Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Visolie beschermt tegen hart- en vaatziekten

Uit een nieuwe meta-analyse met data van ruim 120.000 mensen, gepubliceerd in Journal of the American Heart Association blijkt dat mensen die dagelijks omega-3 visoliecapsules nemen, een lager risico op hart- en vaatziekten hebben.

Bij eerdere meta-analyses vond men geen associaties met hart- en vaatziekten. Maar in deze nieuwe meta-analyse [1] zijn recente grootschalige onderzoeken meegenomen. Deze nieuwe gegevens zijn gebaseerd op een grotere populatie.

Volgens de WHO staan hart- en vaatziekten bovenaan wat betreft doodsoorzaken in Nederland. Het gaat om 49% van alle voorkomende sterfgevallen.[2] Voor Nederland zijn dit ca. 50.000 doden per jaar. Ongeveer 33.000 mensen krijgen per jaar in Nederland een acuut hartinfarct (ook wel myocardinfarct genoemd) en 41.000 mensen krijgen een beroerte.

Cardiovasculaire aandoeningen

De onderzoekers analyseerden de uitkomsten uit 13 gerandomiseerde klinische onderzoeken.
Dagelijkse inname van omega-3 supplementen geeft een 8 procent lager risico op hart- en vaatziekten, waaronder hartinfarct en overlijden aan coronaire hartziekten.

In de groep die visolie kreeg bleek ook dat het overlijden aan hart- en vaatziekten lager was. Men vond geen associatie met hersenbloedingen of -infarcten.

Hogere dosis omega 3 biedt meer bescherming

De onderzoekers vonden duidelijker associaties bij mensen die hogere doses omega-3 innamen. Dit zou kunnen betekenen dat een dosis boven 840 mg per dag een grotere bescherming biedt tegen cardiovasculaire aandoeningen.

Enkele miljoenen mensen ontwikkelen wereldwijd jaarlijks hart- en vaatziekten. Kleine dalingen van het risico geeft al bij honderdduizenden minder hartaanvallen en overlijdens, aldus de onderzoekers van deze meta-analyse.

Test je bloed met de combinatietest

Combinatietest: vitamine D3, Actief B12 HoloTC, ferritine, Vitamine B6, Foliumzuur intracellulair.

Bronnen

[1] Harvard T.H. Chan School of Public Health

[2] WHO Bulletin. Estimating the cardiovascular mortality burden attributable to the European Common Agricultural Policy on dietary saturated fats. July 2008.
[3] Zhang et al. Association of fish and long-chain omega-3 fatty acids intakes with total and cause-specific mortality: prospective analysis of 421 309 individuals. J Intern Med. 2018 Oct;284(4):399-417. doi: 10.1111/joim.12786. Epub 2018 Jul 17. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/30019399
Het belang van omega 3-vetzuren voor de gezondheid, aangetoond na zestien jaar durend onderzoek onder 421.309 deelnemers.

Wij zijn ook te vinden op www.ensie.nl