skip to Main Content
Kenniscentrum met meer dan 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

DASH-dieet effectief bij migraine

Onlangs publiceerden wetenschappers[1] in het medisch vaktijdschrift Nutrition and Neuroscience de resultaten van een observationele studie naar de werking van het DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension) bij 266 vrouwen die aan migraine leden. Vrouwen bezochten een hoofdpijnkliniek en kregen het voedingsadvies om het DASH-dieet te gaan volgen.

Er kunnen verschillende soorten migraine/hoofdpijn zijn afhankelijk van de diverse oorzaken en achtergronden. Migraine komt veel voor in Nederland. Er zijn ruim 266.000 migrainepatiënten bekend bij de huisartsen. In de periode 1990-2015 is het aantal personen dat met migraine naar de huisarts ging flink gestegen. Sinds 1990 is deze aandoening voor zowel mannen als vrouwen verdrievoudigd.

DASH dieet

Hoewel zij er vaak zelf de vinger niet precies op kunnen leggen, geven veel migrainepatiënten aan dat bepaalde voeding een aanval kan triggeren. In de natuurgeneeskunde en orthomoleculaire geneeskunde ziet men dat diverse (dieet)maatregelen de ernst en frequentie van migraineaanvallen kan verminderen.

Uit een recente studie[1] bleek dat de vrouwen die zich het beste aan het dieet konden houden 46 procent minder kans hadden op een ernstige migraineaanval in vergelijking met vrouwen die zich het minst aan het dieet hielden. De frequentie van de aanvallen nam bovendien met meer dan een derde af bij degenen die zich aan het DASH-dieet hielden.

Waar staat DASH voor?

Het DASH-dieet is ontwikkeld in Amerika en de afkorting DASH staat voor Dietary Approaches to Stop Hypertension. Uit verschillende grote onderzoeken is al naar voren gekomen dat dit dieet een hoge of een licht verhoogde bloeddruk verlaagt.

Het DASH-dieet legt de nadruk op groenten en fruit. Zuivelproducten dienen mager te zijn en verder eet je veel volkoren producten, volle granen, vis, gevogelte, noten en zaden. Rood vlees, toegevoegde suikers en suikerhoudende dranken worden zoveel mogelijk beperkt. Datzelfde geldt voor zout en verzadigde vetten. Het DASH-dieet is rijk aan kalium, magnesium, calcium, eiwitten en vezels.

Bij een deel van de mensen met migraine wordt de pijn getriggerd door voedselovergevoeligheden. Bij voedselovergevoeligheidsreacties komen vasoactieve hormonen (werkend op de vaatwand) en ontstekingsbevorderende stoffen vrij, zoals histamine en TNF-alfa.

Daarnaast bevatten sommige voedingsmiddelen van nature vasoactieve hormonen (biogene aminen). Ontstekingsreacties en vaatverwijdende en vernauwende stoffen kunnen migraine triggeren. Vaak gaat migraine dan samen met andere klachten, zoals hartkloppingen, maag- en darmklachten, netelroos, eczeem, jeuk, astma en hooikoorts.

Bronnen:

[1] Mirzababaei, A., Khorsha, F., Togha, M., Yekaninejad, M. S., Okhovat, A. A., & Mirzaei, K. (2018). Associations between adherence to dietary approaches to stop hypertension (DASH) diet and migraine headache severity and duration among women. Nutritional Neuroscience, 1–8.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30064351
[2] Boek; Migraine en hoofdpijn; van kopzorg tot zelfzorg. Auteur: Marijke de Waal Malefijt (Schors)

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen