skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Foliumzuur tegen aangeboren hartafwijkingen

Vrouwen worden aangeraden om vlak voor en tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap extra foliumzuur te slikken. Hiermee verminderen zij bij hun baby het risico op aangeboren afwijkingen, zoals het Downsyndroom, een open ruggetje, hazenlip en open schedel. Uit recent onderzoek blijkt dat deze maatregel ook de kans op aangeboren hartafwijkingen verkleint. Vrouwen die rond de conceptie foliumzuur slikken hebben 20% minder kans op een kind met een aangeboren hartafwijking.

Dit is de uitkomst van onderzoek, uitgevoerd door kindercardioloog Ingrid Beijnum van het UMC St Radboud in Nijmegen en epidemioloog Hermien de Walle van Eurocat in het UMC Groningen. Voor het onderzoek werden onder meer de gegevens uit de periode van 1996 tot 2005 in de Eurocatdatabase geanalyseerd. Hartafwijkingen zijn de meest voorkomende aangeboren aandoeningen bij baby’s. In Nederland worden jaarlijks zo’n 180.000 kinderen geboren, waarvan ongeveer 6000 kinderen met een aangeboren aandoening. Ongeveer 1800 hiervan hebben een aangeboren hartafwijking.

Commentaar NDN:

Gebruik van extra foliumzuur vlak voor en tijdens de zwangerschap beschermt dus naast tegen het Downsyndroom, open ruggetje, hazenlip en een open schedel ook tegen aangeboren hartafwijkingen. Foliumzuur werkt nauw samen met vitamine B6, B12 en zink om de methylering te controleren. De methylering is een proces dat betrokken is bij o.a. de celdeling, groei, het reguleren van de hormoonhuishouding en het onder controle houden van het homocysteïnegehalte in het bloed.

Een verhoogd homocysteïnegehalte wordt in verband gebracht met o.a. een verhoogd risico op onvruchtbaarheid, miskramen, vroeggeboortes, groeivertraging, een laag geboortegewicht en aangeboren afwijkingen. Heeft u een kinderwens of bent u zwanger, gebruik dan dagelijks voor en tijdens de eerste 3 maanden van de zwangerschap minimaal 400 microgram foliumzuur in supplementvorm naast uw voeding. Gebruik bij voorkeur een supplement met daarin ook vitamine B6, B12 en zink. Eet daarnaast voldoende voedingsmiddelen rijk aan foliumzuur, vitamine B6, B12 en zink, zoals groene groenten, fruit, aardappels, tarwekiemen, volkerenproducten, eieren, cottage cheese, peulvruchten, mager vlees en (vette) vis.

Een natuurdiëtist kan u verder adviseren bij het gebruik van de juiste voedingssupplementen en voeding vlak voor en tijdens de zwangerschap. Voor meer informatie over voeding ter voorbereiding op én tijdens de zwangerschap kunt u de brochures bestellen: ‘Voeding bij een kinderwens’ en Voeding tijdens de zwangerschap’ via onze webshop.

Tanja Visser, natuurdiëtist
Specialisatie natuurvoeding bij zwangerschap en kindervoeding

Gesponsorde links:

Van Beynum IM, Kapusta L, de Walle HE et al, Protective effect of periconceptional folic acid supplements on the risk of congenital heart defects: a registry-based case-control study in the northern Netherlands Eur. Heart J., February 2, 2010; 31(4): 464 – 471.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen