PEA en het effect op pijn

Fysieke pijn heeft een belangrijke functie. Het laat ons weten dat er iets niet goed gaat in het lichaam. Dat er een beschadiging, overbelasting, ontsteking of ziekte is. Het dwingt ons actie te ondernemen om de schade te herstellen. Wanneer pijn blijft aanhouden en een oplossing niet voor de hand ligt, of te lang op zich laat wachten, zijn pijnstillers een manier om te kunnen blijven functioneren. Tegenwoordig is er een minder bekend, maar veelbelovend alternatief voor de massaal gebruikte reguliere pijnmedicatie: palmitoylethanolamide.

Pijnstillers niet zo onschuldig

In geval van (aanhoudende) pijnklachten die het dagelijks functioneren belemmeren, is men over het algemeen tot nu toe niet erg kritisch bij het vinden van een oplossing; alles wat verlichting geeft is welkom. Paracetamol, soms in combinatie met codeïne, NSAID’s zoals ibuprofen, diclofenac en naproxen tramadol en morfine zijn veel gebruikte pijnstillers. Van alle Nederlanders geeft 76% aan wel eens een pijnstiller te gebruiken. Hoofdpijn blijkt hiervoor veruit de belangrijkste reden, gevolgd door rugpijn of gewrichtspijn.

De reguliere pijnmedicatie heeft echter flinke bijwerkingen. Maag- en darmslijmvliezen kunnen al op korte termijn worden aangetast en 50% van de mensen die pijnstillers gebruiken geven aan daadwerkelijk maag- darmklachten te ervaren. Maar het kan nog veel erger. In de VS kosten vrij verkrijgbare pijnstillers zoals het ‘onschuldige’ aspirine jaarlijks het leven aan 20.000 Amerikanen.
In het NDN artikel van 21 december 2010 (‘Geneesmiddelen tasten brein aan’) is te lezen wat de lange termijn gevolgen kunnen zijn van het gebruik van reguliere geneesmiddelen, zoals pijnstillers.

Palmitoylethanolamide

Hoewel de allerbeste oplossing zou zijn om de oorzaak van de pijn te achterhalen en op een natuurlijke manier op te lossen, is pijnbestrijding op kortere termijn vaak wenselijk of noodzakelijk om te kunnen functioneren. Reguliere pijnstillers zijn sinds kort niet meer de enige oplossing bij (chronische) pijnklachten. Sinds enkele decennia wordt er onderzoek gedaan naar de lichaamseigen stof palmitoylethanolamide(PEA), (merknaam Normast). Deze stof blijkt de natuurlijke pijnstiller van het lichaam te zijn. Het speelt een belangrijke rol bij pijnen en ontstekingen, die vaak samen gaan.

Werking PEA

Bij ontstekingsreacties zijn mestcellen betrokken. Deze cellen beïnvloeden het zenuwstelsel en het immuunsysteem. Een van de functies van PEA is het reguleren van het functioneren van de mestcellen. Zo heeft PEA een positieve invloed op uit de hand lopende ontstekingsreacties in het lichaam. Die uit de hand lopende reacties kunnen leiden tot uiteenlopende ziektebeelden, van neuropathische pijn tot migraine. PEA heeft dus een onderdrukkend effect op de geactiveerde mestcellen. Het heeft zo een ontstekingsremmend en pijnstillend effect bij neuropathische pijn. PEA remt daarnaast belangrijke ontstekingsmediatoren, zoals TNF-alpha, IL1 en COX-2.

PEA kan pijnstillend werken bij ernstige rug- en herniapijn, endometriose, gordelroospijn, pijn bij afklemming van zenuwen, zoals bij het carpaal tunnelsyndroom, aangezichtspijn en pijn bij diabetes. De stof laat zich zonder problemen innemen naast andere pijnstillers als dat nodig is, omdat er voor zover bekend geen negatieve effecten op de werking van andere middelen gevonden zijn.
De afbraak van PEA gaat via intracellulaire enzymen. Dosis aanpassing bij lever- of nierinsufficiëntie is vermoedelijk niet nodig. (bron; stichting iocob; website voor complementaire en alternatieve geneeskunde).

Dosering en verkrijgbaarheid

De dosis van PEA is de eerste 2-4 weken driemaal daags 400 mg capsules. Daarna, bij goed effect kan eventueel tweemaal daags 400 mg capsules gebruikt worden. Als de pijn terug komt of niet goed reageert kan de dosering worden opgevoerd naar drie maal daags 800 mg.

De eerste pijnstillende werking kan binnen dagen tot enkele weken optreden, maar soms komt deze pas na 6-8 weken. Wanneer er na 8 weken nog geen effect is, is de stof vermoedelijk niet werkzaam voor de betreffende patiënt en kan gestopt worden met deze therapie.

PEA is in Nederland verkrijgbaar als supplement in 400 mg capsules. Sommige universiteiten in de VS proberen op sinds 2011 enzymremmers te ontwikkelen, die de afbraak van palmitoylethanolamide in de cel tegen gaan. De kans bestaat daarmee dat in de toekomst een voor de industrie financieel meer aantrekkelijk medicijn wordt ontwikkeld, dat ingrijpt op het PEA mechanisme. Al de pogingen echter om dat soort enzymremmers te ontwikkelen zijn tot nu toe gestrand op ernstige bijwerkingen. De inname van puur PEA lijkt vooralsnog het beste te zijn.
Bron; Stichting IOCOB.

Literatuur en links:

1.Facci L, Dal Toso R, Romanello S, Buriani A, Skaper SD, Leon A. | Mast cells express a peripheral cannabinoid receptor with differential sensitivity to anandamide and palmitoylethanolamide. | Proc Natl Acad Sci U S A. | 1995 Apr 11;92(8):3376-80.

2.Anaf V, Chapron C, El Nakadi I, De Moor V, Simonart T, Noël JC. | Pain, mast cells, and nerves in peritoneal, ovarian, and deep infiltrating endometriosis. | Fertil Steril. | 2006 Nov;86(5):1336-43. Epub 2006 Sep 27.

3.Wallace VC, Segerdahl AR, Lambert DM, Vandevoorde S, Blackbeard J, Pheby T, Hasnie F, Rice AS. | The effect of the palmitoylethanolamide analogue, palmitoylallylamide (L-29) on pain behaviour in rodent models of neuropathy. | Br J Pharmacol. | 2007 Aug;151(7):1117-28. Epub 2007 Jun 11.

4.Hoareau L, Buyse M, Festy F, Ravanan P, Gonthier MP, Matias I, Petrosino S, Tallet F, d’Hellencourt CL, Cesari M, Di Marzo V, Roche R. | Anti-inflammatory effect of palmitoylethanolamide on human adipocytes. | Obesity (Silver Spring). | 2009 Mar;17(3):431-8. Epub 2009 Jan 8.

5.Indraccolo U, Barbieri F. | Effect of palmitoylethanolamide-polydatin combination on chronic pelvic pain associated with endometriosis: preliminary observations. | Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. | 2010 May;150(1):76-9. Epub 2010 Feb 21.

6.Biasiotta A, La Cesa S, Leone C, Di Stefano G, Truini A, Cruccu G. | Efficacy of palmitoylethanolamide in patients with painful neuropathy. A clincial and neurophysiological open study. Preliminary results. | , Volume 4, Issue 1, May 2010, Page 77. |

7.Assini A, Laricchia D, Pizzo R, Pandolfini L, Belletti M, Colucci M, Ratto S. | P1577: The carpal tunnel syndrome in diabetes: clinical and electrophysiological improvement after treatment with palmitoylethanolamide | Eur J Neurol | 2010: 17(S3):295.

8.Bortolotti F,Russo M, Bartolucci ML, Alessandri Bonetti G, Gatto MR, Marini I. |Palmitoylethanolamide vs NSAID in the treatment of TMJD Pain | Journal of Dental Research | 2010: 89(Special Issue B).

9.Indraccolo U, Barbieri F. | Effect of palmitoylethanolamide-polydatin combination on chronic pelvic pain associated with endometriosis: preliminary observations. | Eur J Obstet Gynecol Reprod Biol. | 2010 May;150(1):76-9. Epub 2010 Feb 21.

10.Calabrò RS, Gervasi G, Marino S, Mondo PN, Bramanti P. | Misdiagnosed chronic pelvic pain: pudendal neuralgia responding to a novel use of palmitoylethanolamide. | Pain Med. | 2010 May;11(5):781-4. Epub 2010 Mar 22.

11.Eberlein B, Eicke C, Reinhardt HW, Ring J. | Adjuvant treatment of atopic eczema: assessment of an emollient containing N-palmitoylethanolamine (ATOPA study). | J Eur Acad Dermatol Venereol. | 2008 Jan;22(1):73-82.

12.Cerrato S, Brazis P, della Valle MF, Miolo A, Puigdemont A. | Effects of palmitoylethanolamide on immunologically induced histamine, PGD2 and TNFalpha release from canine skin mast cells. | Vet Immunol Immunopathol. | 2010 Jan 15;133(1):9-15. Epub 2009 Jun 27.

13.Rasková H, Masek K, Linèt O. | Non-specific resistance induced by palmitoylethanolamide. | Toxicon. | 1972 Aug;10(5):485-90.

14.Facci L, Dal Toso R, Romanello S, Buriani A, Skaper SD, Leon A. | Mast cells express a peripheral cannabinoid receptor with differential sensitivity to anandamide and palmitoylethanolamide. | Proc Natl Acad Sci U S A. | 1995 Apr 11;92(8):3376-80.

15.http://www.neuropathie.nu/

16.www.wddty.com: Proceedings of the Annual Scientific Meeting of the American College of Gastroenterology, October 15, 2007

17. https://www.natuurdietisten.nl/geneesmiddelen-tasten-brein-aan/