skip to Main Content
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

Broze calciumtheorie geeft broze botten

Aanbevelingen voor een dagelijkse hoeveelheid calcium tussen de 1200 mg en 1500 mg voor vrouwen ouder dan vijftig jaar staan ter discussie naar aanleiding van recent onderzoek. Volgens dr. Robert P. Heaney van Creighton University in Omaha (Nebraska) is de hoeveelheid natrium en eiwitten die men in het voedingspatroon gebruikt, van invloed op de hoeveelheid calcium die nodig is. Bij een laag gebruik van natrium en eiwitten heeft een volwassen vrouw mogelijk niet meer calcium nodig dan 450 mg per dag. Deze hoeveelheid ligt dichter bij de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze hoeveelheid calcium is gemakkelijk binnen te krijgen uit een voedingspatroon met overwegend peulvruchten, granen en groenten en weinig dierlijke producten.

In ontwikkelingslanden minder breuken

In de ontwikkelingslanden is het aantal heupbreuken aanzienlijk kleiner dan in de westerse wereld, terwijl in die landen het calciumgebruik veel lager is. Blanke westerse vrouwen hebben tienmaal zo vaak een heupfractuur als de Bantu vrouwen op het platteland van Zuid-Afrika. Toch eten de Bantu vrouwen maar 250-400 mg calcium per dag (zelfs wanneer ze in de negentig zijn). In Gambia is de gemiddelde dagelijkse inname 350 mg, en ook hier komen botbreuken zelden voor.
Zowel per cultuur als per persoon verschilt de inname en verhoudingen van calcium, natrium, eiwitten en andere voedingsbestanddelen sterk. Valt daaruit op te maken dat er niet zoiets is als een universele minimale vereiste aan calcium die geldt voor elk individu?

Nadelen van te veel calcium slikken

Velen zijn (te) veel calcium gaan slikken, door de algemene aanname dat onvoldoende calcium weke botten veroorzaakt. Nan Kathryn Fuchs, gepromoveerd in de voedingsleer en samenstellend redacteur van het Amerikaanse blad Women’s Health Letter beweert dat calcium zich bij een overmatige inname afzet in de weke delen van het lichaam, zoals de gewrichten, slagaderen, nieren, spieren en hersenen. Nierstenen en galstenen worden mede veroorzaakt door een teveel aan calcium in de voeding. Tevens kan het de kans op overlijden aan een hart-/vaatafwijking vergroten en is er een verband aangetoond tussen inname van een calciumsupplement en een hogere incidentie van hartaanvallen en beroertes bij vrouwen na de overgang.
In een Japans onderzoek uit 2005 werd vastgesteld dat naarmate mensen ouder worden, er meer afzettingen van calcium en magnesium ontstaan in de pezen en banden van de nek.

Botten minder flexibel

Komt de overmaat aan calcium die uit voeding of uit supplementen komt, vaak ergens anders terecht dan in de botten waar het  voor bedoeld is?. Maakt een overmaat aan calcium de botten juist brozer omdat door calcium de botten dichter en harder worden, niet flexibeler? Flexibiliteit is waardoor botten minder snel breken en die krijgen ze door collageen of eiwitten. Botten met veel calcium hebben relatief minder collageen. Bij een recent onderzoek bleek het gebruik van calciumsupplementen samen te gaan met twee keer zoveel heupfracturen. Proefpersonen die een populair maagzuurremmend middel gebruikten dat calcium bevat, hadden 70 procent vaker een botbreuk in de bovenarm.

Een overmaat aan calcium in supplementvorm brengt nog andere problemen met zich mee. De samentrekking van spieren (ook belangrijk voor de hartfunctie), is afhankelijk van de mineralenbalans. Bij een verstoring van die balans kunnen hartritme-afwijkingen en pijn op de borst ontstaan. Deze worden vaak behandeld met calciumkanaal-blokkers, terwijl stoppen met het calciumsupplement als mogelijkheid over het hoofd wordt gezien.
Calciumsupplementen en geneesmiddelen op basis van calcium kunnen klachten geven als maagbloedingen, misselijkheid, braken, overmatige dorst of buikpijn.

Commentaar NDN

Door te veel calcium ontstaat een relatief tekort aan magnesium waardoor er symptomen kunnen ontstaan die daarop wijzen. Magnesium en vitamine D is nodig om calcium goed te kunnen opnemen. Als we één voedingstof buiten zijn context nemen en daar een grote hoeveelheid van eten of suppleren is het risico op en onbalans groot.

Volgens natuurgeneeskundig arts Alex Vazquez, voormalig hoogleraar orthopedie en reumatologie aan Bastyr University: “ de effectiviteit van voeding hangt af van een samenspel van voedingspatroon, levensstijl, beweging, emotionele gezondheid en andere factoren”. Een wijze raad voor wie snel geneigd is naar de winkel te rennen voor een tas vol standaard supplementen, die niet zijn afgestemd op een individuele behoefte maar op algemene richtlijnen, die ook nog niet blijken te kloppen.

Literatuur en links:

Am J Clin Nutr, 2000; 71: 1381-1383

Women’s Health Letter, december 2003

Exp Opin Emerg Drugs, 2007; 12: 355-365

Nainggolan L. Calcium supplements increase vascular events? 2008; www.medscape.com/viewarticle/569160

Biol Trace Elements Res, 2005; 103: 217-228

Whole-Food Guide to Strong Bones: A Holistic Approach (Oakland, CA: New Harbinger Publications, 2009) van dr. Colbin

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen