skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Eieren eten met Pasen

Vanuit de Christelijke traditie wordt het ei ook gezien als symbool van nieuw leven en worden gegeten om de opstanding van Jezus Christus te vieren.

In de Richtlijnen Goede Voeding van 2006 staat op pagina 53 dat er volgens de WHO geen limiet gesteld hoeft te worden aan het aantal eieren per week, mits de inname van verzadigd vet uit zuivel en vlees laag gehouden wordt. De Gezondheidsraad die dit advies opstelde, achtte enige beperking echter wel noodzakelijk. Het Voedingscentrum heeft dit advies vertaald naar een aanbeveling van twee a drie eieren per week.

Gezondheidsraad

Momenteel wordt er door de Gezondheidsraad aan een herziening van de Richtlijnen Goede Voeding gewerkt (pag. 29 en 30) en men hoopt dit project in 2014 af te ronden. Het zou raadzaam zijn de richtlijnen voor eieren minder streng te maken. Er komt steeds meer bewijs dat een hoog “slecht” cholesterol (LDL) niet veroorzaakt wordt door het eten van eieren.

Eieren hebben een hoge voedingswaarde

Eieren hebben een hoge voedingswaarde. Ze zijn een bron van essentiële eiwitten (5 g/ei), van vitamine A en D, vitamine B2 en B12 en de mineralen zink en seleen, maar ze bevatten ook veel cholesterol. Onderzoekers van verschillende universiteiten concludeerden echter uit een meta-analyse (1) dat er geen verband is tussen het eten van eieren en een verhoogd risico op hart- en vaataandoeningen en het risico op een beroerte voor gezonde mensen.

Een recente studie leert dat eieren het goede cholesterol (HDL) kunnen verhogen bij mensen met een metabool syndroom die een dieet volgden waarbij 25-30% van de energie (calorieën) door koolhydraten (suikers) werd geleverd. De huidige aanbeveling voor koolhydraten (uit 2001, pag. 12 en 13) voor volwassenen bedraagt 40% van de totale energie-inname.

Commentaar NDN

Er zijn weinig dingen zo veelvuldig onderzocht als de relatie tussen vet(zuren) en hart- en vaatziekten. Al uit een grote meta-analyse(2) in 2010 is gebleken dat het eten van verzadigd vet het risico van hart- en vaatziekten niet vergroot. Dit staat recht tegenover de algemene opvatting, die nog te vaak rondzingt.

Wetenschappers bekeken in de meta-analyse van 2010, 21 prospectieve epidemiologische onderzoeken naar de relatie tussen verzadigd vet in de voeding en het risico van coronaire hartziekte, een beroerte en hart- en vaatziekten. Het totaal aantal proefpersonen kwam uit op ruim 345.000. Deze mensen werden tussen de 5 en 23 jaar lang gevolgd.

Tijdens de onderzoeksperiode werden 11.000 proefpersonen getroffen door een coronaire hartziekte of beroerte. De inname van verzadigde vetten met de voeding hield geen verband met een verhoogd risico van coronaire hartziekte, een beroerte of hart- en vaatziekten. Correctie van de onderzoeksgegevens voor leeftijd, geslacht en kwaliteit van de onderzoeksopzet veranderde hier niets aan.

Het blijft echter belangrijk om een brede gebalanceerde vetinname te hebben. Van de vetzuren zijn het linolzuur (LA; zoals walnootolie), alfa-linoleenzuur (ALA; zoals walnootolie, hennepolie, lijnzaadolie, echiumolie), eicosapentaeenzuur (EPA; vette vis) en docosahexaanzuur (DHA; vette vis, zeewieren) essentieel.

Dat houdt in dat uw lichaam ze zelf niet kan maken en dat u ze daarom dagelijks moet eten. Hoewel het lichaam zelf EPA en DHA maakt uit ALA, worden EPA en DHA toch als essentieel gezien. Dat komt, omdat de omzetting van ALA naar EPA en vooral DHA soms moeizaam verloopt. In sommige situaties is ook het Gamma-linoleenzuur (GLA; zoals borrageolie, zwarte bessenolie, teunisbloemolie) essentieel.

Door afwijkingen aan de enzymsystemen of door bijvoorbeeld ziekte of medicijngebruik kan het lichaam niet altijd meer zelf GLA aanmaken. Ook het omega 9 vetzuur(oliezuur uit olijfolie) is een goede olie voor dagelijks gebruik.

Echiumolie voor vegetariërs

De zaden van Echium plantagineum bevatten een plantaardige olie, echiumolie genaamd, met hoge concentraties alfa-linoleenzuur (ALA), gamma-linoleenzuur (GLA) en stearidonzuur (SDA).

De Echiumplant (Echium plantagineum) is familie van het komkommerkruid, smeerwortel en slangekruid (ruwbladigen). De olierijke zaden van de Echiumplant leveren een bijzondere olie met goede eigenschappen.

Echiumolie is een eetbare, plantaardige olie die het hoge gehalte van meer dan 12% stearidonzuur bevat. Het stearidonzuur uit echiumolie wordt na consumptie voor ongeveer 30% omgezet in EPA. Bij alfa-linoleenzuur gebeurt dat slechts voor 5-7%. Echiumolie als een plantaardig alternatief gebruikt kunnen worden voor EPA uit visolie.

Omega-3 vetzuren

Echiumolie is naast alfa-linoleenzuur rijk aan het omega-3-vetzuur stearidonzuur (SDA). SDA wordt goed omgezet in EPA. Andere plantaardige bronnen van omega-3-vetzuren bevatten vrijwel geen SDA, maar bevatten vooral alfa-linoleenzuur (ALA). Waar ALA soms moeizaam omgezet wordt naar EPA, doet SDA dat makkelijker.

Het bijzondere van echiumolie is de zeer gunstige verhouding tussen omega-6-vetzuren en omega-3-vetzuren (1:1,7). Hierdoor stijgen het EPA- en GLA-gehalte in het plasma, zonder toename van arachidonzuur.

Omega-6 vetzuur GLA

Tevens bevat Echiumolie GLA, een belangrijk omega-6 vetzuur met goede eigenschappen. Het omega-6 vetzuur GLA (gamma-linoleenzuur) komt in weinig voedingsmiddelen voor, de gemiddelde inname is daarom laag. Het vetzuurprofiel van echiumolie is: Oliezuur 14,5%, Linolzuur 15,2%, ALA 33,4%, GLA 11,6%, SDA 13,0%.
Waarom zijn vetten nodig? Een goede vetzuurbalans heeft op heel veel lichaamsprocessen invloed. Enkele zijn:

Gezonde vetten zijn noodzakelijk om de vetoplosbare vitaminen te kunnen opnemen, dit zijn vitamine A, D, E en K. Zo wordt bijvoorbeeld vitamine K in broccoli, spruitjes, kool en lycopeen in tomaten alléén opgenomen met een beetje vet. Zonder voldoende vitamine K wordt calcium niet opgeslagen in de botten en tanden;
Gezonde vetten zorgen voor de aanvoer van meer dan 600 voedingsstoffen zoals de diverse soorten carotenoïden, co-enzym Q10, alfaliponzuur en inositol;
Gezonde vetten zorgen voor een verzadigingsgevoel. Hierdoor krijgt u minder snel trek na de maaltijd;
Gezonde vetten geven minder bloedsuikerschommelingen omdat ze de opname van suikers vertragen;
Gezonde vetten geven energie omdat ze de meest geconcentreerde opslagvorm van energie zijn. Uit elke gram opgeslagen vet haalt u twee maal zoveel energie dan uit elke gram opgeslagen eiwit of suiker;
Gezonde vetten beschermen tegen de kou omdat ze als beschermlaag onder de huid dienen als een isoleer laag;
Gezonde vetten geven smaak aan de maaltijden;
Gezonde vetten zorgen voor een juiste aanmaak van oestrogeen en testosteron. Dit heeft een positief effect op het libido;
Gezonde vetten verhogen uw weerstand;
Gezonde vetten zijn nodig voor de opbouw van o.a.; hersenweefsel, darmslijmvliezen, huid, hormonen, etc.
Gezonde vetten zijn nodig bij de aanmaak van vitamine D.

Samenvattend; eieren eten in combinatie met groenteschotels met een dressing van omega 3-6-9 omega vetzuren met Pasen zou inderdaad wel eens een viering van het nieuwe leven kunnen betekenen.

1. Egg consumption and risk of coronary heart disease and stroke:dose-response meta-analysis of prospective cohortstudies BMJ 2013;346:e8539 doi:10.1136/bmj.e8539 (Published 7 January 2013<br/>
2. Siri-Tarino PW, Sun Q, [..], Krauss RM. Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease. Am J Clin Nutr 2010; Jan 13

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen