skip to Main Content
Groot kenniscentrum met meer dan 1000 artikelen over gezondheid!

Is het gebruik van FOS (een speciale vezel) als pré-bioticum aan te raden bij darmklachten?

Fructo-oligosacchariden (FOS)

FOS is verkrijgbaar in een synthetische en een niet-synthetische vorm. De laatste is aan te raden. Het kan darmgassen en daardoor krampen geven. Dat kan voor sommige mensen een nadeel zijn. We raden daarom aan de hoeveelheid FOS voorzichtig op te bouwen.

De gunstige bifidobacterie (darmflora) groeit er gunstig op. FOS is dus een goed pré-bioticum. Anders gezegd een goed groeimedium voor de darmflora, ook probioticum genoemd.
Blijft u klachten houden bij het gebruik van FOS, stop er dan mee. Ga liever over op het eten van meer groenten en aardperen. Daar zit deze stof in zijn natuurlijke vorm in.

Voor meer informatie kunt u terecht bij het artikel ‘Effect of the prebiotic oligofructose on relapse of Clostridium difficile-associated diarrhea; a randomized, controlled study van Lewis S, Burmeister S en Brazier J in Clin H Gastroenterol Hepatol. 2005 May; 3(5):442-8 op www.pubmed.gov

Galacto-oligosachariden (GOS) de ultieme prebiotica

Galacto-oligosachariden (GOS) zijn een specifieke vorm van prebiotische galactose suikers. Het is één van de ruim 200 biologisch actieve suikers die van nature in moedermelk voorkomen. Ze behoren hierdoor tot de groep van ‘Human Milk Oligosaccharides’ (HMO) koolhydraten. Ze zijn complex qua structuur en hebben een breed spectrum aan biologische effecten die verder rijken dan alleen het verschaffen van voeding voor zuigelingen.

De hoofdfunctie als prebioticum staat ook centraal bij volwassenen. Op basis van de beschikbare data kan GOS beschouwd worden als de meest ultieme prebiotica. Ze zorgen simpelweg voor een betere groei van de darmflora dan andere soorten prebiotica als fructo-oligosachariden (FOS), xylooligosachariden (XOS), soja-oligosachariden (SOS), inuline etc.. GOS wordt uitermate goed verdragen en het kan zelfs tijdens een FODMAP dieet gebruikt worden.

Voedingskeuzes en vezels

Het eten wat je binnenkrijgt is niet alleen voor jezelf maar ook voor de triljoenen microben in je darmen. Anders gezegd: je eet altijd voor twee en bij het maken van voedingskeuzes moet je ook altijd de darmflora meenemen in je overwegingen. Omdat meer dan 99% van de genen en ongeveer 9 op de 10 cellen in je lichaam bacterieel zijn is het belangrijk om “ecologisch en duurzaam” te denken.

Je moet dit essentiële orgaan dus onderhouden, voeden en ontwikkelen. Doe je dit goed dan zijn de effecten ongekend voor het lichaam. De velen manieren waarop de micro-organismen interacties hebben met de voeding die je tot je neemt worden geoptimaliseerd. Zo helpen ze bijvoorbeeld niet alleen mee met het verteren van vezels, het produceren van vetzuren, vitaminen en waterstof, maar ze consumeren ook calorieën. Het eten van diverse prebiotische vezels en een natuurlijke blootstelling aan bacteriën staan centraal in de optimalisatie.
Synbiotica de effectieve combinatie van pre- en probiotica

Prebiotica verbeteren en complementeren de werking van probiotica zoals de gefermenteerde kefir capsules. Met een dergelijke combinatie lever je niet alleen diverse bacteriën en gistsoorten aan maar ook direct de voeding waar ze op gedijen. Dit is al een natuurlijke mest waarmee de levensvatbaarheid en robuustheid wordt geoptimaliseerd.

De effecten van een synbiotica combinatie overtreffen die van een opzichzelfstaande prebiotica of probiotica meerdere malen. Het is dus verstandig om dit te overwegen bij het optimaliseren van jouw persoonlijke microbioom.

Waterstofproductie

De grootste output van de vezelconsumptie door de darmflora zijn korteketenvetzuren en gassen zoals waterstof en koolstofdioxide. De korteketenvetzuren staan meestal in de schijnwerpers als buitengewoon gunstig voor het lichaam. Waterstofgas (H2) is daarentegen, onterecht, sterk onderbelicht. Waterstof is samen met zuurstof diep verweven met het ontstaan van leven op aarde en de evolutie er van. De balans van zuurstof en waterstof ofwel oxidatie en reductie is essentieel in levende organismen. Tot voor kort was de aandacht van onderzoekers vooral gevestigd op zuurstof en werd de rol van waterstof grotendeels genegeerd. Gelukkig komt hier steeds meer verandering in.

Waterstof is interessant omdat het als een selectieve antioxidant werkt die de meest gevaarlijke vrijeradicalen (hydroxylradicalen) neutraliseert. Het is hierin uniek omdat het andere radicalen die belangrijk zijn voor het functioneren van het lichaam niet verstoort. Daarnaast activeert het ook andere antioxidantenzymen, cel beschermende eiwitten en functioneert het als een belangrijk signaalmolecuul.

Om van de voordelen van waterstofgas gebruik te maken hoef je geen geld te besteden aan dure therapieën of gadgets. Je kunt simpelweg gebruik maken van je lichaamseigen waterstofgasproductiesysteem: de darmflora. Het waterstofgas dat in de darmen geproduceerd wordt diffuseert snel in andere weefsels en kan daar effectief de mitochondriën en nuclei bereiken.

Bron; Galacto-oligosachariden (GOS).

Waar zit prebiotica van nature in?

Prebiotica vind je terug in verschillende producten, bijvoorbeeld in graanproducten, groenten, fruit, noten en peulvruchten. De belangrijkste bronnen van prebiotica zijn:

  1. Fructo-oligosacchariden: dit vind je bijvoorbeeld veel in bananen, uien, asperges en prei, maar ook in tarweproducten. Fructo-oligosacchariden noemen we ook wel eens fructanen of FOS.
  2. Galacto-oligosacchariden: dit vind je veel in noten en peulvruchten. Galacto-oligosacchariden noemen we ook wel galactanen of GOS.
  3. Inuline: dit vind je in wortels van een aantal planten, zoals cichorei, witlof, artisjokken en schorseneren.

Privacy instellingen

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. In de instellingen kunt u zelf kiezen welke cookies u wilt toestaan of wilt weigeren.

Privacy verklaring | Sluit
Instellingen