïnespiegel; een verhoogde homocysteïnespiegel vergroot de kans op hart- en vaatziekten.

Een verhoging van onstekingsmarkers in het bloedserum is één van de belangrijkste risicofactoren voor de ontwikkeling van atherosclerose en hart- en vaatziekten. Uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat er een verband bestaat tussen langdurige inname van choline en een verminderd risico op overlijden ten gevolge van hart- en vaatziekten. De achterliggende reden is dat choline ontstekingen en andere risicofactoren van hart- en vaatziekten doet afnemen.

Inositol wordt vaak onder de B-vitamines geschaard, maar is eigenlijk geen essentiële voedingsstof aangezien het in het lichaam gesynthetiseerd kan worden. In de natuur komt inositol meestal voor in de vorm van myo-inositol (cis-1,2,3,5-trans-4,6-hexahydrocyclohexaan). Inositol komt voor in verschillende voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, granen en peulvruchten.

Ook nog een tip bij hartkloppingen is voldoende magnesium te nemen. Op hart en bloedvaten heeft magnesium een gunstige invloed: het helpt het bloed dun te houden, ontspant de bloedvaten en gaat verhoging van de bloeddruk tegen. Een te lage inname van magnesium met de voeding komt geregeld voor. Factoren zoals stress, diarree, braken en een hoge suikerinname verlagen de magnesiumstatus. Rijke bronnen van magnesium zijn cacao, schelpdieren, noten, groene groenten.

Bronnen:
1. Hollenbeck CB, An introduction to the nutrition and metabolism of choline, Central Nervous System Agents in Medical Chemistry, 2012, 12, 100-113.
2. Li Z, Vance DE, Phosphatidylcholine and choline homeostasis, J Lipid Res, Vol. 49, 2008.
3. Rajaie S, Esmaillzadeh A, Dietary choline and betaine intakes and risk of cardiovascular diseases: review of epidemiological evidence, ARY Atherosclerosis 2011; 7(2):78-86.
4. Wilkinson J, High maternal choline intake may prevent the development of stress-related disorders through epigenetic mechanisms, Epigenomics 10/2012; 4(5) 479-80.
5. Zeisel SH et al. Choline: an essential nutrient for public health. Nutr Rev. 2009;67(11):615-623.
6. Croze ML et al. Potential role and therapeutic interests of myo-inositol in metabolic diseases. Biochimie. 2013;95(10):1811-27.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen