Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Gordelroos: een virale infectie

Gordelroos of herpes zoster is een virale infectie, die wordt gekenmerkt door een ontsteking van bepaalde zenuwen: de sensorische ganglia. Het is hetzelfde virus dat bij kinderen de welbekende waterpokken veroorzaakt.

Indien men ooit (meestal in de kinderjaren) eens waterpokken heeft gehad, dan raakt men de veroorzaker van waterpokken, het Varicella zoster virus, nooit meer helemaal kwijt. Vooral bij een verlaagde weerstand van het lichaam kan het virus vele jaren later ineens weer actief worden, waarbij het zich dan als gordelroos manifesteert.

Het virus blijft namelijk het hele leven in bepaalde zenuwcellen in het ruggenmerg aanwezig.  Gordelroos komt vooral voor bij ouderen en mensen met een verlaagde weerstand. Statistisch gezien komt gordelroos bij mensen het meest voor na het zestigste levensjaar.  Het wordt zelden gezien bij kinderen.  Omdat gordelroos de afweer activeert is de kans klein dat u het nog eens krijgt.

Een gordelroos infectie komt in de zomer veel meer voor dan in de winter. Ruim 20% van de bevolking die besmet zijn geweest met waterpokken, krijgt ooit te maken met gordelroos. Dit komt vooral voor bij een verlaagde weerstand van het lichaam. Gordelroos geneest over het algemeen spontaan. Meestal kan worden volstaan met pijnbestrijding en een therapie voor de blaasjes.

Symptomen gordelroosGordelroos: een virale infectie

1. Gordelroos kan overal op het lichaam voorkomen, maar komt meestal voor in de buik- en taille-streek, vaak als een soort gordel, vandaar dan ook de naam gordelroos. Indien gordelroos in het gezicht of bij de ogen voorkomt, raadpleeg dan altijd een dokter of (oog)arts, aangezien het virus rond deze plekken gevaarlijk kan zijn en het gezichtsvermogen kan aantasten.
  2. Gordelroos begint vaak met pijn en tintelingen op een bepaalde plek op de huid. De pijn wordt vaak omschreven als dof, brandend, jeukend of elektrisch. Op dat moment is er nog niets op de huid te zien. De brandende, stekende pijn gaat soms gepaard met koorts of een ziek, grieperig  gevoel. Na enkele dagen komt een rode huiduitslag met kleine, met vocht gevulde blaasjes op. Deze met vocht gevulde blaasjes kunnen heftig jeuken en pijnlijk zijn.  De blaasjes zijn besmettelijk totdat ze droog zijn.
  3. Overgevoeligheid van de huid. De roodheid duurt ongeveer twee tot zes weken, daarna verdrogen de blaasjes en vormen ze korstjes. Deze korstjes kunnen kleine littekentjes achterlaten. Gordelroos geeft meestal geen littekens. Als u gekrabd heeft, kunt u wel littekens krijgen.
  4. Soms geeft gordelroos alleen jeuk en pijn, zonder vlekjes of blaasjes (2).

Besmettelijkheid gordelroos

Gordelroos kan besmettelijk zijn. Vooral als de blaasjes op de huid aanwezig zijn kan het virus worden overgedragen door de lucht of  via het vocht van de blaasjes. Zolang de gordelroos gelokaliseerd blijft is de kans dat het virus via de lucht wordt overgedragen zeer gering.

Omdat een Varicella infectie besmettelijk is en voor pasgeboren kinderen en baby’s gevaarlijk kan zijn moeten mensen met gordelroos contact met deze kinderen vermijden. Andersom is het zo dat bij mensen met verminderde weerstand die in contact komen met kinderen met een waterpokken infectie een gordelroos infectie kan worden uitgelokt.

Adviezen  bij gordelroos

• Raak de blaasjes zo min mogelijk aan.
  • U mag gewoon douchen of in bad.
  • U kunt de blaasje afdekken met wondgaas. Zo kunt u uw kleding beschermen. Of voorkomen dat uw kleren tegen uw huid aan schuren.
  • U kunt er zalf op smeren, zoals zinkzalf of lanettezalf. Dit helpt tegen de jeuk.

Wat kunt u bij gordelroos doen om anderen niet te besmetten?Gordelroos: een virale infectie

1. Een goede hygiëne kan verspreiding van de gordelroos infectie tegengaan of in ieder geval beperken.
  2. Was uw handen met water en zeep als u aan de blaasjes heeft gezeten.
  3. Als u aan de blaasjes zit, kan er waterpokvirus op uw handen komen. Door anderen aan te raken, kunt u ze besmetten. Die kunnen dan waterpokken krijgen, als ze dat nog niet hebben gehad.
  4. Bijvoorbeeld baby’s en peuters. Ze kunnen  geen gordelroos krijgen door besmetting.
  5. Weet u dat iemand (een volwassene) nooit waterpokken heeft gehad? Of weet u dat iemand een ernstig verminderde weerstand heeft, bijvoorbeeld omdat hij chemotherapie krijgt? Kom dan liever niet te dichtbij. Als u zo iemand besmet, dan hij erg ziek worden van het waterpokvirus.
  6. Als een zwangere vrouw die nooit waterpokken heeft gehad het waterpokvirus krijgt, is er een hele kleine kans dat het virus schade veroorzaakt aan het ongeboren kind.

Natuurlijke supplementen bij gordelroos

Neuralgie of zenuwpijn ontstaat door een beschadigde of anderszins geïrriteerde zenuw. Neuralgie uit zich als heftige pijnscheuten in het gezicht, arm, been of elders zoals taille of in het gordelgebied, bijvoorbeeld bij en na gordelroos. Bij zenuwpijn wordt vaak een tekort aan vitamine B12 gezien. Vitamine B12 (methylcobalamine) 1 x daags 3000 microgram zorgt voor afname pijnklachten. Foliumzuur  (1 x daags 400 microgram) en Vitamine C (als Ascorbyl Palmitaat, 1 x daags 500 mg) voorkomen zenuwschade.

L-Methionine
Methionine (5) is een zwavelhoudend essentieel aminozuur, zo genoemd omdat het niet kan worden gesynthetiseerd door het menselijk lichaam en daarom moet worden verkregen via de voeding. Bronnen van methionine omvatten eiwitrijk voedsel zoals zaden, vlees en vis.

Papaïne
Papaïne is een proteolytisch enzym onttrokken aan het blad en het rauwe fruit van de papaja plant. Proteolytische enzymen helpen bij het opbreken van aminozuren in kleinere eiwitstructuren.
Zwangerschap & Papaïne
Er bestaat enige bezorgdheid dat ruwe papaïne teratogeen en embryotoxisch is (7).
Lactatie & Papaïne
Er is onvoldoende betrouwbare informatie beschikbaar. Vermijd dus het gebruik.
Herpes zoster (gordelroos) & Papaïne
Een combinatie van enzymen met papaïne die gedurende 14 dagen is ingenomen bleek effectief (1).
Papaïne kan een allergische reactie veroorzaken bij personen die gevoelig zijn voor vijgen of kiwi’s.

L-Lysine (aminozuur)
L-Lysine vervult vele functies in het lichaam. De meest in het oog springende werking van L-Lysine is echter de werking tegen virale infecties. Met name herpesinfecties, bijvoorbeeld de koortslip (herpes simplex) of gordelroos (herpes zoster) kunnen effectief worden behandeld met L-Lysine. Vegetariërs en veganisten hebben vaak een lysinedeficiëntie, omdat dit aminozuur sterk ondervertegenwoordigd is in bepaalde granen-eiwitten.

Post herpetische pijn syndroom

Sommige patiënten houden maanden en soms jaren last van de pijn. Dit wordt ook wel het post herpetische pijn syndroom genoemd. Soms blijven de klachten langer: de plek blijft vlekkerig of gevoelloos of u houdt jeuk of heftige pijn. Deze klachten komen vooral bij ouderen voor.

Palmitoylethanolamide (afgekort PEA)
Palmitoylethanolamide (afgekort PEA) kan pijnstillend werken bij ernstige rug- en herniapijn, endometriose, gordelroospijn, pijn bij afklemming van zenuwen, zoals bij het carpaal tunnelsyndroom, aangezichtspijn en pijn bij diabetes. De stof laat zich zonder problemen innemen naast andere pijnstillers als dat nodig is, omdat er voor zover bekend geen negatieve effecten op de werking van andere middelen gevonden zijn (6).

Gebruik liever géén andere middelen (NSAID’s), zoals ibuprofen , diclofenac  of naproxen . Ze helpen vaak niet tegen de pijn, en kunnen bij gordelroos soms ernstige bijwerkingen geven, zoals ontstekingen in de huid.

Gordelroos bij Reumatoïde Artritis (RA)

Patiënten met Reumatoïde Artritis (RA) hebben een verhoogd risico op een andere pijnlijke aandoening. En dat is Gordelroos of Herpes zoster. De huiduitslag verdwijnt meestal binnen een paar weken, maar de pijn kan nog een aantal maanden aanwezig blijven. Bij deze reumatische aandoening werkt het immuunsysteem niet naar behoren. Daarnaast onderdrukken veel reumamedicijnen het immuunsysteem. Patiënten met RA hebben dan ook twee tot drie keer meer kans dan gezonde mensen om Gordelroos te ontwikkelen.

Het is bekend dat ontstekingsremmende geneesmiddelen op basis van corticosteroïden – zoals Prednison – de kans op Gordelroos met twee keer kunnen verhogen. Er is weinig bewijs dat DMARDs – zoals sulfasalazine – een aanval kunnen uitlokken. Minder bekend is de relatie tussen Gordelroos en Biologische reumaremmers (Biologics). Gordelroos: een virale infectie

Curcumine kan helpen tegen RA en gordelroos. Een belangrijk werkingsmechanisme van curcumine is remming van de synthese en expressie van het pro-inflammatoire cytokine TNF-α , dat een centrale rol speelt in het ziekteproces.  Daarnaast remt curcumine Th17-celgemedieerde (T-helper lymfocyten type 17) ontsteking, dat kenmerkend is voor reuma en andere auto-immuunziekten.

Bij osteoartritis (artrose) zorgt laaggradige ontsteking voor afbraak van gewrichtskraakbeen; curcumine beschermt het kraakbeen en remt het ontstekingsproces. Curcuminesuppletie geeft afname van gewrichtspijn en verbetering van de gewrichtsfunctie, terwijl ontstekingsmarkers in het bloed (waaronder IL-1β, IL-6, VCAM-1, erytrocytbezinkingssnelheid) significant dalen (7). Curcumine kan echter wel bij diverse mensen klachten  geven.

Elektro Magnetische Velden

Marijke de Waal Maelfijt, Natuurdietist

Gordelroos: een virale infectie

NDN nieuws is ook te vinden op www.ensie.nl