Ga naar hoofdinhoud
Kenniscentrum - sinds 2005 - met ruim 2000 artikelen over gezondheid!BEKIJK ALLE ONDERWERPEN

p53 eiwit als beschermer van ons genoom

p53, is een eiwit dat een essentiële rol speelt in het tegengaan van tumorvorming. Het activeert DNA-reparerende eiwitten wanneer veel mutaties optreden, het kan celdeling remmen bij DNA-schade, en het kan celdood (apoptose) activeren wanneer deze schade onherstelbaar is. Deze functies maken p53 van onmisbaar belang voor de stabiliteit van ons genetisch materiaal. Het eiwit wordt gecodeerd door het gen TP53, een tumorsuppressorgen. Hoe kunnen we zelf dit P53 verzorgen?

Wat doet het p53 eiwit

p53 eiwit als beschermer van ons genoomOnder normale omstandigheden is er maar weinig p53 in lichaamscellen aanwezig (meer informatie op youtube over de p53 tumor supressor). Hoewel het eiwit voortdurend wordt gesynthetiseerd, wordt het in de celkern snel afgebroken. Dit feit suggereert dat p53 een functie heeft die alleen in speciale omstandigheden vereist is.

De intracellulaire concentratie p53 neemt toe wanneer de cel in een pathologische toestand raakt: bijvoorbeeld wanneer het DNA beschadigt, telomeren ernstig verkort raken, een zuurstoftekort optreedt, osmotische waarden te hoog of te laag worden, of wanneer de cel in oxidatieve stress verkeert door de aanwezigheid van vrije radicalen.

Samenvattend: het eiwit p53 speelt een cruciale rol bij het verloop van de celcyclus, regulering van geprogrammeerde celdood (apoptose) en activatie van DNA-reparatie. Al deze mechanismen samen vormen de belangrijkste factoren die de zogenaamde genoomstabiliteit van ons lichaam bepalen.

Gemuteerd p53 herstellen

p53 eiwit als beschermer van ons genoomVier op de vijf vormen van kanker wordt veroorzaakt door een fout in het p53-eiwit. Het is daarmee het eiwit dat het meest wordt geassocieerd met tumorvorming. Dat komt door zijn hierboven beschreven belangrijke functies, die er voor zorgen dat de cel op een gecontroleerde manier kan delen. Als het eiwit vervormd is door een mutatie in het p53-gen kan het die functies niet meer uitvoeren en wordt de cel oncontroleerbaar. Hij kan zich dan onbeperkt gaan delen, wat resulteert in een tumor.

Er zijn veel meer eiwitten betrokken bij celdeling en celdood, maar tachtig procent van alle vormen van kanker heeft een mutatie in het p53-eiwit. Onderzoekers zijn al jaren bezig om stoffen te vinden die het eiwit weer werkzaam kunnen krijgen.

Lichamelijke inactiviteit, grote body mass index, het roken van sigaretten, het gebruik van aspirine/niet-steroïde anti-inflammatoire geneesmiddelen en andere voedingsfactoren blijken geassocieerd te zijn met darmkanker bij mensen met en zonder p53-mutaties. Deze gegevens suggereren dat componenten van een westers dieet, zoals een hoge consumptie van rood vlees en voedingsmiddelen die de glycemische belasting verhogen, geassocieerd zijn met een p53-ziekteroute.

Voeding voor het p53 eiwit

p53 eiwit als beschermer van ons genoomInname via de voeding van flavonoïden (polyfenolen), staat erom bekend de progressie van kanker te remmen en DNA-herstel te ondersteunen via p53-gemedieerde mechanismen in menselijke cellen via hun antioxiderende activiteiten. [1]
Risicofactoren die verband houden met het ontstaan van kanker zijn niet alleen erfelijkheid, blootstelling aan schadelijke stoffen en hormonale onbalans, maar ook levensstijl, inclusief dieet en voeding. Dieetschema’s op basis van regelmatige inname van fruit, groenten, voedingsmiddelen die rijk zijn aan selenium, vitamines (B-12 of D), foliumzuur en antioxidanten, samen met een hoge inname van vezelrijke producten en een matige consumptie van melk en zuivelproducten, spelen een beschermende rol bij de preventie van kanker. Aan de andere kant kan de consumptie van vlees en dierlijke producten of dierlijke vetten de incidentie van kanker verhogen. [2]

Zo is het concept van de “gezonde voeding” ontwikkeld, dat overeenkomt met een voedingsplan dat de gezondheid kan garanderen. In een gezond voedingspatroon worden macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) zonder overdaad geconsumeerd, in de juiste verhoudingen om de energie- en fysiologische behoeften te ondersteunen, terwijl micronutriënten (vitamines en mineralen) in relatief kleine hoeveelheden moeten worden opgenomen om groei, ontwikkeling, stofwisseling en fysiologisch functioneren zo optimaal mogelijk te maken.

Deze voedingsdoelen worden gehandhaafd in veel diëten, waaronder het mediterrane dieet, dieetbenaderingen om hypertensie te stoppen (DASH) en mediterrane DASH-interventie voor neurodegeneratieve vertraging (MIND). De laatste jaren zijn de traditionele Aziatische diëten toegevoegd aan de groep van gezonde diëten. Het mediterrane dieet is gebaseerd op de consumptie van ongeraffineerde granen, peulvruchten en de hoge consumptie van groenten en fruit van verschillende kleuren en texturen met een hoog gehalte aan micronutriënten, vezels en fytochemicaliën.

Matige consumptie van dierlijke eiwitten (vis, wit vlees en eieren) wordt aanbevolen, terwijl rood vlees en bewerkt vlees zelden en dan slechts in kleine hoeveelheden worden geconsumeerd. Zuivelproducten moeten met mate worden geconsumeerd. In het mediterrane dieet dient olijfolie als een primaire bron van voedingslipiden. Daarnaast wordt aanbevolen om water (1,5-2 l/dag) te drinken als de belangrijkste bron van hydratatie.

Het DASH-dieet

Het DASH-dieet is gebaseerd op een model dat als doel heeft de bloeddruk, cholesterol en triglyceriden laag te houden. De belangrijkste kenmerken zijn een hoge consumptie van groenten en fruit, de inname van magere zuivelproducten en een verminderde hoeveelheid verzadigd en totaal vet en cholesterol. Het is aangetoond dat het DASH-dieet cardiovasculaire risicofactoren vermindert, zoals het ontstaan van coronaire hartziekte, beroerte, hartfalen, metabool syndroom en diabetes.

Het MIND-dieet

p53 eiwit als beschermer van ons genoomHet MIND-dieet kan worden gedefinieerd als een kruising tussen het mediterrane en het DASH-dieet en heeft tot doel de cognitieve gezondheid op hoge leeftijd te ondersteunen. Het MIND-dieet is gebaseerd op een verhoogde inname van fruit, verse groenten, bonen, volle granen, vis, gevogelte, olijfolie en wijn met mate. Bovendien zijn voedingsmiddelen die als ongezond voor de hersenen worden beschouwd, waaronder rood vlees, boter/margarine, kaas, gebak, snoep en gefrituurd of fastfood, zeer beperkt.

Interessant is dat het volgen van het MIND-dieet het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer met 35% verminderde. Voedingsmiddelen die in het mediterrane dieet, NASH en MIND als gezond of ongezond worden beschouwd, zijn verschillend, en we moeten onze specifieke kennis van deze voedingsplannen verdiepen om hun verschillen volledig te begrijpen.

Traditionele Aziatische diëten

p53 eiwit als beschermer van ons genoomVan de traditionele Aziatische diëten is het Koreaanse dieet gebaseerd op de consumptie van rijst en andere volle granen, gefermenteerd voedsel, inheemse land- en zeegroenten, voornamelijk peulvruchten en viseiwitten in vergelijking met rood vlees, geneeskrachtige kruiden (bijv. knoflook, groene uien, gember) , en sesam- en perilla-olie.

In tegenstelling tot westerse diëten, is het Koreaanse dieet gebaseerd op kleine porties, afgeleid van seizoensgebonden voedselbronnen en heeft het geen gefrituurd voedsel. Epidemiologische studies hebben aangetoond dat de relevantie van dit dieet verband houdt met een verminderd risico op metabool syndroom, diabetes, obesitas en hypertriglyceridemie.

Traditionele Chinese dieet

Het traditionele Chinese dieet omvat voornamelijk de consumptie van rijst of noedels, soepen, groenten, gestoomd brood of fruit en groenten, soja, zeevruchten en vlees. Ondanks dat dit dieet rijker is aan koolhydraten, omdat het minder vet bevat dan een westers dieet, lijkt het traditionele Chinese dieet geen gewichtstoename te bevorderen, wat suggereert dat de beperking van koolhydraten misschien niet de enige interventie is die van toepassing is om obesitas en cardiometabool risico te bestrijden.

Traditionele Japanse dieet

p53 eiwit als beschermer van ons genoomTen slotte wordt het traditionele Japanse dieet gekenmerkt door kleine porties van verschillende componenten, waaronder rijst, vis, soepen, augurken, algen, fruit, groenten en paddenstoelen. Adhesie aan een traditioneel Japans voedingsmodel is in verband gebracht met gunstige effecten op de bloeddruk en een lagere prevalentie van hypertensie.
Naast de gevonden verschillen in de beschreven diëten, lijkt de gemeenschappelijke noemer de hoge consumptie van groenten en fruit die constant aanwezig is, en die garant staat voor een verminderd optreden van kanker. Tot op heden is bekend dat verschillende natuurlijke bioactieve stoffen antikanker eigenschappen bezitten. Het is belangrijk om te benadrukken dat er momenteel meer dan 100 natuurlijke plantaardige verbindingen in klinisch gebruik zijn als middelen tegen kanker.

Natuurlijke verbindingen met eigenschappen tegen kanker

Natuurlijke verbindingen met eigenschappen tegen kanker zijn in staat om getransformeerde of kankercellen te doden zonder toxisch te zijn voor gezonde cellen. De meeste groenten en fruit die zijn samengesteld uit bioactieve moleculen die behoren tot de familie van polyfenolen, een groep natuurlijke verbindingen die wijdverbreid in het plantenrijk voorkomen; deze groep is gevarieerd en tot op heden zijn er meer dan 8000 fenolische structuren bekend.

De belangrijkste natuurlijke verbindingen die momenteel tegen verschillende soorten kanker worden gebruikt, zullen we bespreken.

Bergamot (Citrus bergamia Risso et Poiteau) is een citrusvrucht die bijna uitsluitend in het zuiden van Italië groeit in een beperkt gebied van de Calabrische kust, dankzij de bijzondere milieuomstandigheden die gunstig zijn voor de teelt. Deze citrusvrucht wordt gedefinieerd als een hybride tussen een zure sinaasappel ( C. aurantium L.) en citroen ( C. limon L.) of tussen een zure sinaasappel en limoen. Bergamot bezit een uniek profiel van flavonoïden en flavonoïde glycosiden.
Tot op heden worden verschillende belangrijke eigenschappen in bergamot erkend, waaronder antioxidant, ontstekingsremmend, neuroprotectieve, hypoglycemische en hypolipemische eigenschappen tegen veel stofwisselingsziekten. [2]

olijfolieOlijfolie is een van de hoofdbestanddelen van het mediterrane dieet en wordt gewonnen uit olijfsteenvruchten die bekende biofenol-secoridoïden bevatten. Een van de bekendste is oleuropeïne, waarvan is bewezen dat het tal van gunstige eigenschappen bezit, waaronder antioxiderende, ontstekingsremmende, kankerbestrijdende, antivirale, hypoglycemische, neuroprotectieve en anti-aging effecten. Om deze reden wordt deze natuurlijke verbinding beschouwd als een “superfunctioneel voedsel”.[2]

Kurkuma (Curcuma Longa) is een plant die behoort tot de gemberfamilie (Zingiberaceae), afkomstig uit India, maar ook aanwezig in China, Zuidoost-Azië en Latijns-Amerika. Kurkuma is een veel voorkomende specerij, maar heeft de afgelopen decennia wetenschappelijke belangstelling gewekt vanwege zijn therapeutische potentieel met antikanker-, ontstekingsremmende, antidiabetische, anti-aging en neuroregeneratieve effecten. Curcumine, een geel pigment uit Curcuma longa, is het belangrijkste bestanddeel van kurkuma en chemisch gezien is het een polyfenol.[2]

Quercetine is een flavonoïde dat alomtegenwoordig is in fruit en groenten, en om deze reden is de inname ervan heel gebruikelijk in het mediterrane dieet. Er is ook erkend dat quercetine tal van gunstige functies vervult door te werken als een antioxidant en anticarcinogeen, ontstekingsremmend, antidiabetisch en antimicrobieel is.
Momenteel neemt de kennis en ervaring met betrekking tot de antikankeractiviteit van natuurlijke verbindingen toe. Aangezien de behandeling van kanker met een bekende chemotherapie het begin van systemische bijwerkingen veroorzaakt, zoals cardiotoxiciteit of nefrotoxiciteit, die vaak vroegtijdige stopzetting of vervanging van de behandeling vereisen, kan het gebruik van natuurlijke verbindingen als adjuvans van chemotherapie de noodzakelijke doses en behandeling verminderen. keer. [2]
Op deze manier zou het gewenste antiproliferatieve effect kunnen worden bereikt door de mogelijkheid van het ontwikkelen van systemische bijwerkingen te verminderen. Het gebruik van natuurlijke verbindingen is de afgelopen decennia exponentieel toegenomen. Belangrijk is het de effecten en interacties op de P450-cypenzymen mee te nemen in het behandeltraject.

Bovendien worden problemen in veel menselijke modellen ook geassocieerd met de enorme variabiliteit van nutraceuticals in chemische termen, samenstelling en bereiding, evenals bij de kwantificering van de dosering en bij de keuze van geschikte formuleringen die moeten worden toegediend. Om deze reden vereisen in vivo biologische effecten en proeven bij mensen nog nader onderzoek.

Biologische beschikbaarheid van polyfenolen

De biologische beschikbaarheid van elke verbinding die met voedsel wordt ingenomen, varieert met betrekking tot de spijsvertering, absorptie en metabolisme. Juist om deze reden is er geen correlatie tussen de hoeveelheden verbindingen die in voedsel worden geconsumeerd en hun biologische beschikbaarheid in het menselijk lichaam.

Polyfenolen moeten, eenmaal ingenomen, ook worden geabsorbeerd en omgezet in bioactieve verbindingen. Over het algemeen ontmoeten polyfenolen na inname een enzymatische splitsing van het koolhydraatgedeelte (indien aanwezig) en komen de aglyconen de epitheelcellen van de dunne darm binnen via passieve diffusie.

p53 eiwit als beschermer van ons genoomAls polyfenolische verbindingen in dit district niet kunnen worden opgenomen, bereiken ze de dikke darm waar ze worden gemetaboliseerd door de microbiota. Het is daarom waarschijnlijk dat een verandering van de darmmicrobiota zal bijdragen aan een vermindering van de polyfenolabsorptie en een verslechtering van de menselijke gezondheid. Er moet echter ook worden opgemerkt dat polyfenolen gunstige effecten kunnen hebben op de samenstelling van de darmmicrobiota, omdat ze als prebiotica werken. Hoewel de moleculaire mechanismen waardoor polyfenolen zich als prebiotica kunnen gedragen niet volledig zijn opgehelderd, wordt aangenomen dat ze selectieve antimicrobiële activiteit uitoefenen tegen pathogene bacteriën.

Fase II-metabolisme in de lever

p53 eiwit als beschermer van ons genoomVervolgens worden de uiteindelijk geabsorbeerde derivaten geconjugeerd door methylatie-, sulfaterings- en glucuronideringsreacties en bereiken ze de lever via de bloedcirculatie, waar ze kunnen worden onderworpen aan fase II-metabolisme, naar de juiste weefsels worden getransporteerd en uiteindelijk worden uitgescheiden door urine of feces. Met deze informatie kunnen we concluderen dat de gunstige effecten van polyfenolen voor de gezondheid afhankelijk zijn van zowel de ingenomen hoeveelheid als de biologische beschikbaarheid.

In feite moet een bepaalde hoeveelheid polyfenolen via het dieet worden geconsumeerd, zodat de concentraties van hun metabolieten in het bloed niet te laag zijn, om hun gunstige effecten te garanderen. De biologische beschikbaarheid van polyfenolen varieert tussen de verschillende klassen en is afhankelijk van de chemische structuur. [2]

Epigenetica, kanker en betrokkenheid van polyfenolen

Epigenetica verdiept de veranderingen die kunnen optreden in het DNA, waardoor de genexpressie wordt beïnvloed. Deze variaties zijn erfelijk van cel tot cel, en als ze eenmaal zijn vastgesteld, zijn ze relatief stabiel. Hoewel deze veranderingen optreden tijdens de vroege ontwikkeling van embryonale en oercellen, is nu bekend dat ze zich ook in de loop van het leven kunnen voordoen. De belangrijkste oorzaken kunnen drugsgebruik, verkeerde voeding of blootstelling aan een ongunstige omgeving zijn. De verschillende epigenetische mechanismen werken op een gecoördineerde en onderling afhankelijke manier om genexpressie te reguleren.

Epigenetische veranderingen komen vaak voor in de vroege stadia van kankerontwikkeling en kankercellen; ze kunnen hierbij oncogenen onvoldoende activeren of tumorsuppressors inactiveren. Om deze reden kan het vóórkomen van epigenetische veranderingen de proliferatie van kankercellen, de ernst van de kankergroei en metastasen verminderen.

Het is algemeen aanvaard dat veel vormen van kanker kunnen worden voorkomen door het voedingsmodel en de levensstijl te veranderen. Daarnaast is aangetoond dat voedsel epigenetische effecten kan hebben, en polyfenolen in groenten en fruit zijn daar onderdeel van. Daarom wordt hun consumptie ook sterk aanbevolen om de implicaties van voeding op epigenetische modificaties en de ontwikkeling van kanker te begrijpen.

Resveratrol is een natuurlijk polyfenol dat voorkomt in de schil van druiven en bessen. De epigenetische effecten van resveratrol zijn geëvalueerd in tal van kankermodellen. Bovendien kan deze natuurlijke verbinding beschermen tegen kanker door transcriptionele suppressie van een aantal genen te reguleren, waaronder p53.

groene_thee_Tessa GottschalVan groene thee polyfenolen is aangetoond dat ze de tumor, de invasie en angiogenese remmen. Met name Epigallocatechinegallaat (EGCG), een bioactief polyfenol in groene thee, heeft epigenetische effecten bij mensen aangetoond door de demethylering van de promotors van sommige tumorsuppressorgenen. [2]

Naast de gegeven voorbeelden vervullen tal van andere verbindingen die tot de groep van polyfenolen behoren epigenetische functies: het is belangrijk om onder meer lycopeen, curcumine, quercetine, isothiocyanaten, genisteïne te consumeren.

Ook diverse medicinale paddenstoelen(waaronder AHCC of Active Hexose Correlated Compound zijn binnen de Japanse complementaire en integratieve geneeskunde één van de meest gebruikte nutriënten voor mensen met kanker.
Ook Palmitoylethanolamide is veelbelovend om aan het behandelmodel toe te voegen.

Als laatste noemen we het mineraal zink omdat p53 zink afhankelijk is, dus ook voldoende in het dieet moet voorkomen.

Marijke de Waal malefijt

 

Marijke de Waal Malefijt

 

ript>

Referenties

[1] Role of Dietary Antioxidants in p53-Mediated Cancer Chemoprevention and Tumor Suppression.Bioactive Compounds of Food: Their Role in The Prevention and Treatment of Diseases 2021. https://www.hindawi.com/journals/omcl/2021/9924328/
[2] Nutraceuticals and Cancer: Potential for Natural Polyphenols. Nutrients 2021, 13(11), 3834. https://www.mdpi.com/2072-6643/13/11/3834/htm