skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1500 artikelen over gezondheid!

Lifestyle heeft sterke invloed op darmbacteriën

Voor het onderzoek is ontlasting verzameld bij meer dan 1100 personen uit het LifeLines bevolkingsonderzoek, waarin de gezondheid van 165.000 inwoners van Noord-Nederland wordt gevolgd. Het DNA van de bacteriën en andere micro-organismen in de darm is vervolgens geanalyseerd. Naast ontlasting is ook informatie verzameld over dieet, medicijngebruik en gezondheid.

Studie met gewone mensen

Bijzonder aan deze studie is dat een groep gewone mensen is onderzocht. Eerder onderzoek richtte zich vaak op patiënten met een specifieke ziekte. Daarnaast is de omvang van de groep uitzonderlijk groot, en is het DNA in detail bestudeerd: “Normaal gesproken kijken onderzoekers maar naar één bepaald stukje DNA waarmee verschillende groepen bacteriën min of meer te onderscheiden zijn”, legt Wijmenga uit. “Wij hebben het complete DNA in kaart gebracht, wat meer gedetailleerde informatie over bacterietypen oplevert.”

Hierdoor was het mogelijk te zoeken naar factoren die de samenstelling van de darmflora (alle darmbacteriën die iemand heeft) veranderen. Dat bleken er zeer veel te zijn. Wijmenga: “Je ziet bijvoorbeeld het effect van voeding terug in de darm.” Mensen die regelmatig yoghurt of karnemelk gebruiken hebben een grotere diversiteit aan bacteriesoorten in hun darm. Ook koffie en wijn stimuleren de diversiteit, terwijl volle melk of een calorierijk dieet die juist verlaagt.

60 dieetfactoren hebben invloed

“In totaal vonden we 60 dieetfactoren die invloed hebben op de diversiteit. Wat dat precies betekent is nog moeilijk te zeggen”, vertelt UMCG-onderzoeker Alexandra Zhernakova, de eerste auteur van het artikel in Science. “Maar er bestaat een goede correlatie tussen diversiteit en gezondheid: meer diversiteit is beter.”

Naast voeding hebben ook minstens 19 verschillende soorten medicijngebruik invloed op die diversiteit. Eerder publiceerden Groningse onderzoekers al dat maagzuurremmers de diversiteit doen afnemen. Maar bijvoorbeeld ook antibiotica en het middel metformine, dat suikerpatiënten gebruiken, hebben effect.

Dit zijn belangrijke constateringen, benadrukt Wijmenga: “Ziekten ontstaan vaak door een veelheid aan factoren. De meeste factoren, zoals genen of leeftijd, zijn niet te beïnvloeden. Maar het is dus wel mogelijk de samenstelling van de darmbacteriën te wijzigen via voeding of geneesmiddelen. Wanneer we goed begrijpen hoe dat kan, biedt dat grote mogelijkheden.”

Recent onderzoek heeft het belang daarvan aangetoond. Het is bijvoorbeeld mogelijk om overgewicht te bestrijden door een ‘poeptransplantatie’, waarmee darmbacteriën van een slank individu worden overgebracht. Een gericht dieet of bepaalde medicijnen kunnen mogelijk hetzelfde effect op de darmflora bereiken.

Monsters invriezen

Er is al meer onderzoek gedaan naar de diversiteit van de darmflora. Maar vaak bleek dat slecht reproduceerbaar. Het is daarom opvallend dat een tweede artikel in hetzelfde nummer van Science waarin de resultaten van het Vlaams Darmflora Project worden beschreven en ook worden vergeleken met de LifeLines studie, zeer vergelijkbare resultaten oplevert: de twee studies komen voor ongeveer 80 procent overeen. “De sleutel is de manier waarop het is uitgevoerd”, zegt Wijmenga.

Belangrijk was dat de deelnemers hun ontlastingsmonsters in beide onderzoeken zelf direct moesten invriezen, waarna ze gekoeld zijn opgehaald. “Wanneer je de monsters bijvoorbeeld per post laat insturen, zoals vaak gebeurt, stel je ze bloot aan zuurstof en hoge temperaturen. Daar kunnen veel bacteriën niet tegen. Deze twee Science-publicaties hebben dan ook de standaard gezet voor verder onderzoek op dit terrein.”

Dit onderzoek is tot stand gekomen in een publiek-privaat samenwerkingsverband met het Top Instituut Food and Nutrition.

Lees hier het artikel in Science:
Bron: persbericht UMCG

Commentaar NDN

Het maagdarmkanaal (met een contactoppervlak van 300 tot 400 m2) wordt bevolkt door meer dan 2000 soorten aërobe en anaërobe bacteriën, gisten en schimmels met een gezamenlijk gewicht van 1 tot 1,5 kilogram.

De term microbioom verwijst naar een complete collectie van micro-organismen, inclusief genetisch materiaal (genoom) en interacties met de omgeving. Het microbioom in het maagdarmstelsel (intestinale microbiota, microbiële flora of darmflora) is van groot belang voor de gezondheid.

De microbiële flora is belangrijk voor de voedselvertering en heeft invloed op allerlei fysiologische, immunologische en neurologische processen. Verstoring van het normale evenwicht tussen de verschillende micro-organismen (dysbiose), kan uiteenlopende gezondheidsklachten veroorzaken.

Om het microbioom te voeden en in een gezond evenwicht te brengen en te houden is prebiotica uit de voeding nodig. De meeste gezondheidseffecten van prebiotica uit voeding hangen samen met het vermogen de groei van probiotische bacteriën, met name de bifidobacteriën, in de dikke darm te stimuleren.

Prebiotica is een verzamelnaam voor onverteerbare koolhydraten en voedingsvezels. U krijgt ze binnen door het eten van groente, fruit, graanproducten en peulvruchten. Prebiotica is belangrijk voor gezonde darmen. Bij een teveel aan prebiotica (gevoeligheid voor Fodmap) kan er winderigheid en diarree ontstaan.
We geven een korte samenvatting van de prebiotica-eigenschappen:– Productie van organische zuren: (o.a. lactaat, succinaat, butyraat) en korte keten vetzuren (acetaat, propionaat, butyraat), die het darmmilieu optimaal houden.
–  Stimulatie van het immuunsysteem van de darm (Gut Associated Lymphoid Tissue, GALT) en elders in het lichaam (Mucosa Associated Lymphoid Tissue, MALT).
– Remming van groei van schadelijke bacteriën
– Verbetering van eiwitafbraak
– Verbetering van biologische beschikbaarheid van mineralen
– Verbetering van darmmotiliteit

Het gebruik van prebiotica blijkt effectief om de passagesnelheid in de darm te verbeteren. Waarschijnlijk niet alleen vanwege een osmotisch effect in de dunne darm, maar ook door beïnvloeding van de microflora in het colon.

Voor een gezonde balans van het microbioom zijn diverse glyconutriënten nodig. Diverse voedingsmiddelen beschikken van nature over glyconutriënten. Hieronder noemen we een paar belangrijke die nodig zijn voor een goed darmmilieu.
Cellulose Bronnen: groenten; gunstig voor darmbacteriën zoals Bifido. Bij onvoldoende cellulase kunnen rauwe groenten veel gasvorming geven bij mensen. Gestoomde en gekookte en gekiemde groenten worden dan beter verteerd.
ArabinogalactaanBronnen: kokosmeel, wortel, zwarte bonen, peer, tomaat, kokosnoot, curcuma. Arabinogalactaan werkt immuniteit verhogend en kan de activiteit van voedingslectinen (lectines zijn planteneiwitten die allergische reacties kunnen geven en daardoor slijmvliesontstekingen geven) afremmen.
Mannose Bronnen: bonen (peulvruchten), linzen,  aloë vera sap. Daarnaast komt het voor in groenten zoals kool, broccoli, tomaten, paddenstoelen, shiitake, maar ook in fruit  zoals zwarte, blauwe en rode bessen, kruis- en veenbessen (cranberries), perziken, appels, sinaasappels.
N-Acetyl Galactosamine (NAG)NAG wordt gevonden in natuurlijke bronnen als runderproducten (biologische botten aftrekken in de soep), bepaalde soort roodwieren (Dumontiaceae) en in shiitake-paddenstoelen. Agar is rijk aan NAG maar ook aan galactosamine en sialinezuur. N-Acetyl galactosamine versterkt de darmvlokken. Een daling van N-acetylgalactosamine geeft kleinere darmvlokken. Het is een goede voedingsbodem voor de darmflora.
GalactoseGalactose is een combinatie van mannose en galactose. Bronnen: bonen (vooral de black-eye), (sperciebonen, snijbonen), (hazel)noten (vers), fenegriekzaadjes (gekiemde zaden kan ook), zuivel. Ook komt het voor in groenten zoals: broccoli, spruitjes, avocado, wortel, bloemkool, selderij, tomaat, prei, ui, pastinaak, pompoen, spinazie, biet, aubergine. Galactose zit ook in fruit zoals: zwarte bessen, appel, pruim, abrikoos, banaan, mango, kiwi, peer, dadel, mandarijn/sinaasappel
Inuline Bronnen: artisjok, asperge, prei, ui, arrowroot, zoete aardappel, knoflook, aardpeer ( 1 ons = 14 gram inuline), cichoreiwortel. Lactobacillus groeit goed op inuline. Fructo-oligosacchariden (FOS) bestaan uit inuline. Het geeft echter vaak gasvorming als ‘bijwerking’.
Pectines Pectine is een polysacharide (vertakt en veresterd D-galacturonzuur) en is een onderdeel van de celwanden van planten en vruchten. Appel, pruim, kweepeer en sinaasappel bevatten relatief veel pectine.
N-acetylneuraminezuur ( wordt meestal siaalzuur genoemd)Bronnen: het komt o.a. voor in moedermelk, kippeneieren, wei-eiwitisolaat en rauwe melk.
Het slijm van de darm bestaat uit mucinen. N-acetylneuraminezuur is een immunomodulator die de viscositeit van slijm beïnvloedt waardoor weer bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers worden tegengehouden. De hoeveelheid N-acetylneuraminezuur (siaalzuur) neemt af met het ouder worden.
FucoseBronnen: moedermelk, kelp, zeewier, Japanse bruine algen, champignons, medicinale paddenstoelen (Reiskhi, Shiitake, Mai take, Coriolus Vesicolor ), zaden en zeegroenten.
XyloseBronnen: kelp, bessen (zwarte bessen, loganbes, framboos), peer, aloë vera, okra, berkensap, zaden, guave, granen (gerst, rogge), kruiden ( echinacea, boswellia), psyllium, broccoli, spinazie, eierplant, erwten, aubergine, sperziebonen, groene boon, kool en maïs.
Het Intestinale microbiële evenwichtDe juiste voeding, met een breed pallet aan glyconutriënten (vezeltypen), verbetert dus het intestinale microbiële evenwicht en verlaagt de kans op kolonisatie door ziekteverwekkers,   door competitie met voedingsstoffen en/of bindingsplaatsen aan darmepitheel. Dit vindt ook plaats door productie van stoffen waaronder organische zuren, bacteriocines, korte keten vetzuren, stikstofoxide, waterstofperoxide, die ongewenste (transiënte) micro-organismen weren of doden.

Korte keten vetzuren stimuleren bijvoorbeeld de deling van darmepitheelcellen, stimuleren de productie van slijm door darmepitheel en de excretie van pancreasenzymen en bevorderen de darmperistaltiek.

Een goed intestinaal microbieel evenwicht verbetert de mucosale barrièrefunctie en helpt bij het voorkomen van bacteriële translocatie; hierbij passeren levende micro-organismen en hun toxische metabolieten het darmepitheel en verhuizen naar de lymfklieren en andere plaatsen in het lichaam, waar ze ontstekingen veroorzaken.

Bescherming gebeurt o.a.  door stimuleren van de productie van slijm, secretoir IgA en antimicrobiële peptiden (defensines) door darmepitheelcellen. Een goed intestinaal microbieel evenwicht verbetert de balans tussen pro- en anti-inflammatoire cytokines, stimuleert aangeboren en verworven weerstand, bevordert orale tolerantie voor voedselantigenen en gaat mogelijk leeftijdgerelateerde achteruitgang van het immuunsysteem tegen.

Geen wonder dat de laatste jaren veel ziekenhuizen diverse studies doen naar de effecten van voeding op het  intestinale microbiële evenwicht. De NDN is daar ook al jaren enthousiast over en u vindt dus veel artikelen hierover op onze site.

 

Gezondheidscheck Darm Plus

Gezondheidscheck Darm PlusVerkoopprijs (incl. BTW): € 216,25
Koop deze test hier
Uitgebreide bepalingen van de microbiologische analyse van de aerobe en anaerobe hoofdkiemen (darmflora), schimmels en gisten (Candida albicans en Candida spp.) en ook de kwantitatieve bepaling van de gistingsresiduen. Bovendien worden bepaald: α-1-antitripsine, calprotectine, galzuren, pancreas-elastase, secretoir IgA, ontstekingsparameters met EPX, bèta-Defensie en lactoferine.

De Gezondheidscheck Darm Plus test bevat naast de bepaling van de florastatus:
– de beoordeling van het spijsverteringsvermogen
– de beoordeling van de spijsverteringscapaciteit
– de bepaling van de conditie en functie van het darmslijmvlies
– de beoordeling van het darmgeassocieerde immuunsysteem

Indicaties:

– voor algemene preventie
– ter controle van het verloop bij gastro-intestinale aandoeningen
– bij stoornissen van het immuunsysteem (allergieën, gevoeligheid voor infecties etc.)
– ter controle na een antibioticakuur
– ter beoordeling van voedingsgewoonten
– ter verduidelijking van een dysbiose in de darm

Gezondheidscheck darm ontlastingstest

Gezondheidscheck darm ontlastingtestVerkoopprijs (incl. BTW): € 139,95
Koop deze test hier

Voedings- en laboratoriumtesten

Laboratoriumtesten urine bloed ontlasting en speekseltesten Natuurdiëtisten kunnen als geen ander uw voedingsstatus inschatten en adviezen geven op het gebied van voeding in relatie tot ziekte en gezondheid. Dit doen ze aan de hand van laboratoriumtesten.

Met laboratoriumbepalingen is de natuurdiëtist in staat uw voedingsstatus te bepalen en de dieetadviezen op maat te maken en door laboratoriummonitoring te evalueren en zo nodig bij te stellen.

Wij werken samen met de Duitse fabrikant van laboratoriumtesten Medivere. Medivere levert laboratorium diagnostische diensten waarbij de conventionele geneeskunde als ook aanvullende (complementaire) medische diagnostica en therapieën optimaal worden gecombineerd.

Op onze pagina over voedings- en laboratoriumtesten kunt u alle Medivere testen bekijken en bestellen.

Literatuur en links:

[1] Iannitti T et al. Therapeutical use of probiotic formulations in clinical practice. Clinical Nutrition 2010;29:701-725.

[2] de Vos WM, de Vos EA. Role of the intestinal microbiome in health and disease: from correlation to causation. Nutr Rev. 2012;70 Suppl 1:S45-56.

[3] Round JL et al. The gut microbiota shapes intestinal immune responses during health and disease. Nat Rev Immunol. 2009;9(5):313-23.

[4] Noverr MC et al. The ‘microflora hypothesis’ of allergic diseases. Clin Exp Allergy. 2005; 35(12): 1511-20.

[5] Ciorba MA. A gastroenterologist’s guide to probiotics. Clin Gastroenterol Hepatol. 2012;10(9):960-8.

[6] Champagne CP et al. Recommendations for the viability assessment of probiotics as concentrated cultures and in food matrices. Int J Food Microbiol. 2011;149:185-93.

[7] Gourbeyre P et al. Probiotics, prebiotics, and synbiotics: impact on the gut immune system and allergic reactions. J Leukoc Biol. 2011;89(5):685-95.

[8] Kabeerdoss J et al. Effect of yoghurt containing Bifidobacterium lactis Bb12 on faecal excretion of secretory immunoglobulin A and human beta-defensin 2 in healthy adult volunteers. Nutr J. 2011;10:138.

[9] Saxelin M et al. Persistence of probiotic strains in the gastrointestinal tract when administered as capsules, yoghurt, or cheese. Int J Food Microbiol. 2010;144(2):293-300.

[10] Pitkala KH et al. Fermented cereal with specific bifidobacteria normalizes bowel movements in elderly nursing home residents. A randomized, controlled trial. J Nutr Health Aging. 2007;11(4):305-11.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen